pondělí 2. srpna 2010

Modelářská letecká pouť 2010

Airplane Model Group - AMG Mýto uspořádal 31. července na svém letišti u nádraží Kařízek akci s názvem Modelářská letecká pouť. Nejde zde o soutěžení, ale o nabídku příjemně stráveného víkendu s přáteli modeláři, přičemž na sobotu je od 13:30 zvána i veřejnost na komentovanou leteckou přehlídku strojů od první světové války až po současné proudové stroje. Pořadatelé umožňují kempování přímo na letišti po celý víkend, občerstvení levné, klobásy dlouhé a dobré :-).



Z novinek na stojánce mě zaujal především nový proudový model Petra Gubiho. Model BD-5 slouží jako účelový cvičný proudový stroj v "jet škole", kterou Petr Gubi spolu s přáteli založil v Olomouci. Více na www.helimodels.cz. Většinu lidí prý při pokusech o bližší seznámení s proudovými modely odradí velká rychlost polomaket skutečných stíhaček a jejich vyšších nároků na pilotáž. Tento model vyniká právě stabilitou, relativně pomalým letem a velkou manévrovatelností. Je zmenšený v měřítku 1:2,5 oproti skutečné předloze, kterou byl sportovní ultralight BD-5 poháněný turbínou, tzv. microjet. Další zajímavostí tohoto modelu je, že je kompletně čínský, včetně turbíny Kingtech K80E (8kg tahu). Číňani tedy již pokořili i tuto technologickou metu a posadili ceny turbínových modelů opět o kousek blíž k modelářově peněžence. Kvalitu turbíny po 6,5 hodinách provozu posuzuje Petr Gubi jako výbornou. Stavebnice letadla byla skompletována po osmi hodinách, letadlo je prakticky hotové včetně povrchové úpravy, podvozku, vzduchových ventilů atd.




Jedinou slabinou stavebnice byla příďová podvozková noha, která byla pružinová a příliš měkká. Bylo potřeba ji vyměnit za hydraulickou s větším kolem, aby byly možné i starty z trávy. Rozpětí modelu je 2,2 metru, délka 1,6 metru a letová hmotnost včetně 2,5 l kerosinu je 12,5 kg. Křidélka a klapky jsou osazeny digitálními servy Savox SC-0251MG 16kg, výškovka 2x brushless digi servo Futaba BLS-351 15 kg. RC souprava Futaba 2,4 GHz. Maximální rychlost měřená GPS je 220 km/h, přistávací rychlost 40 - 50 km/h.




Další novinkou pro mě byla další sfinga na zbrusu novém SU 29 (Krill) Jirky Jarolímka. Jeho Katana prý je už v důchodu a na pořádné lomcování a lechtání trávy směrovkou je nasazen tento krásný SU 29. Stroj představím blíže včetně letového videa v samostatném článku.


Fotografie:

Modelářská letecká pouť 2010






A otázka na závěr: Na čem pracovali Jirka & Jirka Jarolímkové v zimě? Slovy nelze popsat, sledujte video :-))))





Žádné komentáře:

Okomentovat