pátek 25. února 2011

Výroba přesné repliky letounu Zlín XIII - 6.část



Po delší době se ocitám opět v dílně Historické letky republiky Československé, abych obrazem zdokumentoval pokračování stavbu letounu Zlín XIII. Pokroky jsou znát na první pohled, hrubá stavba trupu je téměř hotová, nepotažená místa jsou již jen z důvodu instalace řízení a ovládacích prvků motoru. Na motorové přepážce je nainstalovaný provizorní motor - tento je po havárii a slouží jen pro potřeby zhotovení plechové kapoty motoru, instalaci táhel a ostatních ovládacích prvků. Nádrž, ovládání vztlakových klapek, plynu, zaplavování palivového systému, ruční vstřikovací pumpa i přepínač na stavění listů vrtule, ovládání žaluzií atd. všechno je již hotové. Hlavní stavitel pan Sezemský o stavbě trupu s úsměvem dodává, že vše co je hotové již z trupu vymontoval :-)
Na pracovním stole leží připravený hlavní podvozek, čeká již jen na zakalení a defektoskopii, pak bude navlečen na hlavní nosník křídla. Následně budou na nosníky navlečena žebra, pečlivě znivelována a potažena překližkou. To nejsložitější z křídla je již hotovo. Dva lepené nosníky, duté skříňové nosníky potažené na bocích překližkou. Jejich výroba trvala asi půl roku, což se na první pohled může zdát poměrně dlouhá doba, ale je potřeba si uvědomit že oba nosníky se zužují, přičemž pomocný nosník má ještě k tomu vzepětí (negativy).
Ocasní plochy jsou hotovy, pouze se dobrušují drobnosti, celý povrch letounu bude před lakováním potažen jemnou tkaninou a přelaminován. Kýlovka i stabilizátor jsou již připevněny k trupu, z tvrdší balsy se vybrušují přechody k trupu.



Další články o stavbě letounu Zlín XIII:

Žádné komentáře:

Okomentovat