středa 30. září 2009

AFC 2009 Austrian Freestyle Championship

Při debatě o tom, jak bylo ve Znojmě na EXFC, se Jirka Jarolímek zmínil, že ještě pojede příští pátek do Rakouska na AFC. Dostal rozkaz tam skončit na bedně, nejlépe uprostřed bedny. O tom, že je to poslušný chlapík, čtěte níže v jeho reportáži :-)... a gratuluju Jirko!

Tomáš mě požádal, abych udělal reportáž z akce Austrian Freestyle Championship. Pokusím se tedy stručně. V pátek 25.9.2009 bylo od rána krásné počasí. Cesta tak příjemně ubíhala, ale po příjezdu do rakouských Alp nás přivítal jemný deštík a mlha. K večeru déšť ustal a dokonce ustoupila mlha a vysvitlo slunce. Přátelské přivítání od místních modelářů doplnil nádherný pohled do krajiny. Letiště je totiž na vrcholku kopce. Krásně posekaná plocha,ochranné sítě a stavba stánků v plném proudu. Na okolních kopcích se všude pásly krávy – rakouská idylka :-).

Jediné, co mě překvapilo, bylo elektrické vedení pod kopcem a sloup jakéhosi operátora. I přes ujištění organizátora, že je to bez problému na všech frekvencích jsem si raději pro jistotu napřed zalétal s EPP Yakem a zalétl až k stožáru - bylo to bez problému. Obav z možného rušení nás také zbavily dvě nádherné stíhačky, které se zde proháněly po celé krajině. Ještě večer jsem stihl s Katanou jeden seznamovací let v tomto nádherném prostředí.

Sobota.
Od rána začali přijíždět modeláři se svými modely. Závod AFC 2009 je organizován
podobně jako u nás např. MVVS Cup. Tedy soutěž, která je zpestřována letovými ukázkami modelů různých kategorií. Početné publikum po oba dva dny svědčilo o tom, že to je správný „formát“ modelářské akce.
První kolo soutěže začalo po obědě, někteří přihlášení soutěžící nedorazili. Bohužel nedorazil ani Jirka Mikeska, tak jsem znal jen Wolfganga Krahofera, který byl ve Znojmě na 5. místě.

Po prvním kole bylo zase volné létání. Moc se nám líbilo létání stíhaček, to tady mají
nějak dobře zvládnuté, nedělá jim problém ani travnatý povrch a průlety na maximální rychlosti nad plochou jsou fantastické. Během dne přijel Robert Sixt - jeden z 3D show pilotů vrtulníkářů.

Druhé sobotní kolo soutěže proběhlo odpoledne. Bohužel jeden soutěžící přišel o model,
když se mu nepodařilo vybrat v dálce vývrtku a zřítil se pod kopec. Do nedělního finále
postupovalo 5 soutěžících. Po druhém kole se dále pokračovalo ve volném létání.
Výsledková tabulka postupujících pilotů do neděle.

Když se setmělo, začalo něco co se jen tak nevidí. Noční SHOW. Přišlo ještě více lidí než
přes den. Začalo létat všechno možné, letadla se stuhama plnýma led diod. Různě osvícená křídla a za skandování diváků "NÍŽE" křídla létala ve vývrtkách až pod horizont kopce.
Z letadel se střílela pyrotechnika. V naprosté tmě létalo doopravdy vše, převážně na spalovací motory od 6,5 v křídlech až po 100 kubíkové benziny. Vrcholem byla velká osvícená stíhačka na turbínový pohon, nechápu a lítal bez problému jak přes den. Asi největší úspěch u diváků měl Robert Sixt se svým vrtulníkem, létal v noci několikrát na hudbu. Vrtulník měl na rotorových listech promítané různé symboly a vystřeloval pyrotechniku, úžasné.  Na závěr nočního létání byl velký ohňostroj, nad kterým létal třímetrový speciál napěchovaný pyrotechnikou.

Neděle.
Vstáváme do krásného dne. Slunce už praží od rána. Můžeme říct, že za tento
víkend se vyměnily snad všechny druhy počasí, tedy kromě padání sněhu.
Začalo se létat první nedělní kolo. Opravdu se začíná přitvrzovat, všichni jdeme do extrému. Wolfgang šel do toho tak tvrdě, že v půlce sestavy si škrtl směrovkou o zem a vytrhl ji z pantu, musel předčasně přistát, ale naštěstí to do druhého kola stihli opravit a vlastně nic neztratil, protože v neděli se bral ten nejlepší výsledek. Stále jsme všichni ve hře. V posledním kole byla atmosféra pilotů napnutá, protože jsme neznali výsledky v průběhu kol. Všichni jsme zalétli svoje maximum a doopravdy Wolfgang si zlepšil v druhém kole náladu, protože jak zalétl svoji sestavu, no úžasné. Trošku jsem se až bál, bylo vidět prohýbání křídel v extrémních obratech, no je vidět, že to éro něco vydrží.
Jsem velice rád, že jsem se zúčastnil takovéhle soutěže, byl to velice pěkný víkend. Konečné celkové pořadí Austrian Freestyle Championship.

1. Jiří Jarolímek CZE
2. Wolfgang Krahofer AUT
3. Michael Allmer AUT

Na jednu stranu, když si porovnáme výsledky ze Znojma a z Rakouska, tak tomu nerozumím :) Asi doopravdy záleží na rozhodčích. Zde se naše vystoupení líbilo jak divákům, tak rozhodčím a za to jsem velice rád. Já si tento víkend krásně užil a mám krásné vzpomínky.
Protože to vypadá, že tento rok už žádná akce nebude, ale ještě se setkáme
s týmem KaKoJaMa v Lánech, tak tímto bych velice poděkoval našim fanouškům, kteří nám fandí a hlavně se jim líbí náš styl létání - velice děkuji za podporu. Těšíme se na další akce, až se Vám zas s Katanou ukážeme v naší plné kráse :)