pátek 23. dubna 2010

Stay See 90 V2

Během loňské sezóny, kdy se mi opravený vrtulník Lama krásně proháněl po nebi bez jediné chyby, jsem v Kroměříži začal pokukovat po vrtulníku Rigid, který tam předváděl Roman Pospíšil. Vrtulník létal nádherně a bylo vidět, že Roman to s ním umí.

Tak jako každý, kdo kupuje nové auto a ptá se na cenu, výhody, slevy a obchází různé značky aut, jsem se i já ptal Romana na možnosti, cenu, termín dodání apod. Psal jsem i panu Henseleitovi, zda mi ho postaví. Odpověděl, že si ho můžu objednat, žádnou zálohu nemusím platit, ale stavbu nedělá. Vypadalo to, že na Krtkování 2009 v Modelparku v Suché u Teplic, kde opět Roman Pospíšil předváděl, svého Rigida, ho od pana Henseleita objednám a nechám si ho od Romana postavit. Ale pořád mi tam něco nesedělo. Nakonec jsem mluvil s Hugo Markésem, ať mi řekne svůj názor. Odpověděl mi, že to není vrtulník pro mne. Aby diváci pochopili o co jde, tak se musí umět zalétnout. A vynikne, až když letí přes 200 km/hod.
Já už všechno na spalováka Raptor 50 mám a ať si pořídím nějakou pěknou 90 s pádlama a pěknou kabinou. Poslal mi obrázek Stay see s tím, že je určitě dražší než Rigid a pokud s ním praštím, tak mi z něj nic nezbude. V té chvíli jsem věděl, že to bude Stay see, ne spalovák, ale elektrika a bez V Stabi. Rozhodujícím faktorem pro tento vrtulník byla nádherná maketa, kde nebyla vidět ocasní trubka jako u jiných vrtulníků. Ty mám už dva.
Stay see je pouze název trupu, mechanika je z Japonska od JR Sylphide. Je to ta nejlepší mechanika, co je nyní na vrtulníkářském nebi.
Trup je nabízen ve třech barevných provedeních. Červeno-černá, zeleno-černá a modro-černá. Jelikož mám vrtulník Lama v červené, vybral jsem si opět červenou a označil jej do imatrikulací Švýcarska a samolepek Air-Zermatt.

Trup Stay see je zhotovený z laminátu s uhlíkovou výztuží a vysokým leskem pro konečnou velikost vrtulníků 90. Je jedním z nejlepších trupů na světě. Aerodynamický profil Stay see nabízí výrazné zlepšení stability letu nahoru a visení, stejně jako snížení turbulence od ocasu. Profil Stay see byl testován a prokázán v mnoha světových soutěží pilotů F3C. Tento aerodynamický profil snižuje odpor vzduchu a uděluje vrtulníku vysokou rychlost, která umožňuje vytvářet na obloze krásnou letovou akrobacii s větší silou a elegancí. Stay see 90 V2 má sportovní, atraktivní design, který je navržen tak, že pilot vrtulníku má za letu na něj vynikající výhled.
Trup Stay see je rozdělen na dvě části a je spojen 8 šrouby. Výhoda je také v jednoduché výměně baterií. Otočím vrtulník vzhůru nohama a tím se dostanu k bateriím. Pouze rozepnu dva suché zipy a baterii z dalšího suchého zipu vyndám.Při spojováni kabelů baterií a vrtulníku nedochází k jiskření. K vrtulníku jsem si koupil 2 ks Lipo baterie Extreme power Evo 5 500 mAh 10S, 37V 35C. Na konektorech mám zlacené propojení G5 mm. Lépe tím procházejí vysoké proudy a nejsou tak velké odpory.

Je tam střídavý regulátor otáček, Kontronik Jive 120 + HV. Pohon vrtulníku zajišťuje motor Xera 4035, váha 475 gr. Gyro Futaba 520, vrtulka má servo BLS 251, klonění, klopení a kolektiv obstarávájí serva BLS 451. Listy hlavního rotoru a vrtulky jsou od firmy MSComposit – CFC listy hlavního rotoru 68 cm  3D/14/4+5 – 175gr.
Vzhledem k tomu, že na přepravu je vrtulník náchylný na poškození, hlavně zadní výškovka, je pouze přilepena sekundovým lepidlem, zhotovil jsem si přepravní kufr, kde vrtulník je v něm pevně ukotven. Většinou dochází k poškození vrtulníku v autě při převážení. Nakonec jsem ho s Hugem na letišti v Tursku zalétli. Foukal sice vítr, ale 6tikilovolému vrtulníku to vůbec nevadilo. Je vidět, že je velice stabilní a když se zavisí, tak se ve vzuchu ani nehne.
Technická data vrtulníku:


Hmotnost s baterii 6 kg * Délka 1420 mm * Šířka podvozku 220 mm * Baterie 10x Li-pol 5 500 mAh * Průměr hlavního rotoru 1 550 mm * Průměr ocasního rotoru 292 mm * Listy MS Composit * Motor Xera 4035, 475 gr. * Regulátor Kontronik Jive 120 + HV * K ovládání používám vysílač Futaba MZ – 14.
Stay See 90 V2

Žádné komentáře:

Okomentovat