neděle 23. června 2013

Amperfest v Nesvačilech 22.6.2013


Autor: Jan Špatný
Tradiční Amperfest na modelářském letišti v Nesvačilech byl letos v několika ohledech nový. První novinkou byla registrace – piloti se mohli hlásit dopředu prostřednictvím formuláře, aby měl organizátor přehled kdo a s jakým modelem přijede.


Druhou novinkou byla přidaná čtvrtá fronta. Fronty na Amperfestu jsou složitý systém, pokusím se jej ve stručnosti popsat. Vloni dostal každý pilot při registraci překližkové dílky – kolečko, čtvereček a trojúhelníček. Byly tedy tři fronty označené kolečkem, čtverečkem... Pilot, který šel na první let v programu, se zařadil do fronty s trojúhelníčkem (ten odevzdal startérovi). Následně se zařadil pro druhý let do fronty se čtverečkem. Kdokoliv ve frontě s trojúhelníčkem směl předbíhat frontu na druhý a třetí let. To je fér, vyloučí se tím, že někdo celý den točí letadlo a pilot, který ještě neletěl, by čekal půl hodiny, než kolegové předvedou stejný model potřetí.

Letošní ročník představil dvě fronty pro první let, jedna s „trojúhelníčkem“, ta dávala přednost frontě druhé, nejhlavnější se symbolem „medvídka“. Jak asi tušíte, toho se dá dobře využít. Například pokud někdo přiveze několik modelů, bude mít „primární“ ten model, který bude mít momentálně přednost a ostatní bude mít ve frontě pro méně zajímavé modely. Případně může organizátor modely rozumně rozdělit na zajímavé a méně zajímavé. Což je téměř přesně to, co se nestalo.


Snad poslední novinkou byla možnost komerčních prezentací – firma zaplatí za 6timinutové okénko 1000,- Kč a bude mít plně komentovaný let. Ostatní (nekomerční) piloty upozornil registrační formulář, že výrobce/prodejce modelu nebude v komentáři jmenován.
Na letiště jsem dorazil kolem deváté ranní. Tak akorát včas pro jeden trimovací let a nabití baterií pro vystoupení v hlavním programu. Po briefingu, jehož účelem bylo seznámit piloty se systémem čekání na start v řadách, vymezení prostoru a několika organizačním detailům se začalo létat. Program zahájili piloti z firmy Alfa model. Většina pilotů byla v „trojúhelníčkové“ řadě, asi dva piloti byli v řadě předbíhací, s medvídkem. Po pár minutách někteří pochopili, jaká pravidla platí mezi řadami, zjistili jaký „žeton“ vlastně mají a přesunuli se k medvídkovi. Aneta Boušková byla první v řadě s trojúhelníčkem, čekala. Nedostala medvídka pro zajímavější model(k)y. Já jsem si šel zaparkovat Yaka 54 do řady s medvídkem, protože jsem ho jako zajímavá modelka dostal. Jenže než jsem letadlo do fronty dotlačil, organizátoři přesunuli prakticky celou řadu z trojúhelníčku do řady s medvídkem. Včetně Vaškovy Extry a Honzova Elexantu, ani jeden z nich neměl medvídka. Anet zůstala jako jediná na trojúhelníčku. Bordel.


Létalo se. K vidění byly modely hezké i ošklivé. Zajímavé, nudné, propracované i jednoduché. Dřevěné, kompozitové i z pěnových materiálů. Piloti byli mladí i starší. Bez ohledu na tyto proměnné se všichni snažili předvést své umění i model jak nejlépe mohli. Někteří se snažili tak mohutně, že zapomněli na povolený časový limit 6 minut. Potíž je, že systém čtvrté řady s medvídkem dělal přesný opak toho, k čemu by se dal prospěšně použít. Další a další piloti využívali možnosti Anetu předběhnout. Jak se ukázalo, na letišti byli pouze 3(!) piloti bez medvídka. Aneta Boušková s Extrou MX, Václav Panocha s Extrou MX a Extrou 300 EXP (Extreme Flight, letadlo, které v rukou Donatase Pauzuolise vyhrálo WAG 2009) a Jan Šefrna s Elexantem (jediný zástupce kompozitových akrobatů a kategorie RCA/F3A). Všichni ostatní, tedy hotlinery, coptery, větroně, polomakety, účelové modely, ... měli právo tyto tři předběhnout. Vzhledem k tomu, že někteří měli i tři medvídky pro 3 modely z ARF stavebnic, dal jsem raději svého méďu Anetě. Já přebral první místo v trojúhelníčkové frontě s vědomím, že si počkám (ne že by mi to nějak vadilo, znáte to – všude jsou kamarádi, kolegové, spousty témat k povídání). Někteří piloti stále nepochopili, pročpak mají Anetu předběhnout, řídící provozu jí označil za (nezaplacené) komerční vystoupení. Blbost...
Časem se ukázala chyba řídícího letového provozu a Vašek s Honzou se taky přesunuli do fronty s trojúhelníčkem. Diváci mohli zhlédnout aerovlek větroně Fox za FunCubem, obří Extru, do detailu propracovaného Fokkera E3 a mnoho dalších modelů. Velmi mě zaujalo Geebee R3 Jiřího Šmída z Rakovníka. Elaporový model ze stavebnice z Hobbykingu byl vybaven zvukovým modulem simulujícím zvuk velkého benzínového motoru! To je při rozpětí 1,4m docela rarita. Jirkův build thread najdete zde: http://rcmania.cz/viewtopic.php?f=15&t=57985  Dalším modelem který mi padl do oka byl Jirkův Mosquito. Sice postavený z ARF stavebnice, ale vodí jej opravdu velmi dobře a je na něj radost pohledět. Jirka o něm napsal dost, googlujte.
Jetů bylo k vidění několik. Letka Alfa model, dmychadlový Mig 15 řízený extrémně mladým Radkem Rájou. Nejvíc mě zaujal bílý Wild Hornet Václava Bláhy. Nepamatuji si technické parametry, zaslechl jsem něco o motoru HET, 15s lipol baterie GensAce, dmychadlo (jak jinak) VASAfan a rychlost se blíží 300 kilometrů za hodinu. Což je hodně rychle. Pilot model předvedl i na minimální rychlosti, takže si jej mohli vyfotit i lidé s běžnými fotoaparáty, nejen Tomáš Vlček. Byla to špičková pilotáž, za mě určitě jedna z nejlepších ukázek dne!


Zajímavá byla také ukázka copterů. Pan Hořejší předvedl svůj DJI hexacopter a Dualsky quadrocopter, a piloti z firmy Telink (známé především výrobou EPP modelů), předvedli špičku v natáčení ze vzduchu – DJI s800 s BLDC gimbalem.
Čerstvou novinkou z dílny Petra Doubravy byl akrobatický Cap 10. Jak je u Petra zvykem, realistický letový projev doplněný atraktivní povrchovou úpravou modelu, radost pohledět.
Dále letělo RC rogalo, do detailu propracovaný Čmelák, Zlín 526 AFS, několik samokřídel, Ariane V6 a  kompozitový speciál kategorie F5B (vypadlo mi jméno pilota i modelu, omlouvám se). Dvoumotorových modelů diváci viděli mnoho, ale čtyřmotorové byly snad jen C 130 Herkules a B 17.
I když byl letový program atraktivní a plný různých modelů, jako celek nepůsobil příliš zábavně. I když piloti byli upozorněni na časový limit vystoupení 6 minut, někteří létali (namátkou stopováno) i přes sedm a půl minuty, ve dvou i osm minut. To je bohužel neduhem velké části českých modelářských akcí. Piloti, mějte rozum. Letíte, abyste si zalítali? Tak nelezte před lidi. Ti se přišli bavit a déle než 4-5 minut je nezabaví ani atraktivní vystoupení s kouřovými efekty létané do hudby. Dost pilotů limit dodržovalo, byly i chvíle, kdy se program střídal opravdu dynamicky a startoval (téměř) jeden model za druhým.


Můj Yak 54 se dostal na řadu až jako poslední (tak prostě fungují dvě první fronty) po více než čtyřech hodinách čekání (před půl třetí).  Nejezdím na akce proto, abych byl vyfocený v časopise, na internetu nebo si jinak zamachroval. Těším se, že potkám známé, kamarády, vyrazím mezi lidi. A lítání k tomu patří, těším se na lety kamarádů stejně jako na moje. V této situaci, kdy pořadatel takto znevýhodní 3 piloty z několika desítek zúčastněných, v tom bohužel vidím nějakou levárnu, pardon, nepravost.
Neletěl jsem a šel se zeptat, proč se p.Hadač takto rozhodl.

První z důvodů byl, že je občas nutné vyškrtnout pár lidí, aby bylo možné dát prostor jiným. Jak jsem již psal, kdyby organizátoři dohlíželi na dodržování letového času, dostalo by se na všechny, bez této diskriminace. Druhým důvodem byl osobní problém pana Hadače s modelem Anety Bouškové, tedy Extrou MX a dovozcem PAmodels.cz. Extra je prý příliš okoukaná a (cituji) „pro bussines toho pána jsme tady již udělali dost“. Že by reakce na to, že s letadly od PAmodels a RC Factory jezdíme (jako prakticky jediní) na jarní Předveď a prodej a létáme tam? Byl by p. Hadač raději, kdyby mu na akci na letišti nelétal nikdo? Tato parta obsahuje náhodou i další penalizované – Honzu Šefrnu a Vaška Panochu. Nejlepší důvod byl uveden pro penalizaci Honzy Šefrny – prý nemohl letět v hlavní frontě, protože se registroval až na místě, nikoliv předem přes internet. Zeptal se kolegy, který medvídka dostal – registroval se také ten den až na letišti. Mám brát slova Vládi Hadače jako lež, nepravdu, nebo jen výmluvu?
Aby mého rýpání nebylo málo – někteří si byli rovnější i v jiném ohledu. V komentáři občas zazněly značky a výrobci i v nekomerčních vystoupeních. Že by nějaký „random select“ na to, co říci a co ne?
Amperfest byl pro diváky jistě zajímavý, bylo dost na co koukat. Mohl být zajímavější, chyběli například zástupci vrtulníků. Příští akce na tomto letišti budou s nejvyšší pravděpodobností bez mé účasti. Uvidíme se někde jinde kamarádi!

Jan Špatný

Fotografie:

Fotogalerie Tomáše Vlčka:

9 komentářů:

  1. Honzo,
    děkuji Ti za publikované povídání. Jak jsem Ti pravil osobně, za přidělování známek jsem opravdu odpovědný jen já a tudíž si za ním i nadále stojím. Systém front se mi složitý nezná - každý přece dostal návod/vysvětlení. I přes Tvé dramatické líčení úvodního zmatku jsem přesvědčen, že člověk, který je schopen uřídit RC model, je také schopen zařadit se do fronty, označené obrázkem předmětu, který drží v ruce. Sdílím Tvůj názor, že systém není ideální, nicméně věřím, že po letošní zkusenosti se mi pro příští ročník podaří další vylepšení.
    Nehodlám záležitost příliš rozpitvávat, ale také nemohu být úplně zticha:
    Tvůj text obsahuje drobné nepřesnosti - například vydaných známek nižší úrovně opravdu bylo víc.
    Důvodů, proč měl třeba p. Šefrna známku, jako měl, bylo víc, což jsem Ti sdělil.
    Pročpak ses nezmínil o reakci p. Panochy na to, že jsem mu let mimo pořadí po (pro obě strany) nepříjemném rozhovoru nepovolil?
    Myslím si, že jsem docela mocen posouzení atraktivity modelářského vystoupení.
    Proto jsem potěšen, že jsi si nechal pootevřená vrátka. Věz, že - pokud mi to
    nezakážeš - Tě budu i nadále zvát na naše akce. Líbí se mi totiž, co z toho
    školáka v triku "Všichni jsou blázni, jenom já jsem letadlo" za těch tuším
    patnáct let vyrostlo.

    Vladimír Hadač

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Vláďo,
      neřekl jsem, že bylo rozdáno víc trojúhelníčků. Ale že byli 3 piloti bez medvídka. Bylo více pilotů, kteří dostali trojúhelníčky ale žádného medvídka?

      Osobně bych piloty (a vlastně ani řídící fronty, kteří zorganizovali počáteční téměř celoplošný přesun na medvídka) nepodceňoval. Když si nedokáží stopnout 6 minut letu, které dostali jako strop v instrukcích i na briefingu, nemusí pochopit ani řady. On nápis "první let" na dvou cedulích mohl dát najevo že jdou řady paralelně (a má se zipovat). Po vysvětlení někteří zas nechápali proč má Aneta čekat až poletí všichni ostatní. Hlavně, že se to nakonec vysvětlilo.

      U Šefrny jsme jiný důvod neřešili. U Panochy šlo o to, že nevyplnil doplňující informace o modelu. Vzhledem k tomu, že vás přišel požádat o povolení ke startu (měl pozvané kolegy, kteří se na jeho vystoupení přijeli podívat), předpokládám, že nedostatek informací není důvod pro který mu byl start zakázán. To by se totiž dalo rychle a v klidu vyřešit. Ale není moje věc, Václavovi jsem před startem řekl ať nestartuje bez povolení, tím to pro mě hasne. Mohl jsem ho zmínit, stejně jako pár porušení SL, a mnoho dalších věcí. Právě proto, že to bylo nepříjemné pro všechny zúčastněné a konflikt má poměrně jasně odvoditelný důsledek jsem to nechtěl dál rozmazávat.

      No vidíte. Z toho kluka v tričku vyrostl někdo, kdo přes všechny stovky hodin tréninku jezdí na akce za pohodou a užít si ten čas - jak s diváky, tak piloty, tak ve vzduchu. To ale není dost dobře možné, pokud si lidi budou říkat "NE!" dřív, než vůbec pojmenují problém a řeknou si co jim vadí. Myslím si, že pokud hlavním problémem u zmíněných je nedostatek poskytnutých informací ke komentáři, ušetřili bychom si všichni dost práce, kdyby jste jim to řekl. Jsem si jistý, že místo mnoha hodin čekáni by rádi informace doplnili a diváci bývali mohli vidět další zajímavé věci. Třeba úspěšnou reprezentantku České republiky v halové akrobacii.

      Jan Španý

      Vymazat
  2. Tohle mě docela pobavilo. Nelétám s benzináky cca 10 let ,ale koukám,že se v Nesvačilech nic nezměnilo.Naposledy jsem stál frontu s M.Mikulcem a R.Černým a když na mě přišla po 3 hodinách řada tak k mé Extře 300 dali jako další letadlo Čápa.Je jasný jak s tímto visoletem vypadal můj 3D let. Tak hodně zdaru a pevných nervů na tomto letišti.Já už tam URČITĚ nezavítám.Dal jsem se na vrtulníky. Milan Mikiboy

    OdpovědětVymazat
  3. Je bohužel pravda, že modelářské Letiště v Nesvačilech v posledních letech přímou linií upadá. Jak zde zmínil Honza v textu, že na předveď a prodej létali pouze oni s jednou značkou. I já sám osobně jako prostý divák sem byl na místě zaskočen. Osobně ač do toho nevidím a ani jsem na Ampér festu nebyl, tak bych řekl, že systém ,,Medvídek" je spíše dobře propracovaný? či chaotický? BORDEL!! Nesvačili se změnili a to dosti avšak stojí to pouze za jedním jediným mužem. Váš fanoušek

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Nesvačily-podle vzoru hrady

      Vymazat
    2. změnilY- Nesvačily jsou neživotné!!

      Vymazat
  4. Docela mne pobavil komentář "fanouška"- osobně tam nebyl, nevidí do toho, ale ví, že to byl BORDEL. Já tam byl. Registroval jsem se, letěl jsem bez problému dvakrát, pohodově si setkání užil a jako vždy jsem se těšil na další nemegalomanskou akci v domáckém prostředí už při odjezdu z Nesvačil.
    František

    OdpovědětVymazat
  5. Přátelé,
    jezdím na všechny akce v Nesvačilech pro inspiraci, tedy jen jako divák. Byl jsem tam od 9.00 hodin a z pohledu diváka jsem nezaznamenal vůbec žádný zádrhel, až tady se dočítám o nějaké nespokojenosti některých pilotů.... Na rovinu musím říct, že na vystoupení Anety Bouškové je zajímavé jen to, že éro řídí pěkná holka, jinak ta Extra i sestava jsou fakt okoukané a vcelku nuda...
    Petr

    OdpovědětVymazat
  6. Zdravím
    jezdím také jako divák a moc se mi v Nesvačilech líbilo. Je s podivem, jaké vášně lze vyvolat. Osobně rád koukám na polomakety popř. makety a 3D produkce je pro mne příležitost pro obejití stánků s modelařinou a občerstvením. Projev těchto pilotů (smekám před jejich uměním) je prostě pořád stejné číslo opakující se "dokola". Bohužel ani mezi modely není z mého pohledu diváka rozdíl.

    P.S. Ani kdybych byl ředitel zeměkoule bych neměl dost odvahy napsat, že byly k vidění modely "hezké i OŠKLIVÉ"

    s pozdravem Josef- Dobříš

    OdpovědětVymazat