pátek 16. března 2012

Výroba přesné repliky letounu Zlín XIII - 7.část

Skoro po roce od poslední návštěvy otevírám dveře vysočanské dílny, abych obrazem zdokumentoval pokroky na stavbě repliky československého letounu Zlín XIII, kterou vede šéfkonstruktér historické letky, pan Marcel Sezemský.



Trup
Jsou hotová kormidla ocasních ploch, řízení je připravené k namontování, je hotový plechový kryt motoru se žábrami. Nyní se řeší vzájemná poloha antén od radiokomunikace, odpovídače (letoun je viditelný na radaru) a ELT (emergency localization transmitter).
Antény by měly být od sebe alespoň 1-1,5 metru vzdáleny proto, aby se vzájemně nerušily. Probíhá zkoumání, jak vše ovlivní plechová záda opěradla pilota a také varianta umístění antény odpovídače do křídla. (anténa odpovídače míří vždy dolů).


Dalším technologickým oříškem je výroba kapotáže, přechodu křídlo-trup, bačkor na podvozek a zadní "biskup". Šéfkonstruktér Marcel Sezemský zvažuje variantu použití duralového plechu nebo laminátu. Oba tvary jsou velmi složité, například "biskup", je to ten úplný konec trupu v kónickém tvaru, který zároveň tvarově navazuje na výškovku i na směrovku.


Odhadem původní kovové provedení vážilo asi 8kg (pravda, u prototypu bylo i dost kytováno...), což si konstruktér nemůže dovolit. U velkého kusu přechodu křídlo-trup je zase problém s tím, že dnes už tak velký kus duralového plechu nikde nezušlechtí, nevyžíhají. Marcel Sezemský dodává: "Není problém to vyrobit, cokoliv se dá, vše jen otázkou času. Pokud se ale rozhodneme, že použijeme pro tyto prvky duralový plech, může to stavbu prodloužit i o rok, protože bude potřeba vymyslet současně technologii výroby složitého tvaru a také způsob zušlechtění použitého materiálu. V dřívějších dobách, kdy se tato technologie hojně používala to nebyl problém, fabrika měla lis a veškeré přípravky. Dnes už je to jinak, z plechu se téměř nedělá..."

Křídlo
Na křídle jsou od poslední návštěvy největší pokroky. Na nosníku je navlečen hlavní podvozek, všechna žebra, koncové oblouky.



Nyní se pracuje na vztlakových klapkách, zavěšení křidélek a mechanizaci křídla. Koncem roku 2012 by mělo být křídlo již z vnitřku vylakované a zavřené, tudíž torzně tuhé a bude možné jej sundat z přípravku.

Všechny fotografie z návštěvy dne 13.3.2012:

Výroba přesné repliky letounu Zlín XIII - 7.část


Další články o stavbě letounu Zlín XIII:

Výroba přesné repliky letounu Zlín XIII - 8.část


Žádné komentáře:

Okomentovat