pondělí 31. května 2010

Stíhači na start 2010

Na letišti klubu AMG Mýto se v sobotu 29. května konala tradiční akce s názvem Stíhači na start! Jde o setkání pilotů modelů vojenských letadel všech kategorií a typů. Počasí vyšlo báječně, vál mírný vítr, sluníčko pod mrakem sice nepřálo letovým fotografiím, ale příjemně hřálo. Na stojánce byly přítomny jak celodřevěné konstrukční modely z dob první světové války tak i turbínové kompozitové brusy. Na fotografiích následuje popis několika vybraných modelů.




B-25 Mitchell North American
Rozpětí 2420mm, délka 1980mm, hmotnost 12400g. Motory 2x Hyperion 4035/14, aku 2xLiFe A123 8S1P, Vrtule APC-E 18x12 Zoll, regulátory 2x JETI Advance 77. Příkon každého motoru při startu je 60A. Model je postaven ze stavebnice Planet Hobby (Lindinger). Stavebnice, původně určená pro pohon spalovacími motory o obsahu až 15 ccm, byla upravena pro elektropohon a doplněna maketovými detaily - vybavení kabiny pilotů a navigátora, kulomety atd. Trup a motorové gondoly jsou laminátové, křídlo a ocasní plochy jsou konstrukční, potažené fólií a stříkané barvou. Pneumaticky zatahovaný podvozek - mechanika - je zn. Planet Hobby, ventily a spojky od fy. Robart. Model ovládá celkem 12 serv + 2x regulátor otáček motoru. Osvětlení řídí jednotka Night-Fly. Palubní systém Rx napájí celkem 6 článků  Li-Ion (2S3P) za pomocí 2x JETI Max Bec regulátoru napětí. Další dva Li-Ion články napájí osvětlení. Serva Futaba S 3152 (digitál) - 2x výškovka, 2x křidélka, Futaba S 148 - 4x klapky, 1x řízení kola, 1x ventil podvozku + 2x Hitec HS85 pro směrovky. Model má funkční poziční a přistávací světla. Stavba trvala Petru Drahošovi celkem 9 měsíců.


Stearman Boeing PT-17
Rozpětí 1815mm, délka 1450mm, hmotnost 7190g. Motor PJS 8000 3D. Aku Konion 8S4P, vrtule APC-E 22x12, regulátor JETI SPIN 99. Příkon motoru při startu je 59A. Doba letu přibližně 10 minut. Model amerického letadla z období mezi dvěma světovými válkami. Předloha se proslavila jako cvičný stroj pro výuku stíhacích pilotů v době II. světové války. Oproti originálu byl model postaven v roce 2006 ze stavebnice Great Planes - USA. Model je celodřevěné konstrukce, potažen nažehlovací fólií Monokote. RC souprava Futaba PCM ovládá pět serv, 1x servo pro každé křidélko, 2x pro výškovku, 1x směrovka. Původně je stavebnice určena pro pohon spalovacím motorem o obsahu 25 ccm. V tom případě je třeba model dovážit v přední části. Při přestavbě na elektropohon bylo toto závaží nahrazeno pohonným akumulátorem, takže je elektroverze pouze o 170g těžší než verze se spalovacím motorem.


BAE Hawk Mk. 100
Model v měřítku 1:4,75, rozpětí 2000mm, délka 2500mm, hmotnost bez paliva 17kg (20kg), rychlost cca 300 km/h. Pilot Radek Suk www.jety.cz


MiG - 29 Fulcrum
Model v měřítku 1:7, rozpětí 1700mm, délka 2350mm, hmotnost bez paliva 17kg (21kg), rychlost cca 300 km/h. Pilot Ing. Petr Gubi.

Fokker D.VII (OAW 5056/18) Pilot: Leutnant Friedrich Theodor Noltenius (celkem 21 potvrzených sestřelů)
Měřítko modelu 1:5, váha 6000g, motor MVVS 12,7ccm, RC souprava Futaba FC 16, konstrukce vlastní, klasická, potah papírem, stavitelé Jan a Jan Zahálkovi z Prahy.
Je 14. září 1918, 17:30 hodin. Ve výši necelých 3000 m se směrem k frontě vznáší osamělý Fokker D.VII se čtyřmi červenobílými pruhy na temně šedém trupu a centroplánu horní nosné plochy. Jeho pilot, Leutnant Friedrich Theodor Noltenius, se již viděl nad nepřátelským pozorovacím balónem, na který se delší čas chystal. Základny mraků ve směru jeho letu se nacházely ve 2000 m, tedy ideální podmínky pro nepozorovaný přelet fronty. Balón se nerušeně vznášel nad cestou mezi Arrasem a Cambrai, poblíž Vis en Artrois. Nepřátelské stíhací letouny, jak se zdálo, nebyly na dohled, a tak se Nolteniův Fokker vrhá střemhlav na vyhlídnutou kořist. Rychlost Fokkeru narůstá tak rychle, že je nucen přiškrtit plynovou pákou otáčky motoru, neboť hrozilo reálné nebezpečí selhání synchronizace kulometů a rozstřelení vlastní vrtule. Jakmile útočící letoun dosáhl úrovně balónu, přešel do vodorovného letu a ze vzdálenosti okolo 300 m zahájil palbu. Ačkoli trasy stopového střeliva směřovaly přesně do obalu balónu, zdálo se, že mu střelba naprosto nevadí. Noltenius ostřelování balónu nepřerušil, avšak ve vzdálenosti pouhých 50 m od cíle byl zcela pohlcen obrovským výbuchem. Prolétl ohnivou koulí a gigantická tlaková vlna odmrštila jeho Fokker stranou. Chvíli mu přeci jen trvalo, než se vzpamatoval z šoku a vyrovnal letoun řítící se k zemi. Obrátil nos svého stroje směrem k vlastním liniím a poprvé v životě, jak sám později vzpomínal, poznal co je opravdový strach a bezmoc. Jeho letoun se totiž sotva držel ve vzduchu... Potahové plátno, tlakovou vlnou úplně vytažené na všech plochách, se nebezpečně nadouvalo a každou chvíli hrozilo jeho rozervání a neodvratný pád Fokkeru do hlubin. Navíc cáry plátna z explodujícího balónu, které uvázly na letounu, se zaklínily mezi kormidla, takže ani řízení nefungovalo v plném rozsahu. Pilot tak byl odkázán pouze na osud, zda se nestane snadnou kořistí nepřátelského stíhače, jemuž nebyl schopen se ubránit. Po vyčerpávajícím návratu přistál Fokker opět na vlastní letiště a jeho pilot si na konto připsal již své 7. potvrzené a zárověň nejtěžší vítězství...
Na letiště v Kařízku vždy rád jedu jak kvůli zajímavým modelům, tak i kvůli pohodové a spíše komorní atmosféře a nesmím zapomenout na báječné klobásky! :-)

Stíhači na start 2010

Žádné komentáře:

Okomentovat