pátek 11. prosince 2009

ATR 42 EPP


I když jsem prohlásil, že letos už žádné éro nepostavím, tak mě to nakonec nedalo a o prázdninách jsem se pustil do stavby tohoto krasavce. A proč zrovna ATR?

Od začátku bylo jen jasné, že to bude něco s kulatým trupem, protože a poněvadž mi ze stavby Airbuse (postaven na přelomu roku 2007/2008) zbylo asi 40 cm tubusu. Už několikrát jsem ho měl v ruce a pokaždé skončil opět na polici, jelikož mě nic kloudného nenapadlo. Až letos na jaře, když opět při údržbě Ruzyňského letiště nám přes hlavu přistávala „dospělá“ letadla, mě napadlo, že bych mohl udělat nějakého menšího dopravního dvoumotoráčka.
Nejprve padla volba na DHC 8 (dash). Pohledal jsem nějaké obrázky na netu, ale nakonec jsem ho kvůli podvozku, který vypadá jak čapí nohy, zavrhl. Navíc jej dokonce někdo dělá jako stavebnici. A když jsem si tak prohlížel fotky s možnými náhradníky, tak jsem nakonec skončil u krátké verze ATR 42. Imatrikulaci jsem nakonec po přemlouvání nejmenovaného kolegy (viď Milane) zvolil z letadel ČSA (nové znaky). Jen barvu jsem nakonec použil světle modrou. Originály létají v barvě bílé, což všichni, kdo létají s EPPáky vědí, se dost šmudlá. Chtěl jsem tedy dát do bílé barvy trochu modré, jen pro nádech. Ale barva málo kryla, hlavně v místech, kde bylo éro lepené purexem. Tak jsem přidával modrou a přidával a přidával……….až z toho nakonec vznikl takový malý kříženec Korejce a ČSA (pouze co se barvy týče).Tolik asi na úvod.

Když jsem nashromáždil dostatek EPP materiálu, začal jsem se stavbou. Pořízen opět u firmy Čemech v Praze. Na křídlo jsem použil desku o tloušťce 30mm. Ocasní plochy jsou z 10mm EPP. Kýlovku se směrovkou jsem nakonec potáhl balzou kvůli pevnosti. Bál jsem se, že kvůli kormidlům do „T“ bude ocas moc „gumový“. Trup je vyříznut odporovou pilou z hranolu EPP o průřezu 15/15cm.

Křídlo je vyztuženo nastojato zalepenými uhlíkovými pásnicemi ve dvou řadách, vždy proti sobě ze spodu i shora . Na koncích jsou nalepená překližková žebra, pro případ „škrtnutí“ o zem. Je slepeno ze tří dílů a má můj univerzální profil, něco mezi Clark Y a E205. Kormidla jsou ještě oblepena balzovými souměrnými náběžkami. Trup je dutý, vyříznutý dle šablon. Podvozek je z ocelového drátu o průměru 3mm. Přední podvozková noha je ovládaná servem, spojená přes Y-kabel se směrovkou. Hlavní podvozek je torzní. Kola jsou dvojitá.

Co se elektroniky týče:

Serva: 2 kusy (křidélka) HITEC HS 55, 2 kusy (směrovka + přední podvozek) GWS Park L,1kus Vigor – nízké servo s kovovými převody (výškovka).
Motory: moje oblíbené E-max 2822 + regulátory Hobby King 18/20 A
Unášeče kleštinové MP-jet, vrtule čína – černé pevné 8/4“ (výrobce nevím).
Kužely – černé plastové 38mm
Akumulátory lipol ZIPPY Flightmax 2200 / 20C.
Rozměry: Rozpětí 1300mm
Délka 1130mm
Výška 370mm
Hmotnost: 1160g
Plošné zatížení cca 48g/dm2
Kola: mechová 42mm / 50mm

Když to tak spočítám, tak čistá stavba trvala tak přibližně 3 víkendy. O prázdninách jsem vyřezal všechny díly, na přelomu září a října jsem vše slepil a během posledního týdne jsem po obdržení elektroniky letadlo osadil a dodělal povrchovou úpravu.
Stavěno podle dostupných trojpohledů z internetu a podle fotek skutečných letadel. Porušil jsem slib, že letos už nic nestavím, ale nakonec jsem to nevydržel a nelituju. Tak doufám, že ten „cvalík“ poletí . Tahu je dost (při zkoušce v ruce se udrží na vrtulích).
Teď již jen čekám na slušné počasí vhodné na zálet. Snad již brzy...


Pro tomasrc.cz napsal Leguan


Ostatní fotky ze záletu ke zhlédnutí ZDE


ATR 42 EPP

Žádné komentáře:

Okomentovat