středa 3. července 2013

Jiřická Show 2013

Musím se přiznat, že jsem po Ampefrestu neměl nejlepší náladu. Nejde o to, kdo směl a kdo nesměl lítat. Ale začal jsem přemýšlet, jestli se mi vlastně pořád chce na modelářské akce jezdit. Letos jsem stihl modelářský den u Vlachova Březí (super!), Kapra v Luftě (super, ale mimo lítání nudnější než loni) a zmíněný Amperfest. Málem bych zapomněl na „Předveď a prodej“, kde se sešla jen Příbramská halová mafie.




Pak se začaly dít skvělý věci. V pondělí jsem měl „u nás“ na gymplu přednášku o létajícím kole F-Bike. Nikdy jsem nevedl přednášku, takže to byla super zkušenost a pozitivní zážitek, na který budu vzpomínat. Ve čtvrtek jsem část mého publika potkal v hospodě a přibyly další pozitivní zážitky. Takže jsem v sobotu v 7 ráno naložil pár letadel do auta a vyrazil. Opět dobře naladěn a s obnovenou vírou ve společnost.


Ráno se Jiřické letiště hemžilo organizátory v zelených tričkách s obrázkem na zádech. Sjížděli se účastníci ze všech možných koutů republiky, dokonce i z Moravy. Letiště bylo připraveno vzorně, dokonalý trávníček obrovské dráhy byl po deštích v minulých dnech z většiny suchý. Za zmínku stojí prostředí, ve kterém se letiště nachází. Podél dráhy teče potok. Letiště je v dolíku a létá se proti poli a vysokému horizontu, vlevo je na kopci lesík. Úžasné prostředí. Podívejte se na videa. 

Stojánka se plnila modely všech kategorií. Od lehkých dřevěných i polystyrenových účelových modelů přes skvělé makety z letky pana Alferyho, akrobatické i maketově oblečené vrtulníky, akrobaty všech velikostí, elektro větroně, hotlinery, JETy, další makety a polomakety, tři FunCuby, až po třímetrové SUčko Jirky Jarolímka.



Přibližně v 10 dopoledne byl letecký den zahájen vystoupením makety vrtulníku Augusta. Ten byl k vidění ještě několikrát. Druhý ve frontě jsem byl já s Yakem 54. Vzduch nad letištěm byl trošku turbulentní, protože foukalo přes kopec a stromy. To ale nevadilo kolegům s dvoumetrovými kompozitovými hotlinery. Lítali ve dvou a předváděli skvělou bezmotorovou akrobacii i ve výškách, kdy normální lidi jdou na přistání.



Jindra Marek (poznávací znamení: roztřepený slaměný klobouk) přivezl dmychadlem poháněný F-86 Sabre. Bohužel nevím, jaké používá dmychadlo, ale model rozhodně nezněl jako rozzuřený vysavač. On nezněl téměř vůbec, jak tichý byl. Realistická letová ukázka plná průletů byla zakončena přistáním téměř k nohám pilota. Druhým modelem, který Jindra předvedl, byl japonský 零式艦上戦闘機, taktéž poháněný elektromotorem, stejně skvěle předváděný. Zatahovací podvozek, klapky a dokonalá povrchová úprava z  零式艦上戦闘機  dělají jeden z nejmaketověji postavených modelů Jiřické show.




Jirka Jarolímek předváděl své SU 29 o rozpětí 3m, ve kterém má letos nový motor ZDZ 180. Jeho atraktivní sestava doplněná mohutnými kouřovými efekty je pravděpodobně zodpovědná za globální oteplování. A taky byla jednou z divácky nejpopulárnějších!




Velkou poklonu si zaslouží i organizátoři. Oni se o nás celý den starali, každý pilot dostal „stravenky“ na jídlo a pití. Mimo to naše létání celý den zpestřovali komentářem bez cenzury (musel jsem si rýpnout). Komentář neobsahoval pouze informace o tom, co zrovna letí, ale i o obratech které letí, čeho se diváci mají všimnout a tak podobně. To se moc často neslyší. K dispozici byla i modelářská prodejna nebo stánek s perníkem.

Měl jsem radost, že dorazil i Martin Bednář, který byl jediným zástupcem 3D vrtulníkového létání. V pátek odpoledne psal, že možná nedorazí, protože mu nefunguje důležitá část auta. Nepřekvapilo mě, že dorazil. Martin je totiž členem teamu HeliCrushers.cz – a proti těm je MacGyver docela lůzr. Tihle kluci kreslí a staví vlastní vrtulníky třídy „700“, spotřebují obrovské množství Kapitána Morgana a dokážou opravit prakticky cokoliv v rekordním čase. Martin přivezl prototyp novinky od LAHeli. Vrtulník o hmotnosti přibližně 5kg pohání motor značky Scorpion, řízen je soupravou JR se systémem Spektrum DSM2 a o stabilizaci vrtulníku se stará jednotka BRAIN. Listy hlavního rotoru byly Rapid od MS Composit a vrtulka KOK composite, obojí české výroby.



Během vystoupení Martin předvedl sestavu složenou jak z ladných „F3C style“ obratů jako je souvrat, přemet nebo výkrut, tak agresivního 3D smackdownu těsně nad zemí. Létal tak nízko, že nalomil jednu podvozkovou nohu svého vrtulníku! Diváci jeho vystoupení odměnili zaslouženým potleskem.
Já jsem si chtěl zkusit, jaké to je být komentátorem, v čemž mi pořadatelé ochotně vyhověli. Odnesl to právě Martin. Dvakrát.

Prvním nemodelářským vystoupením byla ukázka čmuchacích psů. Psovodi Sboru dobrovolných hasičů Želiv 2 předvedli i jak psy učí vyčmuchávat lidi ve stanu, nebo lidi pod dekou. Psi později stejným způsobem prohledávají opravdový terén a hledají lidi v opravdových troskách. Opravdové trosky někdy vyžadují i takovéto pohorky.



Nejmladším pilotem byl Radek Rája. Když jeho táta zrovna nepředváděl obřího do detailu zpracovaného Čmeláka, tak s Radkem létali aerovlek s FunCubem a o kousek větším větroněm Fox. Radek předvedl i akrobacii s Yakem 54 a pěkný let s Migem 15. V 5ti letech dost dobrý.

Ráďa se připojil k místním pilotům při EPA kombatu. Atraktivní letová ukázka EPP modelů s dlouhými vícebarevnými stuhami byla doplněna o palbu z „flagu“. Pokud jsem dobře slyšel, po dvou heatech vyhrál právě Radek. Večer si poradil se starším kolegou i v souboji jeden na jednoho. Teda pánové, nechat se porazit kojencem?!?



Téměř domácí Andy Migus z Polska předvedl své Extry 300 a 260. Modely o rozpětí 2,2 pocházejí z dílen ExtremeFlight a PilotRC. Extry předváděl divákům v realističtějším režimu, než létám já s Yakem, takový airshow styl, řekl bych. Andy se mimo lítání věnuje zakládání klubu LMK Částkovice. Mimořádnou ukázkou byl průlet dvou ULL. Piloti předvedli jak let ve formaci, tak sólové průlety. Jeden z pilotů si dokonce získal pozornost birdstrikem! Ten se naštěstí obešel bez poškození letadla. O něco efektnější byla pozdější ukázka letounu Z 37 Čmelák. Profesionální pilot měl letadlo skutečně v ruce a divákům se schovával nejen za kopec, ale i za stromy. Nekolegiálně demoralizoval RC piloty, protože většina takhle nízké průlety nelítá ani s modelama. V jednom průletu k touch&go chybělo opravdu málo.



Raritou byl upoutaný akrobat Vládi Vaňka. Trošku „retro“ ukázkou byly lety Diablotinu o rozpětí 2,2m. Pěkně létal i do detailu zpracovaný Zlin Z 526. Nejmladší diváky jsme zabavili shozem bonbónů z Y6 copteru. Když jsem házel podle svého, minul jsem dráhu a vítr „náklad“ odnesl do potoka. Když navigovali organizátoři, zasypali jsme stojánku modelů. Bonbónů bylo naštěstí dost a technologii bombardování jsme časem doladili. K večeru jsem Martinovi z HeliCrushers půjčil vrtulníček Blade Nano CPX a on mi zákeřně půjčil elektrického Trexe 600. Skvělý zážitek, ono to lítá tak krásně samo, pomalu, potichu...

Unavení modeláři začali vytahovat EPP stroje. Po výtečném podvečerním guláši jsem naložil letadla do auta a aktivita modelářů se přesunula od létání k sezení, povídání a chválení pořadatelů. K tomu hrála živá hudba a většina pilotů se pomalu rozjížděla domu. Já jsem odjížděl v půl desáté, téměř za tmy. Byl to skvělý den a obrovské poděkování patří jak pořadatelům, tak pilotům, kteří přijeli bavit jak kolegy, tak diváky.



Asi není na škodu si občas zalítat na velkých akcích, jako Amperfest. Ale tyhle menší „vesnické“ akce mají z pro mě neznámých důvodů jedinečnou atmosféru. Všechno prostě funguje, kdo chce, ten letí, nikde žádný stres nebo přeorganizovanost. A to prostředí! Ti diváci, co i tleskají, to mě moc baví. Možná, že tohle je ta správná cesta. Nechat piloty lítat, občas vsunout do programu někoho, kdo se tam hodí (proložit makety akrobatem, proložit akrobaty vrtulníkem...) a organizovat spíš věci kolem. Shoz bonbónů byl populární už loni, kdy pro ně běžel i Jirka Jarolímek. Letos to nechal mladšímu Ráďovi Rájovi a ostatním dětem. Ukázka dospělých letadel také příjemně doplňuje program. Myslím, že si každý přišel na své. Za rok pojedu znovu, potřetí.

Jan Špatný

Důležité odkazy:
Madboxův youtube kanál, kde najdete další videa:
http://www.youtube.com/playlist?list=PLY9J0sFOyEMk0wD6toToYJmA1r9mwep4M



TomasRC:
Honza mi napsal asi týden před akcí, jestli se nechci přijet podívat do Jiřic, ale ať "nečekám nějakou monster párty." Ujistil jsem ho, že mám opravdu raději komornější a klidnější akce. A Jiřice splnily moje očekávání. Byla to akce: přátelská a pohodová, zajímavá a pestrá, v krásném prostředí a ano.. . klobásky byly taktéž skvělé :-)
Níže přidávám odkazy na fotogalerie rozdělené na statickou a letovou část, ukázka psovodů včetně psů ze Sboru dobrovolných hasičů Želiv 2 (tzv. Ψ foto), následují fotky Honzy Špatného dokumentující ukázky průletů ULL a Čmeláka a nakonec videa: Jirka Jarolímek s Su-29, Honza Špatný s Katana MX a do třetice video Jan Špatný provokuje děti s Hexacoptérou.

Videomateriál jsem pořídil s:
  • Canon EOS 400D + Objektiv Canon EF 70-200mm f/4,0 L USM (letové fotky)
  • Olympus XZ-1 (pozemní fotky, stojánka modelů)
  • iPhone5 (všechna videa kromě Čmeláka, střih v iMovie, 1080p) 

FOTOGRAFIE:


Jiřická show 2013 - pozemní foto

Jiřická show 2013 - letové foto


Jiřická show 2013 - Psovodi Želiv 2


Jiřická show 2013 - Průlety Z-37 Čmelák a ULL



VIDEA:

Jirka Jarolímek - Su 29 - Jiřická show 2013
Stručný popis letounu: Sukhoi Su-29, 37%, rozpětí 3m, váha 17,9kg, RC souprava Hitec Aurora 9, digitální serva Hitec 15x + 2x serva pro RC piloty v kabině. 2x LiPol 5000mAh, kouřový systém, PowerBox, motor ZDZ 180B2RV-J.




Jan Špatný - Katana MX - Jiřická show 2013




Jan Špatný provokuje děti s hexacopterem - Jiřická show 2013



Jiřická show 29.6.2013

Žádné komentáře:

Okomentovat