sobota 10. října 2009

Trex 700 - ELEKTRO


Poslední dobou a s rozmachem LiPol baterií jsem začal přemýšlet o velké elektrické helině. První vlaštovkou v této velikosti v našich krajích, byl Henselait Romana Pospíšila. Helina je to sice hezká, ale nic pro mě. Hledal jsem a pátral po netu. Nápadů a testovacích helin je sice hodně, ale nic mi vyloženě nesedlo. Ne, že by se i nelíbila třeba Kasama, ale problematická dostupnost náhradních dílů mě odradila. Nakonec jsem se rozhodl pro přestavbu Trex 700 Nitro na elektro.
Objednal jsem si stavebnici u Pelikána a motor u Satrie. S motorem jsem moc nelaboroval, vybral jsem HK4035 s hodnotou 400 otáček na volt.  Je to motor s hřídelí na výstupu 8mm a cenová relace není zas tak hrozná.
Prvním krokem jsem postavil skelet rámu spalovací sedmistovky a začal laborovat, jak to tam naskládám, aby to bylo co nejjednodušší a nejlehčí. Ať jsem se snažil sebe víc, tak mi to nevycházelo. Na Run Ryderu jsou různé přestavby a většina jich má například uložen motor směrem dolů k baterkám s tím, že je ponecháno původní přepákování k desce kolektivu. Tohle se mi moc nechtělo a tak jsem začal vymýšlet, jak to poskládat a všechny nepotřebné součásti vyhodit.  Nakonec jsem dospěl k rozhodnutí, že se rám musí vyrobit samostatně. Dal jsem si to nějak dohromady a společně s Karlem Vorlem a Honzou Hessem proběhla válečná porada.  Došlo ke vzájemné dohodě a začalo se to rýsovat. Karel Vorel si vzal na starost rám, lože motoru a pastorek, já zbytek.V pondělí po obědě se Karel pustil do řezání rámu a v úterý mi ho předal. Úctyhodná  rychlost a rám vypadal  dobře. Karel  ještě upravil pastorek z nitra, aby se dal dát na motor, udělal lože motoru a vodítko desky. Teď už to bylo na mě. V úterý po šesté večer jsem začal skládat do rámu elektroniku, motor, vzpěry a vše okolo. Ocasní trubku s mechanikou jsem si složil předem. Za osm a půl hodiny to za svitu světel auta viselo na zahradě. Nevydržel jsem to do rána a prostě jsem to musel zkusit. Byl to nervový boj, ale podařilo se to alespoň záviset a mohl jsem jít klidně spát.  Nevím, jestli v půl třetí ráno spali i moji sousedi, přeci jen to trochu hučí :-)
K osazení: Motor Scorpion HK4035 – 400 otáček na volt * Regulátor Spin 99, který sice fungoval, ale je již vyměněn za vlastní  Jive 80 od Kontroniku * Serva kolektivu Savox 1258 – 0,8s/12kg tah * Servo vrtulky Savox 1290 * Bezpádlová hlava řízena V – barem * Vše řízeno soupravou Hitec  Aurora *  Rotorové listy MS Composit Champion 710mm * Baterie 12S lipol v kapacitě od 2600mah do 5000mah * Letová váha bez aku 3198g, což je na heli velikosti 90 příjemné.

















Letové testy :
Ve čtvrtek krápalo a tak se jen ladilo na zahradě. Už jen blbnutí s touhle „krávou“ na malém prostoru je adrenalin. Nicméně v pátek nepršelo,  začalo se lítat hned od rána a doladil jsem si nastavení. Hrozně se mi to zalíbilo. Majestátní helina + dostatkem výkonu = pohoda.Sobota byla zatěžkávací – celé odpoledne baterku za baterkou a zkoušet. Dával jsem helině co moje ruce umí a nic nezklamalo, všechno chodilo tak jak mělo.
Na závěr: 
Letová doba na 12s 2600mah v pohodě 4 minuty mého létání s otáčkami na rotoru 2200, což je dost i na tvrdou akro. Po tomto letovém čase dobíjím do baterek 2300 mAh. Velmi malá spotřeba. Předpokládám, že pokud by otáčky rotoru šly na 1600, tak se dá v této konfiguraci bez problému létat cca 6 minut (možná i více). Při použití těchto aku však helina ve velmi náročných prvcích vadne – baterky to prostě nedaj :-( Vzhledem k tomu, že lítám soustavně jen 4 minuty, tak dobu letu na 12s 5000mah nejsem schopen odhadnout, ale i při použití výrazně těžších baterek (než 12s 2600mah), jsem po 4 minutách dobíjel JEN 2600mah. Výhodou je, že ani v nejnáročnějších prvcích helina nevadne – ty baterky to prostě zvládají. I při použití těchto těžkých baterek je letová hmotnost NIŽŠÍ než u klasické nitro verze.
Shrnutí:
Podle mého názoru a názoru těch, kteří měli možnost to vidět, to chodí dobře. Ono taky 3,5kW motor umí svoje :-). Velké poděkování patří týmu MS Composit za rychlou výrobu komponentů a konzultace.
Úsměvné:
Od prvního hrábnutí na materiál rámu, až po první let, to celé trvalo 3dny


Autorem článku je Štěpán Škorpil - Heliservis.eu
Trex 700 - ELEKTRO

Žádné komentáře:

Okomentovat