neděle 23. srpna 2009

Mentor jako vlečná


Neuplynul ani týden od záletu Mentora a už se mi ozval kamarád Martin, že pořídil Easy Glidera a když si pospíší, tak můžeme v pátek zkusit první aerovleky. Pospíšil si opravdu hodně, takže při mé čtvrteční cestě z práce mi pípla SMSka „vyrob vlečné lanko, v 17.30 jsem s Ízim na letišti“.

Odbočil jsem tedy ještě k Bauhausu a koupil  50m zednického provázku tl. 1mm. Je spletený z drobných silonových vláken a odhadoval jsem, že by ani nemusel moc pružit. Cena lidová 55,- Kč. Stavil jsem se ještě doma v dílně pro kovový kroužek pro zacvaknutí do vlečné a hrst stahovacích pásků pro zasunutí do zámku ve špici větroně.


Podle diskuze na RC manii jsem na pracovním stole naměřil osmimetrový kus provázku a vyrobil vlečné lanko. Jak se mi na stole zdálo vlečné lanko dlouhé, tak při pojíždění a hlavně ve vzduchu mě přišlo krátké. První lety jsem jen poletoval se zapnutým lankem a učil se reagovat na rozdíly v řízení a přistávání kousek dál od prahu dráhy, abych nezachytával volným koncem lanka o trávu. Nakonec jsem zkoušel odhozy vlečného lanka co nejblíže k sobě, ale ouha – po otevření zámečku se nic nedělo. Kovový kroužek, který na zemi vyskakoval ochotně i při malém zatahání, se ve vzduchu asi bál a nechtěl opustit letadlo. Vlečné lanko jsem tedy ještě prodloužil o 2 metry (celkem 10m) a namísto kroužku jsem udělal jen smyčku. Takto je vypínání z háčku vlečné bez problémů. Naopak skvěle se osvědčil stahovací pásek pro vypínání z větroně. Pro klid duše dodávám, že to není moje know-how, ale poctivá špionáž u vlekacích es z LMK Zdice.




Mezitím, co jsem si hrál s vlečnou šňůrou, tak Martin s Jakubem "napípali" Futabu tak, že plynovou pákou se Easy Gliderovi vysouvají křidélka nahoru jako brzdy a při zavřeném háčku (v průběhu vlečení) je potlačena výškovka o 1mm. Toto nastavení již zůstalo, ukázalo se jako ideální. Háček ve větroni prodává Pelikán za cenu 59,- Kč, servo HS81 Easyho spolehlivě vypne i krizových situacích.
Vše je nastaveno, nabito  a připraveno, jdeme na konec ranveje a cestou se domlouváme na prvním letu. Navrhují nezatěžovat se pro začátek nějakou estetikou a rovnou pod plným plynem nastoupat rovnou před sebe a tam vypnout. Jde totiž současně i o zálet a dotrimování Easy Glidera. První let vyšel  podle domluvy, Martin udržoval rozumnou hladinu nad Mentorem a za chvilku jsme byli odhadem ve sto metrech  a  následovalo vypnutí, strmý sestup vlečné, odhoz šňůry, okruh, přistání Mentora a hned sedal  EasyGlider.
Do dnešního dne máme za sebou asi dvacet vleků a zatím nenastal vážnější problém. Mentor v motorizaci AXI 2826/12 a 6S1P A123 lehkého větroně ani necítí. Je schopen s ním stoupat skoro kolmo k nebi, ale spíše se pokoušíme o maketovější a pozvolné stoupání. Vlečné lanko se dotýká směrovky, proto je vhodné náběžnou hranu kýlovky oblepit skelnou páskou. Pokud létáme levé okruhy, tak startujeme s lankem na levé straně od směrovky.



Je důležité se před startem dobře domluvit, jak poletíme a po přistání let vyhodnotit a opravit chyby. Mě, coby pilota vlečné dělalo zpočátku problémy dotočení první zatáčky tak, abych stále mírně stoupal, ale hlavně aby zatáčka byla co nejplošší a s co nejmenšími trhanci za vlečné lanko.

Aerovleky mě začaly dost bavit, je to opět něco nového a  zábavného. Je to  jako týmová hra, pokud se let povede, tak je radost sdílená, tedy dvojnásobná. Letu zdar a aerovleku zvlášť! :-)

Mentor jako vlečná

Žádné komentáře:

Okomentovat