pondělí 17. května 2010

Modelářské letiště Sobínka

Změna je život. Přestěhoval jsem se na opačný konec města a opustil „rodnou hroudu“ v Letňanech (kde je nyní rc létání o dost komplikovanější) a stal se členem ML Sobínka. Letiště se nachází na nejvyšším místě Prahy (399 mnm) na kopci zvaném Teleček, jen kousek za pražským Zličínem.  Najít a udržet si v Praze ideální místo k provozování rc modelů je docela oříšek, osobně mám bohaté zkušenosti z Letňan, takže nyní si užívám klidu jako řadový člen a pokládám pár otázek jednomu z trojice provozovatelů plochy, Petrovi Procházkovi  alias Powderovi:


1) Ahoj Petře, když jsem viděl Sobínku poprvé na vlastní oči, říkal jsem si „dopr…., jak je možný sehnat takovou super plochu s výhledem na Ruzyň? To se ještě nenašla žádná tlupa loupeživých manažérů, která by sem plácla třeba Tesco?“
    Kopec Teleček zatím zůstal „loupeživým manažerům“ zapovězen neb chytrý a čestný úředník sedl a vymyslel les.  Trochu to upřesním, aby i nezúčastněný čtenář pochopil podstatu věci.  Na začátek několik faktů. Kopec Teleček je nejen nejvyšší místo Prahy, ale také hraniční místo mezi Prahou a Středočeským krajem.  Tento vrch je odpradávna využíván zemědělci jako orná půda. V dobách minulých, kdy zemědělství bylo pro tuto zem důležité i z pohledu úředníků, vznikla v místě, kde je dnešní modelářské letiště, z části travnatá a z části asfaltová manipulační plocha pro „práškovací“ letadla.  Hustota stromů je tu cca 1 strom (listnatý) na cca 30 ha orné půdy a to koncentrované v jedné remíze. Dá se tak říci, že toto místo je rájem pro létání. No, vlastně k té ideálnosti trochu chybí. První věcí je to, že je Sobínka v CTR letiště Ruzyně, což znamená, že je součástí řízeného okrsku mezinárodního letiště a z té podstaty by vlastně žádný provoz RC modelů letadel v této oblasti neměl být přípustný a druhou věcí je to, že onen, v úvodu zmíněný úředník vymyslel „skvělou“ věc a naplánoval na tento nejvyšší vrch Prahy les.  Územní plán Hl.m.Prahy tak zde počítá s vybudováním zhruba 250ti hektarového lesa. Jak toho chce dosáhnout, když pozemky jsou soukromé a přímo sousedí s průmyslovou zónou, kterou na své části Telečku uskutečňuje Středočeský kraj, to je mi záhadou. Nicméně tento stav nejspíše odrazuje „vlčáky průmyslu“ od industrializace tohoto území.
    2) Co vše obnáší založení modelářského letiště, mám namysli všelijaká kolečka po úřadech, jednání s majiteli pozemku, letištěm atd. ?
      Založení modelářského letiště je vcelku jednoduchou záležitostí. Stačí si vyhlédnout vhodný pozemek, pak vymyslet formu založení samotného klubu nebo jiné formy modelářského uskupení, které jej bude provozovat, zajistit jeho koupi, nebo pronájem a začít budovat a létat.  Zní to jednoduše, ale to vámi vybraný pozemek nesmí být tam, co Sobínka. Pak totiž nastává několik dosti komplikovaných peripetií. V první řadě musíte zjistit co vše a jaké úřady mohou způsobit zmaření vašich záměrů a začít jednat.  Vyhodnotili jsme, že největším problémem je skutečnost, že se Sobínka nachází uvnitř CTR mezinárodního letiště. Petr Pištělák, spoluzakladatel ML Sobínka, tak zahájil jednání s Řízením letového provozu a s ÚCL (Úřad pro civilní letectví). Výsledkem vstřícného jednání příslušných úřadů bylo vytvoření letové obálky pro naše modelářské letiště tak, aby bylo dosaženo maximální bezpečnosti provozu RC modelů se současným provozem obsazených letadel. Současně s jednáními na ÚCL jsme založili občanské sdružení ML Sobínka, které odkoupilo od původních majitelů převládající pozemek letiště o velikosti 3,3 ha a převzalo původní nájemní smlouvu na část pozemku, kterou dříve využívalo volné uskupení modelářů létajících na Sobínce a využívající část asfaltové plochy.  No a pak už přišla na řadu ta radostnější část a tou je budování letiště. Samozřejmě, že s ohledem na to, že jsme v lese :-D

      3) Jsou stanovena letištěm LKPR nějaká omezení provozu rádiem řízených modelů?
        Ano, provoz RC modelů v řízeném okrsku LKPR je z pohledu bezpečnosti obsazených letadel velmi komplikovaný a je nutné aby si tuto skutečnost uvědomil každý pilot RC modelů, který se rozhodne v takové oblasti svůj model provozovat. Jde o bezpečnost a ochranu osob na palubách obsazených letadel a to už není legrace.  Bohužel současná legislativa jen velmi chabě nebo spíše vůbec, řeší společné využívání našeho vzdušného prostoru skutečnými obsazenými letadly a RC modely. Aby se tato neudržitelná situace změnila, vznikla při Ministerstvu dopravy tzv. mezirezortní komise složená ze zástupců všech zájmových skupin využívající vzdušný prostor, tedy i modelářů. Tato MRK připravuje doplněk letového předpisu L2 zákona o civilním letectví, který je nazván Doplněk X a který má být podkladem pro novelizaci zákona o letectví a vyřešit tak otázku společného a hlavně bezpečného využívání našeho vzdušného prostoru. Tady bych chtěl upozornit, že se nejedná o snahu jakkoliv bezdůvodně omezovat práva na využívání společného vzdušného prostoru, ale o stanovení pravidel, při jejichž dodržování můžou všechny zájmové skupiny spolu koexistovat a navzájem se neohrožovat.
        V našem konkrétním případě šlo především o vytvoření bezpečné letové obálky, laicky řečeno letového koridoru nebo ještě lépe prostoru, kde se můžeme s RC modely bezpečně pohybovat a kam mají obsazená letadla vlet povolen pouze v případě krajní nouze. Naši letovou obálku si můžeme představit jako kvádr se základnou 750 x 450 metrů a výškou 80 metrů.  Výška 80 metrů se sice může zdát, že je to málo, ale každý kdo se sám přesvědčil, jaká je to výška ví, že pro standardní létání je tato výška naprosto dostačující, ale samozřejmě, že na provoz modelů větroňů to není.
        4) Kolik má v současnosti klub členů a jaký je stanovený maximální počet členů klubu?
          V současné době registrujeme téměř devadesát pilotů s platnou licencí k létání na Sobínce. I přes tento vysoký počet pilotů je letiště využíváno pod limitem své kapacity. Navíc jsme letos zprovoznili nový heliport, který má svou vlastní letovou obálku a tak nezasahuje do hlavního letového prostoru. Díky tomuto kroku jsme kapacitu letiště podstatně zvýšili. Maximální počet pilotů pro Sobínku jsme zatím nestanovili, ale zatím se držíme čísla 90. Uvidíme, co přinese následující sezóna a zda budeme schopni nabídnout ještě pár míst dalším pilotům. Každopádně, pokud má někdo nový zájem o létání na Sobínce, tak ať neváhá, navštíví náš web www.sobinka.cz a tam se vše důležité o možnosti létání u nás, dozví.

          5) Ml Sobínka bude jen soukromým letištěm pro létání členů nebo jsou naplánované nějaké akce i pro veřejnost?
            V žádném případě nechceme mít nálepku „klubu vyvolených“. Je pochopitelné, že se snažíme vydáváním licencí k létání na Sobínce korigovat počet pilotů na ploše, ale na druhou stranu pořádáme poměrně dost akcí pro veřejnost, kde mají možnost si zalétat i piloti z jiných klubů, nebo neregistrovaní.  Letiště je otevřené příchozím, kteří se chtějí pokochat pohledem na RC modely a nevyženeme ani zájemce o jednorázové polétání. Každý si k nám muže přijít pro radu i pomoc.
            Nebudu zde psát o všech akcích, které na Sobínce pořádáme, ostatně na našem webu je o nich informací dost, ale určitě bych rád pozval na Dětský modelářský den konaný v sobotu 5. 6. 2010, kde pro děti připravujeme spolu s Hobbycentrem Praha 4 řadu pěkných her, letových ukázek a dokonce i pódiových vystoupení tanečních skupin i hudebníků.
            6) A jaké jsou plány do budoucna? Jaké vybavení zázemí pro piloty či návštěvníky letiště se chystá?
              Tak budoucnost letiště je naše časté téma. Vše je o penězích a jistě je každému jasné, že bez sponzorských a dotačních peněz se moc daleko nedostaneme. Nicméně, zatím se snažíme budovat areál z vlastních finančních zdrojů a silou našich pilotů.
              V plánu máme vybudování nové 170 metrů dlouhé, naprosto rovné vzletové a přistávací dráhy. Dále chceme vybudovat RC buggy dráhu pro modely aut 1:8. Samozřejmě nesmíme zapomínat ani na zázemí, které bude tvořit správní budova s restaurací, sociálním zařízením a dílnami pro provoz zájmových kroužků pro děti.  Aby bylo možné náš areál využívat v pohodlí i mimopražským modelářům, máme v plánu vybudovat i malý camp s 12ti chatkami a místy pro stany a karavany. Nezapomínáme ani na maminky a děti, pro které připravujeme hřiště a multifunkční sportovní plochu. No, je toho mnoho, co máme v plánu. Jak rychle se nám povede naše plány realizovat je, samozřejmě, přímo vztaženo k tomu, jak se nám bude dařit zajišťovat financování našeho projektu.
              Petr Procházka
              Díky za rozhovor, T.
              Modelářské letiště Sobínka

              1 komentář:

              1. Nebýt Petra Procházky, tak by tam modelářské letiště Sobínka tak jak ho známe dnes ani nevzniklo. On do toho dal spoustu času, peněz, energie a organizování všech věcí kolem jakožto jednání s úřady apod. Letiště Sobínka je jeho dítě, on to všchno kolem rozjel. JN

                OdpovědětVymazat