čtvrtek 17. září 2009

JETI Model Meeting 2009


Předposlední víkend v srpnu je již tradičně vyhrazen setkání příznivců elektropohonu - již 15. ročník JETI model meetingu v Hranicích na Moravě. Na aeroklubovém letišti v Drahotuších již od středy vyrůstaly plátěné příbytky pořadatelů a sjíždějících se modelářů, kteří zde tráví část dovolené nebo jen prodloužený víkend. Pravý rej začal ale až pátečním dnem, kdy stanů přibývalo jako hub po dešti, i když počasí bylo naprosto letní, možná až přespříliš.

Takže i já jsem rodinku vysadil přímo z chodu na poloprázdném hranickém koupališti  a teprve potom s lehkým srdcem zaujal jedno z ubývajících parkovacích míst na ploše letiště. Tradiční kolečko po kempu a přivítání se se spoustou známých i neznámých, potřesení rukou i zahalekání na pozdrav. Odpoledne bylo horké, sice ho mírnil čerstvý větřík, leč ani ten nepřispíval k velké modelářské aktivitě. A protože se rozšířila zpráva o čerstvě naražené bečce piva ve velkém párty stanu, nezbylo než se snažit dodržet nebo dohnat zanedbaný pitný režim. S přibývajícím odpolednem se větřík uklidňoval, sluníčko polevovalo a aktivita modelářů se zvýšila. Létalo se na "kolíčky" na vyhrazené a čerstvě posekané travnaté ploše připravené k sobotnímu setkání. K večeru se dokonce utvořila značná fronta, a tak bylo na ploše docela rušno. Nicméně padající noc vyhnala piloty z plochy ke společenským setkáním, ať již v párty stanu nebo do hloučku kolem vlastních grilů nebo loučí. Večer nám zpestřil krátký ohňostroj v Hranicích a také neúnavné poletování dvou depronových "nočních" speciálů, původem myslím z Prahy.

Očekávaná a předpovídaná noční bouře se nicméně nekonala, postup fronty se zpomalil a tak ráno nás přivítalo slunečními paprsky, i když trochu cezenými přes občasné mraky.
Ranního klidu využili modeláři brzy vstávající nebo naopak pozdě uléhající, osahat si letový prostor není nikdy na škodu. Nicméně s postupujícím ránem vítr zesiloval, kupodivu se přes noc otočil přesně o 180 stupňů, takže opět vál po dráze a nebyl turbuletní.
Po odevzdání vysílačů započal jubilejní 15. ročník JMM brífingem v 10:00 hod a jako už tradičně společným letem rodinného klanu Alfery, tentokráte s proudovými modely F 16 a novinkou MIG 21. Poté už následovala jednotlivá vystoupení modelářů jako na běžícím pásu. Letošní organizace létání byla výborná, staral se o ni vlastní "rukou" František Macháč a u komentátorského mikrofonu se střídala dvojice Vláďa Hadač a Karel Galatík. Ve "výběrčím" stanu uložených vysílačů velel  posádce Víťa Gybas a tak bez zbytečných prodlev následovalo jedno vystoupení za druhým. Přihlášení na letošní ročník JMM proběhlo už před samým setkáním elektronickou cestou a tak nebylo potřeba vyplňovat žádné papíry, pořadatelé i komentátoři měli přehled o modelech i pilotech a jejich frekvencích. Za zády létajícího pilota byli připraveni další dva s již "oživeným" modelem a tak produkce měla spád a šťávu. Zvláštností létání v Drahotuších je symbióza modelářů a běžného provozu letiště, je to pro oba subjekty mírné omezení, leč na druhou stranu pro oko diváka je to přínos, protože se pořád něco děje a je na co koukat. A tomu odpovídá zřejmě i návštěvnost mítingu, ať ze strany pilotů či diváků. Letos i přes poněkud nepříznivou předpověď přijelo a létalo kolem 75 pilotů s daleko větším počtem modelů, neboť jen takový Petr Drahoš z Prahy přivezl modely čtyři a nejednalo se o žádné "drobečky", všechny přes deset kilo...-)..už jen "vyndavání" modelů z Octavie bývá pro neznalé zážitek. Diváků bylo odhadem přes tři tisíce, parkoviště pro auta bylo letos ještě plnější jak loni a to opravdu nebylo na Moravě pěkné počasí. Takže najíst a napít se kolem poledního vyžadovalo dostatek trpělivosti.
Nevím, které modely či vystoupení bych měl vypíchnout, aby se někdo necítil dotčen, ale mně se hodně líbila Dakota DC 3  Tomáše Vaňka - měř.1/7, roz. 3800, váha 12000g, mot. 2xHyperionZ4035, vrt JAS třilisté 17/8, zdroj 5s2p lipol



Nebo nový a ještě větší Zlín AFS 526 Petra Doubravy z připravované stavebnice o rozp.  2570mm, váze něco přes 8 kg, pohon  Hirotex 2500 a bater. Hyperion 12s4500mAh (G3-4200)



Prototyp stavebnice Zlína 226 Z. Hubáčka od Model studia Tupesy-  roz. 2800,  váha 10700 g,  AXI  5345,  vrt.  22/12, bat. 10s1p lipo 4500mAh


  
Avia  Ba 122.2   T. Šidlíka   v měř. 1/4, o roz. 1800mm, váze 4500 g,  mot. AXI 4130,  Vrt APC 16/10, zdroj 8s3p lion



Nový B 25 Mitchel Petra Drahoše o rozp. 2450 mm a váze 12,25 kg, motory  2x Hyperion 4035/14 B, aku: 2x 8S1P A123 LiFe , který nakonec pro   poškození serva směrovky neodstartoval.



Sikorsky S-38 Václava Janko, měř 1/6  roz. 3600, váha 17000g, mot 2xAXI 5330F3A, vrt. 20/14, zdroj12s4p



Takže nám program pěkně odsýpal, poplašná hlášení o dešti a větru všude kolem Hranic jsme nevnímali, leč nakonec se i u nás ucho utrhlo a kolem čtvrté hodiny se spustil napřed mírný, leč zesilující a vytrvalý déšť. Takže po všeobecném úprku a úklidu modelů se pořadatelé a účinkující této akce sešli ve velkém párty stanu k závěrečnému nástupu a vyhlášení tomboly. Na všechny piloty něco vyšlo, na některé i dvakrát, tradiční diplom  a cenu Lojzy Raffaje tentokráte získal už jmenovaný Petr Drahoš - za  neúnavnou propagaci elektroletu, za  mimořádnou úroveň zpracování, ale  i množství  a kvalitu konverzí stavebnic určených původně pro spalovací motory.    
           
A potom už nezbývalo, než se družit, probrat zážitky posledních dnů, naplánovat stavbu větších a ještě větších modelů a ujistit se, že za rok zase...určitě zase tady. V nedělním slunečně-větrném ránu už jen sbalení našich plátěných příbytků, rozloučení se zbytkem účastníků a odjezd k domovům. Poděkování zaslouží nejen pořadatelé pod vedením Františka Macháče, ale i sponzoři v čele s firmou JETI.

Pro tomasrc.cz Staňa Valnoha

JETI Model Meeting 2009

Žádné komentáře:

Okomentovat