pondělí 6. září 2010

Lipenecký OBR 2010

...Aneb tucet dobrého…

Pokud jste modelář, víte co je Lipenecký Obr. Pokud jste modelář a nevíte to, doporučuji doplnit základní modelářské znalosti. Lipenecký Obr je totiž česká modelářská klasika: setkání špičkových pilotů, s neméně špičkovými stroji, takže pokud rádi sledujete modely letadel či vrtulníků, přijdete si na své. Navíc je tento dýchánek proslulý svojí organizací neméně kvalitní než je řízení pásové výroby v německé automobilce.
A tak jsme vyrazili na 12tý ročník v klasickém složení týmu Tomáš / Minos. V pátek v předvečer akce, hezky omrknout terén. Kromě cesty přes Prahu se jednalo o osvěžující zážitek. Asi jako když jedete k babičce na venkov a předem víte, co kde najdete. Nechyběli rozlétávající se modelářští mistři, večeře pro piloty ani ustaraný náčelník Marcel Hladík. Prostě vše tak, jak má být. Po krátké prohlídce terénu a zjištění, že vše potřebné na zítřejší reportáž funguje, odjíždíme načerpat energii formou spánku.
V sobotu nás pak přivítala protrhávající se oblačnost a lehké následky ranní přeháňky, která způsobila rozbahnění části příjezdové cesty (operativně a naprosto skvěle vyřešeno vysypáním drtí). Leč větřík nebyl skoro žádný a ještě v průběhu dopoledne vykouklo sluníčko.
Snídaně, rozdělení funkcí příprava našeho komentátorského stanoviště a můžeme začít. První část show začíná v sobotu již v 10:00 (hlavní pak od 12:00). Letový program byl odstartován modely Toledo Special (pilot Tábora), Pitts Python.
Pak již vše fungovalo jako na drátkách. 7 minut na letovou ukázku, model za modelem. Stroje z klasické éry letectví, turbínové stroje, letadla civilní i vojenská. Občas nějaký ten vrtulník. Vrtulníky jsou ale na Obrovi takové poněkud nedoceněné. Například Pavel Kefurt či Petr Novotný nebo Zdeněk Dráždil sice předvádí že umí létat na světové úrovni, leč jinak skvělá show v záplavě neméně skvělých plošníků poněkud zaniká.
Nechyběli samozřejmě ani špičkoví 3D piloti Jarolímek, Hrachovec nebo Pasáček, kteří dokazují, že lítat jim prostě jde. Obzvláště Jirka Jarolímek byl se svým Sůčkem ve svém živlu a jeho vystoupení stálo za to. (Vřele doporučuji prohlédnout fotografie kokpitu stroje. Figury pánů Jarolímků totiž nejenom že vypadají přesně, jako oba zmínění pánové, ale navíc umí mávat, nebo hýbat rukou s kamerou :-)).
Ve 12:00 otevřel hlavní část programu pan Adámek s modelem LET 410 UVP. Tuto dokonalou maketu československého dopravního dvoumotoráku jsme již několikrát popisovali, ale teprve letos měli možnost ji diváci vidět na Lipeneckém Obrovi v letové ukázce, byť byla z důvodu technického problému s jedním z motorů relativně krátká. Stroj je to ale vskutku impozantní.
Diváci si užívali nádherného počasí, (které muselo být skutečně na objednávku), a spokojeně se krmíce klobáskami si dopřávali skvělého výhledu (na piloty bylo po celý den velmi apelováno aby se zbytečně nezdržovali v depu a nebránili tak ve výhledu divákům a toto opatření fungovalo). Zajímavou a diváky jistě s povděkem kvitovanou novinkou byla možnost procházky depem a focení modelů. Vstup do depa byl možný po malých skupinkách (cca 5 diváků), které po celý den neúnavně provádělo několik pořadatelů.
Odpoledne se pomalu nachýlilo k podvečeru a tak po nádherných strojích Messerschmit Me 163 Komet, Howard DGA-6 Mister Mulligan, F4 U Corsair, YAK 12 a mnohých dalších, které bylo možno vidět během celého odpoledne, přichází na řadu show Výzkumného Ústavu Valašského Letectva. To je vám věru nádherná podívaná. Ono se to těžko popisuje, ale vězte, že ukázka kterak se vedou vzdušné bitvy v kraji plném výparů slivovice stojí za to a já doporučuji shlédnout jí na videu(připravuje se).
Sobotní letové ukázky (oficiální část) byly ukončeny v 18:00. Osiřely stánky, ve kterých bylo možné celý den koupit modelářský materiál, odlétl Robinson R44, který neúnavně celý den vozil letuchtivé zájemce (5min/600 Kč/osoba).
Piloti se odebrali k večeři (lahodná kýtička) a k poděkování náčelníkovi Marcelovi Hladíkovi. To zorganizoval neúnavný rýpal Štěpán Krtek Škorpil (a přispěla na něj většina pilotů - děkujeme). Koláčem, Bustou a ohňostrojem se tak pokoušeli Marcela přesvědčit (a poděkovat mu), ať organizátorství do dalších ročníků nevzdává a pokračuje s řízením Lipeneckého Obra dále. Podle některých Marcelových vyjádření se akce zdá se povedla a to je pro Lipeneckého Obra skvělá zpráva, protože lepšího otce a opatrovníka v jedné osobě zdá se mít nemůže.
Letošní Obr opět nezklamal. Nepotěšil snad jedině šrotu a zmaru chtivých neboť počet havárií a vážnějších poškození strojů se za celý víkend rovnal nule.
Miloš Petrbok a věčný drzoun a šťoural Krtek odvedli skvěle svojí komentátorskou práci stejně tak jako všichni organizátoři a „Ešus servis“ – který neúnavně krmil všechny organizátory a piloty.
A tak nezbývá než si přát, abychom se s Obrem a Marcelem v jeho čele potkali zase v září 2011 na jeho 13tém opakování!
Lipenecký Obr 2010









































Žádné komentáře:

Okomentovat