neděle 30. srpna 2009

Krtkování 2009


"Krtkování" jsou akce, které jsou především o pohodě. Velí jim totiž pohodář Štěpán Škorpil zvaný též Krtek (nenechte se zmást - je to jen dobře maskovaný cholerik :-)), který tato setkání pojímá jako setkání přátel vrtulníkového létání. Setkání, na kterých jsou však vždy vítáni všichni „přátelé“. Tedy i ti, co létání teprve plánují nebo ti, co „zdrhli zpět k plošníkům - balzožrouti“ tj. například já.

Sobotní ráno slibovalo oblačno se střídavě slunečnou oblohou, ale relativně nepříjemný větřík a skutečně, přesně takové počasí bylo po celý den. Vítr v nárazech kolem 5m/s se sice večer uklidnil, nicméně prakticky po celou dobu akce omezoval nebo znemožňoval provoz některých strojů.

Co se techniky týče, byly k vidění téměř výhradně samé T-Rexy, sem tam Protos. Mezi zajímavé stroje setkání patřil především rychlostní speciál Rigid – Romana „heliho“ Pospíšila. (Tato mašinka by si suverénně zasloužila vlastní článek), a dále pak makety kolegů z Německa. Tedy Mi 24 (pohon metylovým motorem 24ccm) a dvourotorový Twin Star – aerotaxi z Las Vegas. (Pohon 10ccm „metylákem“). Nesmíme však zapomenout ani na Lamu SA 315B poháněnou turbínou, která si na svojí ukázku počkala až na samý závěr akce. (Vítr skutečně není tím, co by tento strojek nějak zvlášť miloval).

Brutální a divácky samozřejmě velmi atraktivní akrobacii předváděl Pavel Kefurt, ale také Zdeněk Dráždil, který za to „tahá“ čím dál tím ostřeji. Jeden z letů Pavel zakončil velmi náročným prvkem – autorotací, vylepšenou o Blade Stop – zastavení rotoru – což je u skutečného vrtulníku záležitost s fatálními následky a fatální se stala i v tomto případě. Zastavený list se totiž složil za trubku a ani zapnutí motoru rotor nedokázalo roztočit. Všichni diváci tedy mohli celých 100m pádu v klidu spekulovat (ono to trvá relativně dlouho) jak to vlastně celé skončí. Výsledek byl jasný, všichni v duchu jen odpočítávali čas. Dlužno však dodat, že stroj zas nedopadl tak fatálně jak jsem předpokládal i když bližší prohlídka asi odhalí, že popraskalo kde co.



„Ranařem“ dne se však nestal Pavel, ale Renda „dědek“ Jelínek, který elegantně v náklonu pošimral zem rotorem. V tomto případě to odnesly listy, převod kardanu, drát padel, podvozek. Tedy oprava téměř rutinního charakteru. Renda obdržel diplom, „vteřiňák“ – to víte, létá tak, že ho potřebuje často a heřmánkový čaj. (Teď si nemohu vzpomenout, jestli heřmánek zlepšuje zrak nebo potenci). 

Pokud se během noci nebo rána neodehrál nějaký výraznější masakr, byly tyto nehody jedinými vážnějšími incidenty setkání. 

Odpoledne bylo kromě volného létání a exhibic maket či top pilotů zpestřeno také dvěmi soutěžemi a sice přemety na místě (maximální počet přemetů v časovém intervalu 60sec) a výkruty na místě (analogicky k přemetům). Zajímavá soutěž odhalila, že zdánlivě jednodušší disciplína může dát pořádně zabrat i jinak špičkovým 3D pilotům. 
Hodně mě překvapil polský účastník. Kombinace strategického tahu  (jako jediný postavil vrtulník čumákem proti větru) s dobrou pilotáží mu umožnila metat jeden „lopas“ na místě za druhým, všechny stejně veliké, všechny nádherně v ose. (Stroj Vibe 90).



Technické problémy sem tam sužovaly klobásový stánek a Tomáš tedy obdržel naprosto ledový párek v rohlíku, guláš se chvílemi nehřál – vypadávaly pojistky. Ale když se dařilo, dařilo se solidně. Guláš, dva druhy klobás – Ostravská s Trmická. (Dodavatel patrně Globus – jen ta klobása se u nás v Čakovicích nazývá Čakovická), to vše činilo nabídku klobásového stánku zajímavou. Navíc později se i párečky grilovaly a Hot dogy tak posunuly do jiného levelu. Uzenářské speciality jsem testoval dokonale a navíc bez chleba – plně jsem tak mohl ocenit jejich kvality. 

Velmi elegantním doplněním občerstvení pak byla dobrá káva a extrémně široká nabídka – dortíků – koláčů. Napočítal jsem asi 6 nebo 7 druhů odlišných sladkostí. Ovocných, tvarohových, všechny nádherné. Nevím, zda se jednalo o dílo žen místních modelářů nebo o produkt nějakého šikovného pekaře – cukráře. Diabetes, která mě v tomto případě zcela vyřadila z pozice testera, mi tentokrát málem nahnala slzy do oka. Otestoval bych pro účely článku klidně všech 7 druhů, některé třeba i dvakrát. 

Den se nachýlil a já se přimotal ke zvláštní letové ukázce. Ten let vojenského MD530 nesledovalo příliš lidí – všichni již balili nebo postávali u grilu s otáčejícím se prasetem. Bylo téměř ticho, jen MD 530 naháněl talibance na džípu (RC pickup – bohužel trochu nesedělo měřítko). A člen německého týmu navíc zapálil také římskou svíci, okolo které MD 530 kroužil. Na tomto divadle by nebylo až zas tak nic zvláštního kdyby se dokonale nesnoubilo s hlasitou „východní“ hudbou, která provázela tuto ukázku, tichem všude okolo a také se sirným a metylovým dýmem. Propadl jsem se na chvilku někam úplně jinam - tam do hor Afghanistánu. Takový výlet na pár minut – skvělý výlet.



Pak se již skutečně jen balilo, neorganizovaně po hloučcích poletovalo – vrtulníky, samokřídla, malá letadélka, přičemž Jirka „wohnout“ Kliment (JKL sound – ozvučení této akce), náladu příjemně doplňoval hudbou dospělých – Pink Floyd. 

Pomohl jsem trochu s vepříkem – rozuměj okousat ho, (Počet zbývajících a hmotnost vepře slibovala, že rozhodně nikdo nebude trpět nedostatkem), donutil Rendu jako palubního interpreta na cestu do Prahy zvolit „floydy“ a vyrazili jsme….

Tenhle den v Modelparku (Suché u Teplic) patřil mezi ty nejlépe povedené pohoda-akce, kterých jsem měl možnost se zúčastnit a pokud počasí dovolí, rozhodně se na další letní krtkování vyplatí dorazit se stanem a spacákem.

TomasRC: Jak již Minos zmínil, čerstvý větřík znemožňoval odstartovat "našemu" Standovi jeho turbínovou Lamu. Standa tak při celodenním polehávání nakonec vymyslel náhradní program a nabízel na místě kurz startování turbíny. První účastnici kurzu jsem tedy zdokumentoval v krátkém fotoseriálku. Kromě modelářských fotek tedy uvidíte Kráťova pejska i jednu kočku a lamu :-)


A můj vzkaz pro Krtka: Díky za pohodu, pěknou sobotu, tričko, sprchu. Zdraví Tě balzožrout Tomáš :-)


Krtkování 2009

Žádné komentáře:

Okomentovat