neděle 16. prosince 2012

Výroba přesné repliky letounu Zlín XIII - 8.část


Návštěva s pořadovým číslem osm ze dne 10.12.2012, přináší další díl fotoseriálu z dílny Historické letky republiky Československé, ve které vzniká replika stroje Zlín XIII. Pojďme se podívat, jaké jsou stavební pokroky od poslední návštěvy, která se uskutečnila v polovině března 2012.





Trup:
Konstrukce trupu je prakticky od pilota dozadu hotová. Vzájemná poloha antén je vyřešena. Zadní biskup a přechodové oblouky křídlo-trup budou laminátové.
Zadní "biskup" - tvarové peklo.
Nádrž má objem 95 litrů
Palivoměr je již nakalibrován na novou nádrž.
Motorová přepážka. Odshora: stavění vrtule, žlutý tlak paliva, hnědý tlak oleje, relé, dole držák baterky.
Olejová nádrž. Bude umístěna na motorové přepážce vedle tlakoměru oleje.
Motorová přepážka - pohled zevnitř trupu
Motorové lože

Havarovaný motor 
Elektromotor s převodovkou bude sloužit pro stavění vrtule.
Páčku nastavování úhlu náběhu vrtulových listů bude mít pilot po levici.
Přístrojová deska. Rozsvícená zelená kontrolka indikuje vrtulové listy ve startovním režimu, tzn. minimálním úhlu náběhu, umožňující motoru dosáhnout plné otáčky pro start letounu. Volnoběžné otáčky 600 - 700 ot/min, cestovní 2.500 ot/min, maximální 2.700 ot/min.
Přístrojová deska
Kopyto pro tvarování předního krytu motoru.
Detail řízení směrovky

Pohled zezadu.
Křídlo je již potažené překližkou, zbývá potáhnout náběžná hrana, což je poměrně zdlouhavý proces, protože jednotlivé kusy překližky se musí celkem třikrát namáčet a následně vysychat ve speciálním tvarovacím přípravku.
Tvarovací přípravek pro překližku na náběžné hraně.
Náběžná hrana křídla.
Detail napojení tuhého potahu křídla
Překližka vyjmutá z ohýbacího přípravku.
Náběžka křidélka.
Vyvážení křidélka - zabraňuje flutterům
Koncový oblouk křídla
Spodní tuhý potah, podvozková noha.
Křidélko.
Nosníky křídla.
Plány na zimu jsou: dokončit potah křídla a spasování , tzv. sestružení křídla na trup. V příštím roce bude celý povrch po přebroušení potažen potahovým plátnem Ceconite (light). Plátno se na povrch přilakuje nitrolakem a slouží jako perfektní impregnace proti vlhkosti. Následuje stříkání základním stříkacím tmelem, broušení, tmelení dokud nebude povrch perfektně hladký. Finální stříbrnou barvu pravděpodobně překryje ještě bezbarvý nitrolak. Ten u originálu vytváří onu nažloutlou patinu.

Všechny fotografie z 10.12.2012 jsou zde:

2 komentáře:

  1. Zdravím,
    Rád by som si Zlínku postavil. Mýslite že by ste mi vedel posytnúť kontakt na niekoho, kto by mi vedel pomôcť s podkladmi na tento krásny stroj?
    Ďakujem.
    S pozdravom

    František Valent

    OdpovědětVymazat
  2. Kdepak je tomu krásnému Zlínu konec? Víte někdo, jaký je jeho osud. Země se po něm slehla...
    Martin

    OdpovědětVymazat