středa 31. srpna 2011

Lipenecký OBR 2011



Již počtvrté v řadě jsme se v redakčním složení TomasRC a Minos vydali „užít si“ a poreferovat o největší modelářské akci v Čechách na Moravě a Slezsku.  Letošní ročník patřil k velmi vydařeným i díky počasí, které přineslo téměř absolutní bezvětří, i když vysoké teploty pobyt na letišti poněkud znepříjemňovaly.


Lipenecký Obr je přehlídkou s dlouhou historií a akcí, která má divákům vždy co nabídnout. Nejinak tomu bylo i letos. V taktu dokonalé organizace tak bylo možno po oba víkendové dny shlédnout modely z celé éry dobývání vzduchu. Modely vojenské, civilní, akrobatické i vrtulníky. Vzhledem k tomu, že elitní modelářská základna není v naší zemi jaksi neomezená, nedaly se oproti loňskému roku očekávat výrazné přírůstky mezi létajícími stroji a ani se tak nestalo. Osobně mě zaujaly dříve nepředváděné makety Zlínů Z 142 a Z 43. Jinak mohli diváci shlédnout především to, co v předcházejících ročnících. Letošní sobota byla také poměrně bohatá na drobné karamboly. Uražených podvozků a jinak lehce poničených strojů bylo výrazně více než v předcházejících ročnících, avšak dlužno dodat že k větším nehodám nedošlo. Celková kvalita pilotáže v jednotlivých ukázkách byla na naprosto špičkové úrovni a klidu také přidalo masivní rozšíření rádiových systémů pracujících na frekvenci 2,4 GHz. Jestliže loni byla nutná přítomnost člověka neustále skenujícího kmitočtové pásmo a konzervativnost velela používat spíše osvědčené a kvalitní systémy v pásmech 35 a 40 MHz, letos skener pásma chyběl a „megahertzové“ systémy byly spíše výjimečným jevem.




Letový program byl po oba dny mimořádně nabitý, v sobotu se létalo dle „rozvrhu ukázek“, v neděli pak na „frontu“. (Fronta = pořadí ad hoc – podle toho jak si stoupnete do fronty). Letová ukázka měla trvání 6 minut, v případě dvou pilotů 7 minut a v případě 3 a více pilotů pak minut osm. Organizace létání však byla jednoznačně dokonalá a nelze jí vytknout naprosto nic. „Prostě to odsejpalo“. O skvělý komentář se pak postaral „megaukecaný“ Štěpán Krtek Škorpil a vědomostmi nabitý Miloš Petrbok. Tahle dvojka funguje velmi dobře, protože Miloš ví, „a co Krtek neví - vtipně si okecá“.

Co se organizace plochy týče, byla poněkud inovována stojánka strojů, která byla posunuta blíže k divákům. Přemístěny byly také prodejní stánky, které byly umístěny na „hlavní ulici“. Poněkud nelibě však někteří piloti nesli přesunutí kempu do jižního okraje plochy. (Dříve užívána jako parkoviště a heliport vyhlídkového vrtulníku Robinson R44 – ten letos chyběl). 

Nedá mi to nezmínit, a nehovoří se mi o tom lehce, ale celková nálada v zázemí byla poněkud chladnější než v předcházejících ročnících. Divák rozhodně nic nepoznal, ale zázemí chyběla pověstná „jiskřička“ na místě, kde ještě v loňském ročníku byla. 

Novinkou letošního ročníku byly technické přejímky modelů a neustálá přítomnost technických komisařů na startu. Technické přejímky ocenila, stejně tak jako kvalitní organizační a bezpečnostní zázemí akce, také kontrola z ÚCL, která se na letiště dostavila během sobotního odpoledne. Přeci jenom řada z modelů se parametricky pohybuje v poněkud divokých vodách nově vznikající legislativy o provozu létajících zařízení.

Letový program byl během sobotního odpoledne okořeněn několika průlety a následně přistáním skutečného letounu z kategorie ULLa. EUROSTAR SLW byl velmi zajímavým zpestřením, i když lze možná poněkud spekulovat, jestli byly Lipence ideálním místem pro provozování „ultralajtu“.

Poněkud nepříjemností letošního ročníku se stala přístupová cesta a odbavení diváků. Původní přístupová cesta okolo Berounky je totiž nepoužitelná a proto byl příjezd diváků realizován od tržnice Lipence. Na velmi pomalé odbavení a čekání v řádech desítek minut si stěžovala řada diváků, někteří čekání řešili po svém a odstavili automobily již na příjezdové cestě, čímž pomohli jen roztočit spirálu problému, protože cesta se pak kriticky ucpávala. Leč letiště stojí tam, kde stojí a se stavem příjezdových cest toho příliš dělat nelze. Bezpečnost návštěvníků je zde na prvním místě, tudíž se někdy muselo čekat, až například turbínový model dokončí ukázku a tak kolona přijíždějících aut křižující východní práh dráhy musela být zastavena.

Prodejní i proviantní servis pro diváky byl ale velmi povedený. Dimenzování občerstvovacích kapacit bylo velkolepé, nikde se nestály fronty, žaludky měli všichni příjemně plné a koupit si 3S2200mAh lipolky Flight Power byť ze starších generací, za 100 Kč, není rozhodně špatné. 

Bylo to zkrátka dobré, bylo na co koukat, bylo to fajn. Ale horečný vývoj akce po evoluční křivce směrem vzhůru se poněkud zastavuje. Obr byl, je a já předpokládám, že i bude „pojmem“ pro naprosté modelářské absolutno. Ale postupem času mu bude řada moderně vybavených modelářských letišť se špičkovým zázemím jaksi „ukusovat“ ze zmíněného „absolutna“. 

Text: Minos 
Foto + video: TomasRC

Pro prohlížení fotografií doporučuji po kliknutí na odkaz použít předvolbu "Prezentace" (tlačítko vlevo nahoře)


Lipenecký OBR 2011















Letošní ročník Obra byl snímán po většinu času také z ptačí perspektivy díky panu Janu Baumovi, kterého jsem poprosil o možnost zveřejnění jeho videa a také o pár slov k jeho unikátnímu Oktocopterovi.




Zařízení  je Oktokoptr zakoupené v Německu. Letová doba podle zatížení 25 – 7 min na 14,8 v 5000 mAh Lipo. Užitečná zátěž je 1 kg, letěl jsem i 1,5 kg.  Montáž na kameru je vlastní výroby. O stabilitu kamery a koptra se starají 3 gyra v řídící jednotce. V součastné době je záznam prováděn na HD kameru Sony. Přes AV výstup mám vyveden obraz z kamery do vysílače na 5,8 Ghz. Na zemi se mi obraz promítá do brýlí s jednou obrazovkou. Je možné využít i monitor, nebo počítač. Kamera může pořizovat video i foto zároveň. Pomocí serv na patřičná tlačítka. S kamerou můžu otáčet o 90° vertikálně, 360°horizontálně.

Zde je nejprve několik fotografií:




Fotocopter na Lipeneckém Obrovi 2011


A zde video:





Následuje text a fotografie, které jsme pořizovali již v průběhu akce od pátečního večera, až do konce sobotního programu Lipeneckého Obra 2011.
_____________________________________________________


3.9.16:30. Po show VÚVLu – Výzkumného Ústavu Valašského Letectva se s vámi loučíme. 

3.9. 14:45 Odpoledne ovzláštnil přílet skutečného Ultralehkého Letounu Eurostar SLW. Zároveň jsme měli možnost spatřit špičkovou akrobatickou show Jirky Jarolímka.





3.9. 12:45 Show zdárně pokračuje bez karambolů či jiných nesrovnalostí. Pro diváky je možná zajímavá informace, že letos jsou díky bohatě dimenzovanému občerstvení výrazně kratší fronty na pivko či něco k snědku.
3.9.12:05 North American B25 Mitchell Legendární Americký Bomdardér z éry 2WW odstartoval oficiální část. Model má rozpětí cca 3m váhu cca 21 kg a pohání jej 2x motor o objemu 35ccm.


3.9.12:00 Začala oficiální – hlavní část 14. Lipeneckého Obra. Počasí je mimořádně vyvedené, teploty překonávají i optimistické prognózy meteorologů ale především je naprosté bezvětří.  Show probíhá přesně podle plánu. I když….Letos je okořeněna drobnými nehodami v počtu o něco větším, než tomu bylo v předcházejích ročnících.





3.9.11:50 Lipenecký Obr ukázal kterak se modelařilo dříve. Show zpestřila ukázka upoutaných akrobatických modelů. Následovala 3D Akrobacie s vrtulníkem Raptor 50, který byl při nepovedené autorotaci lehce poničen.





3.9.11:30. Ve vzduchu exceluje nádherné třímetrové WACO s hvězdicovým motorem Vlach. Za zmínku stojí také makety Zlínů Z 43 a Z 142 umístění prozatím na stojánce. Vzhledem k tomu že těchto Zlínů jsem v Aeroklubu „umyl“ opravdu hodně, dokáži ocenit jejich zpracování. :-)





3.9.11:15. V letových ukázkách figurovaly americké legendy Cessna 172, Super Chipmunk. Následoval Daniel Krob s „vysokou“ akrobacií provedenou s modelem Yak 55 od firmy Krill.





3.9. 10:45. Diváci mohli shlédnout turbínový „blok“. V závanu spáleného kerosinu jsme mohli shlédnout dvouocasého trenéra ORAN-JET, francouzský turbínový větroň Fouga, a startoval také Scorpion, v barvách BREITLING. Jeho subtilní podvozek však nevydržel travnatou ranvej a model skončil v travinách na konci plochy. Jeho poškození však není vážné. (Jako zajímavost ještě doplním, že experimenty s turbínami u větroňů nejsou ojedinělé. I legendární Československý L13 blaník vznikl v turbínové mutaci L-13 TJ s proudovým motorem).





3.9. 10:30 Letový program byl zahájen v 10:00 a od té doby probíhá naprosto hladce a přesně v plánovaných časech. Diváci měli možnost zhlédnout imaginární bitvu letadel z druhé světové války, stejně tak jako přehlídku modelů z EPP a elektrický akrobatický dvojplošník z produkce SebART.V letošním ročníku jsou důsledně dodržovány technické přejímky modelů. Náhodně vybrané modely se podrobují technické prohlídce a zběžná prohlídka technickými komisaři probíhá průběžně i ve frontě na start. Je tedy kladem maximální důraz na bezpečnost letových ukázek.

Také musím poněkud upravit včerejší informaci o prodejních stáncích. Stánky jsou otočeny směrem k letové ploše – nikoliv do „solo“ ulice jak bylo uvedeno včera. 



3.9. 9:30 Lipenecká stojánka modelů je přeplněna překrásnými modely, počasí exkluzivní, nebe bez mráčku, bezvětří. Připravuje se briefing pilotů. V 10:00 se začíná létat.






























2.9. 18:30. Redakční tým ve složení TomasRC a Minos je opět v místě dění. Po vyfasování žluté vesty PRESS jsem se lekl, že nás Marcel hodlá vyslat do Šluknovského výběžku, psát o akcích poněkud jiného ražení, leč nestalo se tak.



Na první pohled prodělala nejvýznamnější změny plocha celé akce. Stojánka modelů je nyní až za ochrannou sítí a diváci jsou tak připuštění o něco blíže k centru dění.  Zadní stranu hlavní „ulice“ pak tvoří záda prodejních stánků. Přístup do nich je tak chytře oddělen od prostor kde se předpokládá největší dav diváků.

Stran letové organizace je pak nutno připomenout že pilot má na ukázku přesně 6 minut. Pokud se v jednom bloku vyskytují piloti dva, tak mají minut 7, tři piloti mají minut 8, což je maximum bez ohledu na počet účinkujících v jednom bloku.



Plochu letos doplnila elegantní  maringotka s červenobílou šachovnicí, z níž operují řídící létání. Na fotografiích si povšimněte hodin na nich umístěných. Zobrazují čas Lipenecký Náčelnický a život akce se řídí pomocí nich. Zapomeňte tedy na UTC nebo na atomový čas z Greenwiche. :-)




A protože večer je opravdu mimořádně poklidný odebereme se provést klobásový test a ohlásíme se zítra ráno.
Pro jistotu připomínám, že sobotní brífink pilotů je v 9:30 náčelnického času lipeneckého. (odpovídá času SELČ). První letová ukázka je naplánována na 10:00, start hlavního programu pak na 12:00.

Páteční fotografie z příprav letiště a seznamovacích letů zde:

Lipenecký OBR 2011 (pátek)

4 komentáře:

  1. Přejeme, aby se vám Lipenecký obr opět vydařil !
    přeje (pakfm) a další, kteří moseli zůstať doma....hlídať základnu Výzkumného ústavu valašského letectva.

    P.S. : není někde web kamera, abysme ty naše výzkumníky viděli aspoň takto na dálku? Hee...?

    OdpovědětVymazat
  2. Ahoj, web kamera letos nebude, ale mám od Krtka čerstvé info, že sa právě s kandydátem náčelníkem napchávajů tatarákem a přikusujú k němu štrúdla.

    OdpovědětVymazat
  3. Hezká reportáž, chlapi! Ale máte tam pod textem "3.9.12:05 North American B25 Mitchell..." celkem nelogicky uvedenou fotku Petjakova Pe-2 pana Petra alias Hoblíka. Oba modely, jak Mitchell, tak Pe-2 létaly excelentně! S pozdravem, Martin Ambrož

    OdpovědětVymazat
  4. Ahoj,paráda, moc pěkné a kupa práce- klobouk dolů!
    Pic, PavelSt.

    OdpovědětVymazat