pondělí 6. října 2008

Yak 54 1850mm


Bylo nebylo... Delší dobu Honza okukoval kdejaký E-shop a přemýšlel o větším akrobatu než je houba nebo jeho rok starý Yak 54 o rozpětí 1,38m. Jeho plány o stavbě vlastního letadla byly totiž odloženy na neurčitost kvůli jeho bezmezné lenosti.
U těch čínských stavebnic to taky nebylo jednoduchý, ceny fajn, ale mnoho Honzových kamarádů se nestačilo divit, když letadlo o rozpětí 2m vážilo ne 6, ale třeba 8 nebo 9 kg. Honza se tedy dál líně válel u ICQ, občas došel omlátit MiniTitana nebo nějaký to EPP. Až jednou mu totálně jeblo a objednal si krááásnýho Yaka 54 o rozpětí asi 1,85m od fy RC Factory, která dováží výrobky právě od Hyperionu. Yak je přímo stavěn jako elektrolet, což Honza ocenil. Dobře, dost blbinek a něco málo k letadlu...

Letadlo přišlo poštou jako balíček. Poměrně velký balíček. Protože jsem zrovna pomáhal s přípravami dětského dne asi 30 km od svého bydliště, nechtělo se mi přespávat v místní škole (na ten jeden víkend přestavěné na ubytovnu organizátorů) a jel jsem domů. Po rozbalení a chvíli tupého civění na toho krasavce jsem vytáhl váhu a začal vážit. V návodu je napsáno, že prázdný letadlo má 1980g, to samozřejmě nemělo, ale ani 2250g taky není tak hrozný. Motor jsem měl objednaný HCS 1500W (a domluveny úpravy na 7s lipol). Baterky jsem nějak moc neřešil, objednal 7s 5000mAh Litestormů. Regulátor jsem nakonec použil JETI Spin 99A, který mi na testy zapůjčil Tomáš Vlček (díky moc!!!). Serva jsem použil JR DS821, na směrovku silnější Hyperion DS 20FMD. Stavba šla rychle, dělal jsem jen málo úprav. Již od začátku jsem počítal s výměnou lámacích pantů za MP Jety s osičkou, ostruhu jsem upravil tak, aby šla později taky vyměnit, trošku si pohrál s botičkami a dodělal domeček pro Hirotexe s obrácenou montáží. Dále bylo potřeba vyměnit původní lože baterek za pevnější. Vypadá to hrozně, ale mnou provedené úpravy z většiny nejsou potřebné. Panty zpřesní řízení, ostruha má 25g, lehčí mi pomůže dohnat těžiště (stavebnice je připravena pro 10s lipol, já se potřebuji vejít do 5kg, proto jsem použil jen 7s). Stavba probíhala bez problémů, jednalo se o poměrně odpočinkovou záležitost. Kdybych se víc snažil, asi by se to dalo postavit za 3 odpoledne. Ale to bych se musel snažit...





Stavba má jedinou záludnost. To letadlo je pak ještě větší než krabice a v paneláku není od jistého momentu kam dát.

Po odstranění potíží s přijímačem (odešlý krystal) jsem si mohl konečně začít užívat skvělých letových vlastností tohoto stroje. Zálet v pravém slova smyslu se nekonal, udělal jsem pár startů, sem tam něco doladil, něco předělal... Popravdě řečeno, s modelem létám již víc jak dva měsíce a stále ladím detaily, ale to k akrobacii patří. Motor s 20/8 JAS vrtulí tahá poměrně slušně, stačí na stoupavý kopaný výkrut a pokračování ve vertikále. Serva zatím fungují, regulátor je po letu studený. Ideální elektra na rekreační létání. Jedinou chybu to má, těžiště je hodně vzadu. Proto jsem si jedno odpoledne sedl ke stolu a ze zbytků důkladně použitých dílů z Minititana (ohlý drát padel a jedna páka z přepákování) a kusu uhlíkové desky udělal ostruhu novou. Jen tou ostruhou jsem ušetřil 16g. Uhlíková táhla VOP jsou lehčí o asi 4 gramy. Hned 20g na ocase modelu k dobru!



Než jsem stihl dopsat a odeslat tento článek, zjistil jsem, že výměna krystalu ještě neznamená konec bezesným nocím a nekonečně dlouhým hodinám dějepisu, během kterých jsem přemýšlel, v čem je problém. Od kamaráda jsem si půjčoval jeho MX 22, porovnávali jsme síly signálu, kde co... Až jsem dostal pozvání k Jirkovi Potenskému, že se mi mrkne na serva. Na vstupy serv přidal kondenzátory, serva přestala kreslit po display osciloskopu napodobeniny Picasa a já už mám zase pár startů za sebou, nádhera! (Pozn: O problémech se servy se dočtete v jednom z podzimních dílů časopisu RC Revue)

Protože mi to stále nedá, objednal jsem si lehčí serva na VOP. Původní 48 g serva jsou přeci jen hodně. Takže těžiště dostanu zase o kousek dopředu, uvidíme jak se změní chování modelu. Zároveň ušetřím nějaké gramíky k dobru. Nebo je nahradím nějakou ptákovinou (odhazování stuh a podobné nepotřebné blbinky).

Yačík se mi občas zdá být pomalý. Proto si objednám místo JAS 20/8 novou vrtuli APC E 20/10. Proud vzroste snad jen málo, tah podstatně.

S Yakem mám již pár desítek startů za sebou, je to velmi nezáludné letadlo. Nožáky, skluzy, harriery... Všechno lítá poměrně snadno, bez nějakého přetahování se o to, kdo vlastně řídí. Výkrutové harriery a všechny tyhle obraty jsou velmi snadné, letadlo sedí ve vzduchu velmi dobře. Při prosednutí nepadá po křídle, ani nemá snahu přejít do kopáče.







Trošku překvapení na mě čekalo v "blenderu". Yak šel krásně roztočit, zakousnutí do ploché vývrtky super, ale když jsem dal kontra směrovkou, nic se nedělo. Kontra křidélky, opět nic. Jediná možnost jak model z tohoto obratu dostat je povolit výškovku, přidat plyn a nechat model přejít do klesání nebo si trošku zapáčkovat a plynem jej přervat do harrierových výkrutů. Asi by šlo i přejít rovnou do visu na vrtuli.

To je zatím o tomto modelu vše, pokud se mi podaří udělat nějaké zásadní změny, ještě o něm napíšu :)

Výrobce: Hyperion
Dovozce: RC-Factory

Yak 54 1850mm

Žádné komentáře:

Okomentovat