úterý 6. října 2009

II. Přátelské polétání v RC Modelparku



S chutí jsem přijal pozvání od Radka Suka zúčastnit se víkendového létání na letišti RC Modelpark, v blízkosti obce Suché. Lákaly mě jak předpovídané sobotní zbytky babího léta, tak i účast většiny českých pilotů turbín. Tento slet ukončuje sezónu v RC Modelparku a je vlastně rozloučením majitele letiště Pavla Šterna a jeho kolegů s kamarády modeláři.
Na letiště jsem dorazil v sobotu 3.10. dopoledne, na stojánce bylo již pár modelů, ostatní modeláři teprve přijížděli a postupně skládali modely a kolem oběda už depo vypadalo dost slibně. Přivítal jsem se s Radkem "Yoda" Sukem a Jirkou "Neki" Písaříčkem. Oba tu byli již od pátku, takže jsem jim jen popřál dobré chuti při pití Rennie s vodou :-) O hosty bylo postaráno královsky. Sotva jsem prohodil něco o tom, že jsem nějak slabě posnídal, dostal jsem na talíř 3 kuřecí a 4 vepřové řízky s tím, že za dvě hodinky bude guláš a mezitím, ať si dám klidně chlebíčky nebo štrůdl. Po pátem řízku už jsem začal vidět rozmazaně, tak jsem šel raději zkoumat dění na ploše. A moc děkuji milým dámám za pohoštění!

Pár údajů o RC Modelparku. Plocha má výměru 8 hektarů. Vzletová dráha je obdélník 300 x 150 metrů a to s terénem, který je pravidelně sekán a upravován. Díky majitelům plochy, kteří jsou zároveň aktivní modeláři, se zde podařilo v roce 2006 vybudovat i asfaltovou vzletovou plochu a rozměrech cca 120 x 20 m. Dále je v blízkosti upravený terén pro provoz RC modelů aut.

Bohužel létání dost komplikoval silný boční vítr, který uzemnil krásneho dvouplošníka Sopwith Pup Karla Lutze. Model je postaven v měřítku 1:2,8. Má klasickou celodřevěnou konstrukci (M.Hubený) odpovídající předloze, potaženou nažehlovací fólií Solarfilm. Rozpětí křídel je 2.920 mm, délka trupu 2.260 mm a váha modelu je 19,6 kg. Pohon zajišťuje dvouválec MVVS o objemu 116 ccm s krabicovými tlumiči MVVS. Dřevěná vrtule Sedláček - JASPROP 30/10. V modelu je nainstalováno zařízení Instalbox od firmy Vlach Elektronic, které zajišťuje bezpečné a oddělené napájení přijímače a serv. Pupík je ovládán soupravou Graupner MC22 s modulem JETI na 2,4 GHz a osmikanálovým JETI přijímačem. Serva HS5645 a HS422 (zapálko, plyn a sytič) jsou napájena pětičlánkem NiCd Sanyo 2400 mAh RC a přijímač čtyřčlánkem NiCd 1500 mAh AUL. Pro zapalování motoru jsou použity také akumulátory Sanyo 1500 mAh AUL, ale devítičlánek. První let PUP úspěšně absolvoval 5. května 2009.


Vladimír "Drobek" Kusý předvedl odvážný let s historickým modelem Fokker EIII. S větrem si poradil bravurně a přistál jak do peřin. Skvělá ukázka!


Vzduch už pak patřil převážně turbínám. Zřejmě nejmladší jetpilot v Čechách Jakub Vlk zahájil turbínovou přehlídku svojí deltou Harpoon II a nutno říci, že se nebojí to "rozjet" z kopce a jeho lítání má šťávu. Bohužel mu nevyšel moc rozpočet na přistání a dostal se s modelem dost do pole, kde poškodil křídlo a podvozek.


Po Jakubovi šel na start Jirka Písaříček se svou nádhernou Aermacchi MB 339A, kterou provozuje již čtvrtou sezónu, čemuž odpovídá i pilotní jistota, kterou NEKI předvádí i přes všeobecně nepříjemné podmínky :-) Model má rozpětí 1.700 mm, váží 11 kg. Pohon "osmikilovou" turbínou JetCat 80, dvoulitrová nádrž na kerosin vystačí na sedm minut letu s rezervou. Model má klasické ovládání včetně klapek, zatahovací podvozek je pochopitelně brzděný.

Zřejmě nejrychlejší lety předváděl Michal Švec s letounem Wild Hornet. Vyrábí jej Michalova firma Jet Arrows. Wild Hornet je cvičná delta, letová hmotnost 7,8 kg bez paliva, 2l kerosinu, brzděný a zatahovací podvozek, turbína JetCat P80 s tahem 9kg. Model dosahuje rychlosti až 400 km/h, čtyři serva 8kg na křidélka, 2x5kg servo na příďové kolo a aerodynamickou brzdu. Model je vybaven imitací forsáže pomocí LED prstence. Další ínfo najdete stránkách www.jetarrows.com

Na letiště zavítal i pan Kukačka s ultralightem Sova. Přistání bylo bravurní a nakonec se ukázalo, že měl v kokpitu ještě pejska, který nás hned všechny seřval (pejsek), pak něco pojedl (Kukačka) a letěl dál (Sova) :-) Start mi přišel trošku adrenalinovější, ale dobře to dopadlo. (video)




Radek suk se nejprve rozlétal s dvoumetrovým Thunderboltem na MVVS 58 a pak přišla na řadu i letová ukázka nádherného F-20 Tigershark. Daní za krásnou maketovost letounu jsou zhoršené letové vlastnosti oproti "hodným" deltám. Radek ale opět ukázal, že prostě umí. Při jednom z tvrdších přistání přišel Tigershark o jedno kolečko na hlavním podvozku, ale to je maličkost (proti Lipeneckým hecířům... :-))
























Svištící turbíny vhodně proložil svištícími raketami Karel Jeřábek. Bohužel se mu v sobotu moc nedařilo, takže jedna raketa si popletla strany a zaryla se po krásném obloučku do země a druhé raketě se po výmetu padáku tento urval a i s hlavicí pokračoval na výlet kamsi do Lužických hor. Zbylou trubku se podařilo najít kousek za rybníkem.


Další krásný model Panther F9 představil Pavel Štern. Model má rozpětí 2.450 mm, délku 2.350 mm a "suchý" váží 21 kg. Panthera pohání turbína JetCat P120SE s dvanácti kilogramy tahu. Digi serva Graupner, Powerbox, 2 x LiPol pro serva, 5 x NiCd pro turbínu a 4 x NiCd pro světýlka. RC souprava Futaba FASST. Letadlo bylo zakoupené před dvěma lety, dokončené bylo minulou zimu. První let provedl Radek Suk asi před 6 týdny na letišti Tchořovice u Blatné. Bohužel, silný vítr neumožnil dokončit zálet ani tento víkend v Modelparku.  link Airworld.de

Petr Gubi přivezl nádhernou maketu stíhacího letounu Bea Hawk v kamufláži Royal Air Force. Rozpětí modelu je 1.800 mm, délka 2.250 mm a suchá hmotnost 13,5 kg, která se po natankování zvýší o další tři kila. Petr zvolil pohon turbínou JetCat 120 SX s téměř třinácti kily tahu, což znamená ve vzduchu řádný tanec. RC souprava Futaba 12z (2,4 GHz) komunikuje se čtrnáctikanálovým přijímačem v modelu. Doba letu je na třílitrovou nádrž zhruba 6 minut, s rezervou zhruba na 4-5 opakování. Palivo Jet A1 se mísi s 5% oleje. (20l A1/ 1l olej). Model je z produkce čínských Skymasterjet. Jediné, co musel Petr upravit, je zvětšít rozsah pohybu plovoucí výškovky do polohy přitaženo. Klapky při přistání mají velký klopivý efekt, který je nutný kompenzovat přimixováním výškovky. V tomto režimu už ale nezbývala dostatečně velká výchylka pro korekci výšky a tak přistání bez úpravy chodu výškovky nejsou pak ničím příjemným - s drobkem za 100k.... (video).


Jan Horák a jeho turbínový Fokker je tradiční jistotou skvělé podívané. Je znát, že s modelem tráví už několikátou sezonu (14.??) ve vzduchu a veškeré psychické zábrany už padly. Takže vítr nevítr, lítá se prostě níízkooo :-)


Na závěr patří díky celému týmu Pavla Šterna, komentátorovi programu Karlovi Peckovi a dámám, které se skvěle postaraly o pohoštění. A díky Radku za tip na skvělou sobotu! Zdravím i Nekiho do ModelCity!














II. Přátelské polétání v RC Modelparku



Žádné komentáře:

Okomentovat