neděle 29. srpna 2010

Lehrte 2010

Ve dnech 13.-15. srpna se náš válečný Cirkus zúčastnil jedné z největších a nejprestižnějších evropských akcí v Německém Lehrte poblíž Hannoveru. Vzhledem ke vzdálenosti, kterou bylo potřeba na tuto akci urazit, začaly velké přípravy již ve středu před akcí. A v noci ze čtvrtka na pátek vyrazila moravská část cirkusu na 800km dlouhou cestu. Zbytek výpravy, který to měl o kousek blíže, mohl vyrazit až během pátečního dopoledne. Postupně jsme se na dálnici potkávali a na letiště, které leží mezi Lehrte a Burgdorfem, dorazili první členové cirkusu v pátek kolem druhé hodiny.
Na místě již stálo nemálo karavanů a také zde již byla další česká výprava. Valach motors a Czech Glider team. Postupně jsme se tedy do večera sešli v následující sestavě. Milan, Mira Kablásek, Mira Ozzy Horsák, Kamil Šimon, Michal Cimbůrek, Karel Barbar Lutz, Karel Speed Lutz, Laco Vašek, který to měl tentokrát jednoznačně nejdál, Svaťa Hnilica st,Svaťa Hnilica ml. a Já. Celkem tedy 11 pilotů a 10 členů pozemního personálu. Očekávali jsme ještě příjezd Karla Prokopa, který se měl pro tuto akci ujmout role managera teamu. Ten se ale na poslední chvíli omluvil a bohužel nemohl dorazit a tak se již počet lidí našeho teamu nezměnil.
Ihned po zakempování jsme se vydali vyřešit registraci. Ta proběhla zcela hladce, protože díky předešlé rozsáhlé emailové korespondenci měli pořadatelé vše připraveno. Obdrželi jsme tedy lístky na snídaně a večeře pro všechny členy týmu a pásky na ruku opravňující ke vstupu do části určené pro piloty a jejich mechaniky. Připravený kemp se postupně plnil a již v pátek v podvečer bylo jasné, že se opět bude na co dívat. Po vyřízení registrace, jsme někteří opět zašli obhlédnout plochu, nic se nezměnilo, poměrně úzký pás ohraničený stromy, které v nás budily respekt. Vzhledem k tomu, že pro páteční večer nebyl připraven hangár pro modely (resp.se v hángáru do večerních hodin připravovaly stánky s modelářským zbožím) naše modely jsme v pátek ani nevybalili. Večer proběhlo vyznamenání Ozzyho Viktoriiným křížem a zároveň jeho povýšení do hodnosti Kapitán a také jsme oslavili narozeniny Kamila. Po setmění se do vzduchu vznesly nejrůznější poletuchy osvícené diodami. Při večerním posezení jsme probrali vše možné i nemožné a za doprovodu kytary si také zazpívali.















V sobotu ráno nás čekalo poměrně brzké vstávání, protože jsme museli seskládat modely a absolvovat registraci při odevzdávání vysílačů, navíc stále nebylo úplně jasné, zda nebudeme muset také absolvovat převážení modelů. Snídaně začínala od 7:30 a byla podávána formou švédského stolu, kde si každý nabral, co se mu zalíbilo. Po složení jsme modely odtáhli do předem vyznačeného prostoru a v 9:00 jsme se odebrali na brífing. Při brífingu byla kladena maximální důraznost na dodržení letového prostoru a také bylo jasně řečeno, že pokud někdo z jakýchkoli důvodů překročí bezpečnostní linii, bude okamžitě přinucen přistát a létání tím pro něj končí. Dalším bodem, na který byl kladen velký důraz, byl absolutně žádný alkohol před letem. Dále bylo vysvětleno, že převažování modelů se bude namátkové a pro tuto činnost zde byl vyhrazen jeden komisař, který zajišťoval převážení především větších modelů a také dohlížel na to, zda modely nad 25kg mají potřebnou dokumentaci. Dalším bodem byla přejímka vysílačů a kontrola pojištění, která sice u naší skupiny proběhla velmi zjednodušeně, ale u ostatních komisař velmi pečlivě zkoumal, jaký systém přenosu je použit. Při brífingu jsme také obdrželi lístky v hodnotě 10€ na oběd, který se dal zakoupit v některém z mnoha mnoha stánků s občerstvením a škála výběru byla opravdu široká. Veškeré formality byli vyřízeny a "flugtag" tedy mohl začít.
Stojánka byla naplněna opravdovými modelářskými skvosty a zástupy diváků se měly na co těšit. Program začal kolem desáté hodiny a postupně se do vzduchu dostávaly nejrůznější modely všech kategorií. Pořadatelé měli vše hezky a logicky řazeno do určitých bloků  a stejně jako loni samostatné vystoupení modelu bylo spíše výjimkou. Navíc vše bylo podbarveno hudbou, kterou pořadatelé k danému typu vystoupení vybrali, samozřejmě pouze v případě, kdy si účastníci nepřivezli doprovod vlastní. Naše vystoupení bylo naplánováno na 15:30,  a tak jsme měli dost času sledovat dění na ploše. Zajímavou ukázkou bylo vystoupení Waco Teamu, který předvedl společný let 4ks 3m dvouplošníků Waco. Původně byli přihlášeni v počtu devíti strojů, což mohlo být ještě zajímavější. Každopádně čtyři úplně totožné stroje osazené čtyřtaktními hvězdicovými motory, lišící se pouze posledním písmenem v imatrikulaci se u nás ve vzduchu jen tak nevidí. Dalším působivým vystoupením byl společný let dvou turbinových strojů z nichž jeden za využití vektorového tahu  zůstal stát na místě zatímco druhý jej oblétal v přemetech. Po nich se do vzduchu vydalo šest třímetrových strojů z období WWII, které prolétávaly v neuvěřitelně nízkých průletech. Dále jsme mohli vidět čtyři třímetrové Dreideckery a po nich hned Pup Team. Vrcholnou akrobacií udivoval diváky i piloty Markus Rummer s svým 3m elektro ravenem, precizní pilotáž nízko nad zemí a kličkování mezi stromy doslova bralo dech . Velkou technickou zajímavostí byl F4U Corsair od firmy Composite ARF, jenž přivezl sám Andreas Getz. Model o rozpětí 2,8m pohaněný motorem moki 250 měl funkční mechanismus sklápění křídel. Naroloval na start, poté sklopil křídla a letěl, aby po přistání zase křídla zaklopil a odroloval na stojánku. Stejná firma zde také přestavila novinku akrobatické 3,3m SU 31, které poháněla další novinka  čtyřválec boxer DA 200. Letový projev tohoto stroje byl na jeho velikost nezvykle lehký. Poté přišel vrchol celého Lehrte. Na plochu naroloval Futura Team. Tři totožné obří  turbínové modely odstartovaly společně do vzduchu a předvedly něco, co se musí opravdu zažít, společné průlety ve velmi úzce sevřené formaci, nožové lety, výkruty, přemety a to vše neustále ve formaci. Poté rozdělení a průlet proti sobě a celé jejich vystoupení vyvrcholilo, když dva modely nakreslily za pomoci kouření na obloze srdce a třetí model toto srdce propíchnul šípem. Pak společné přistání, jednoznačně vrchol pilotáže!
Hned po této show odstartovaly dva zeleno-černé třímetrové Ultimaty a předvedli pěknou synchronní akrobacii, možná kdyby nevystupovali hned po Futura Teamu, bylo by jejich vystoupení ze strany diváků oceněno mnohem více. Po nich byl již na programu náš cirkus. Připravili jsme pyrotechniku zatímco ve vzduchu poletoval obří turbinový vrtulník Lama. Přípravu pyra jsme zvládli poměrně rychle a tak nic nebránilo zahájit naši show. Po spuštění hudby startuje Michalův průzkumný Caudron a po chvíli také Němci a spojenci. Kvůli upadnutí výfuku neodstartoval Karel Lutz st. Po chvíli kroužení jsme najednou uslyšeli nepříjemně dutou ránu a bylo jasné že někdo z nás už nepřistane. Na průletu si všímám, že ze stromů lemujících dráhu padá Lacův Nieuport.
Po chvíli hlásí také Speed, že jeho Pup je bez motoru, prokličkovává mezi stromy a následně vcelku hladce přistává. Vzápětí za ním kvůli nedostatečnému výkonu motoru sedá také Oberst, který na zemi zjišťuje kompletně rozštípanou vrtuli, kužel na kterém se přestřihnul šroub odletěl a při tom pořádně zmasakroval dřevěnou vrtuli. Divím se, že to s takto poničenou vrtulí vůbec motor vydržel a že model vůbec letěl. Vystoupení jsme tedy dolétali v počtu sedmi strojů. Závěrečného souboje jsem se ujal já a Major Kablásek. Nádherné společné přistání předvedli jako třešničku za naším vystoupením Ozzy a Svaťa ml. Když sedli opravdu snad jen o rozpětí vedle sebe, diváci bouřlivě tleskali. Po přistání všech strojů ještě děkovačka a obrovský potlesk všech 3500 diváků, kteří se sobotního dne zúčastnili.
Po našem vystoupení přiletěl skutečný Jak 12, který předvedl několik efektivních průletů. Poté program pokračoval, ale bohužel jsem jej v sobotu více nesledoval. V podvečer jsem ještě stihnul shlédnout aerovleky několika větroňů mezi nimi i našeho Jindry Stejskala, jehož větroň se na přistání bohužel nevyhnul stromu a zůstal na něm. Kupodivu model nebyl výrazně poškozen. Po sedmé hodině, kdy byl provoz ukončen, jsme své modely odklidili do připraveného hangáru. Pořadatel připravil večerní posezení s bečkou piva a hudbou. Po setmění nás čekalo překvapení. Najednou se ze tmy ozval hukot velkého modelu a na obloze se objevilo jen několik červeno zelených diod. Bylo jasné že se jedná o něco velkého. Poté se model kompletně rozsvítil a bylo jasné že se jedná o 3m Ravena Markuse Rummera, který nejenže létal s takto velkým modelem v noci, ale předvedl stejnou show  jako ve dne. Musím uznat, že něco takového jsem opravdu ještě nezažil.
Nedělní ráno bylo ve znamení oblačnosti a deště a vůbec nebylo jasné, zda se vůbec program rozjede. V občasných přestávkách mezi deštěm se odlétala většina programu, který se opakoval ze soboty. Překvapením pro mne bylo, že i přes nepříznivé počasí dorazilo docela dost diváků. Velkým modelářským lákadlem byla v neděli vystavená sedmimetrová B-25 osazená dvěma „Mokinami“ 400ccm, s kompletním celokovovým potahem. No prostě nádhera!
Naše vystoupení jsme přeložili na druhou hodinu odpolední, a to z důvodu dlouhé cesty domů. Během přípravy naší pyrotechniky připravili pořadatelé vyhodnocení celé akce a předání pohárů. Bohužel jsme si ho tentokráte moc neužili, protože jsme se připravovali ke startu. Úplně jsme přeslechli, když vyhlásili cenu pro nás za „Nejrealističtější ukázku“. Z poháru jsme se tak radovali až po přistání. Ihned po ukončení vyhodnocení jsme startovali k našemu vystoupení. Řekl bych, že nedělní vystoupení se nám zase o něco více povedlo. Bohužel jsme při tomto druhém letu přišli také o druhého Nieuporta naší skupiny. Michal zatím s nevyjasněných důvodů padnul poměrně daleko od dráhy. Po přistání se opět zvedla vlna potlesku a pořadatelé nám chodili děkovat a gratulovat, až člověku po zádech běhal mráz. Ihned po našem vystoupení se z nebe spustil déšť a tak naše vystoupení bylo tečkou za letošním Lehrte.
Dali jsme se do rutinního balení a rozebírání letadel, stanů, altánů atp. Poté jsem se šel ještě rozloučit s pořadateli a poděkovat jim za jejich skvělý přístup k nám a za celkové zvládnutí akce. Všichni se na mě vrhnuli a naléhali abych přislíbil účast na příštím ročníku, což jsem samozřejmě nemohl. Kolem 17té hodiny jsme se všichni vydali na cestu domů. Myslím, že akci v Lehrte můžeme považovat za vrchol letošní sezóny. Myslím, že akci takového formátu u nás zatím nemáme. Vše klapalo, jak mělo, německá preciznost byla znát. Opravdu měli vše připraveno a zajištěno, nikde nic neskřípalo, letový program pasoval na minuty a pořád se ve vzduchu něco dělo. Zázemí bylo také dobře připraveno, jediné co nám trochu chybělo byla sprcha, tu ale nemáme ani na většině našich akci. Co se týká stravování byla zde připravena opravdu široká škála stánků, kde jste si mohli koupit od zmrzliny až po plody moře. Také hangár s modelářskými prodejci byl přeplněn technickými zajímavostmi od bižuterie přes CNC stroje až po hotově k letu připravené turbinové vrtulníky. Firma Seidel zde vystavovala své krásné motory a také výrobci modelářské elektroniky představovali své výrobky, byli zde ke koupi různé stavebnice od jednoduchých až po makety. Mně osobně zaujala stavebnice Albatrosu na stánku Toniho Clarka, jejíž kompozitový trup měl vně strukturu dýhy tak, jako skutečný stroj, také u této stavebnice bylo mimořádně důkladně vyřešeno chlazení motoru. Lehrte  byla sice akce, kde jsme utržili nejvíce ztrát v letošním roce, ale oba piloti havarovaných strojů to vzali nezvykle sportovně a věřím, že jejich stroje ještě letos na nebi uvidíme. Všem, kdo si říkají, že na českých akcích už je nemá co překvapit, doporučuji příští rok tuto akci nevynechat. Lehrte bylo opravdu přehlídkou toho nejlepšího, co jsem prozatím viděl. I když v loňském roce zde bylo ještě více bombastických modelů, což bylo ale zřejmě zapříčiněno i tím, že letos museliy mít modely nad 25kg německé dokumenty.
Baron von Göding.
FOTOGALERIE od Radima, Laca a Radka Helmera:

http://radimhnilica.galerie.cz/4763360-lehrte-2010
http://www.h-city.de/copper/thumbnails.php?album=84
http://picasaweb.google.cz/elektromodely/Lehrte2010#
http://www.modelklubzdice.wz.cz/Lehrte_2010.htm



Autorem článku je Radim Hnilica

Žádné komentáře:

Okomentovat