úterý 26. dubna 2011

Primorec

Článek také o tom, že letecké modelářství není pouze doménou nás chytrých a krásných mužů, fotogalerie níže je důkazem toho, že jsou mezi námi i velmi šikovné modelářky. Tímto děkuji Petře Komárkové z klubu LMK Letňany za poskytnutí materiálu a zeptám se: "Pánové, kdo z vás to má  umí lépe?"

Primorec vznikl v druhé polovině padesátých let, když tehdejší Sovětský svaz požádal o zakázku (hovoří se 1500 kusech) k dodání  VT – 109 Pionýr. V té době Orličan, ani Kunovice nebyli schopni tuto zakázku realizovat a tak sověti odkoupili licenci na výrobu a v Kazani Pionýra přepracovali na celokovovou verzi. Všechny parametry zůstaly stejné, až na materiál a hmotnost, která byla o cca 25 kg vyšší. Také byly přepracovány brzdící štíty a to ze systému Shemp-Hirth na výklopné. Letoun byl připraven a počítalo se s jeho provozem i v nepříliš příznivých podmínkách o čemž svědčí i to, že k němu byla dodávána sada ochranných povlaků, kotevní sada a lyžina na kolo. Do naší republiky se dostaly pouze 3 kusy a to pod označením VT–209 Primorec. Byli dodány a zkompletovány v Bánské Bystrici, tam snad jeden zůstal, druhý putoval přes AK Olomouc do AK Kroměříž a poslední létal v Letňanech.
Více informací o tomto typu se mi nepodařilo sehnat a fotografie pochází převážně z ruských webů, kde se však také nachází zřídka, ačkoliv tam flotila Primorců byla hojná.
Specifikace: Rozpětí - 13.42m, délka - 7,77m Nosná plocha - 20.20m2, prodloužení křídla - 8,9, prázdná hmotnost - 253 kg, letová hmotnost - 433 kg. Pracovní rychlost - 72 km/h, minimální přistávací rychlost - 55 km/h, maximální povolená rychlost 140 km/h.
Zveřejněno se souhlasem autorky.
Specifikace: Rozpětí - 13.42m, délka - 7,77m Nosná plocha - 20.20m2, prázdná hmotnost - 253 kg, letová hmotnost - 433 kg. Pracovní rychlost - 72 km/h, minimální přistávací rychlost - 55 km/h, maximální povolená rychlost 140 km/h.
Primorec
autor: Petra Komárková + převzato z internetu

Žádné komentáře:

Okomentovat