pátek 17. července 2009

Multiplex Blizzard: rychlík za rozumné peníze


Multiplex je mezi modeláři známý obstojně létajícími modely, jejichž většina je určena především pro začátečníky a pohodové letce. Výjimku tvoří především notoricky známý Acromaster a podstatně novější Blizzard. Ten je určený pro rychlejší polétání a je označován jako elaporový hotliner.

Hotliner je určitě silné slovo, ale již při rozbalování z krabice (mimochodem balení je slušné a model se dá do krabice opět snadno schovat, bohužel však ne postavený) dává celková konstrukce a především tenounký profil křídla tušit, že Blizzard skutečně nebude lenoch. 

Stavba pak probíhá tak, jak je u Multiplexu zvykem. Tedy přehledně, snadno a vše pasuje tak, jak má. V první fázi stavby je nutno prodloužit vodiče serv ocasních ploch – ideálně letováním a připravit spojení serv v křídlu s palubou, které je realizováno MPX konektorem. Polovina konektoru je instalována v trupu polovina v křídle, k elektrickému spojení dojde tedy pouhou instalací křídla. 

Dále vše probíhá rychle. Nepříjemná je pouze práce s CA lepidlem, kdy především velké díly musí pasovat na „první dobrou“. Na jakékoliv opravy prostě není čas. Patlání s „vteřiňákem“ si užijete i při instalaci uhlíkové / skleněné sítě výztuh. Těmi je zhusta poseto křídlo i trup. Skleněné tyčinky důmyslně prováží například motorové lože, či plastový „držák“ ocasních ploch a celému stroji dávají nebývalou tuhost.

Při stavbě však odhalíte několik zádrhelů nebo chcete li bodů k zamyšlení. MPX konektor a nutnost zachování místa pro regulátor prakticky určuje přesné místo akumulátoru a dovážení jeho pohybem je téměř nemožné (v případě „těžký na hlavu“ je možno dovážit zátěží v dovažovací schránce pod ocasními plochami). 

Chybějící otvor pod křídlem má za následek katastrofální přístup k přijímači. Především ale vodiče vedoucí od ocasních serv musí být dlouhé tak, aby se daly v místě kabinky alespoň trochu rozumně spojit s přijímačem, který s nimi potom zastrčíte do útrob trupu. To způsobí, že se vodiče nepříjemně „řasí“ a v trupu je „dost bordel“ tedy při použití přijímače s vývody vzhůru (Futaba R617) spíše „dost katastrofa“. Délku vodičů je tedy ideální upravit na míru tak, aby nebyla ani o chlup delší než být skutečně musí. 

Vodiče od outrunneru jsem před pláštěm motoru ochránil límcem vystřiženým z bezpečnostní plastové tabulky. 

Model jsem původně stavěl „krásný“, nicméně tento ušlechtilý záměr překazila epizoda, kdy jsem zvládnul polít trup, ruce, pracovní stůl a metr čtvereční plovoucí podlahy vteřinovým lepidlem. Zahořelo mezi námi (já versus model :-)) tedy silné pouto nepřátelství a touha především létat. A proto tedy také již při záletu vypadal stroj relativně nechutně. Dílo zkázy navíc dokončil čínský vteřiňák, který vlivem UV záření žloutne až temně oranžoví.

Multiplex Blizzard aneb fun, speed and super cool –TTD:

Rozpětí 1380mm
Délka 910mm
Plocha křídla 19.4 dm2
Plošné zatížení ve výkonově srovnatelné elektroverzi udané výrobcem cca 47g/dm2

Skutečná hmotnost, skutečné plošné zatížení konkrétního kusu 999g /  51.5 g/dm2

Pro pořádek je ještě třeba dodat, že model je dodáván i se špičkou, která zaslepí motorovou přepážku a je možné jej užít jako čistě svahový stroj se zatížením ca 38g/dm2. Tato varianta ale bude v provozu asi spíše výjimečná.

Blizzard Čínská laboratoř

Blizzard  (2 700 Kč) byl již od prvopočátku počítán jako „low cost“ model a tomu také odpovídá výbava:

Motor: Turnigy  132g 1200 ot/V cca 400W (cca 475 Kč)
Regulátor: PowerHD PHD 40 A (cca 700 Kč)
Serva: 4x Hextronik MG 14 (cca 160 Kč za kus)
Accu: Lipo Turnigy 3S 2200mAh 20-25C (cca 300 Kč za pack).
Vrtule: Graupner CAM karbon 9x6 na originál modrém MPX kuželu. (450 Kč listy + kužel – v ČR)

Doprava výbavy na model registrovanou, plně trasovatelnou poštou 475 Kč, čas od objednání do doručení na ponk 9 dní.

Model v této konfiguraci a s jedním packem akumulátorů vyjde bez „drobností“, bižuterie a přijímače na ca 5000 Kč a to je vzhledem k letovému projevu i rozumné kvalitě celé sestavy cena odpovídající.




Jak to létá ?

Zálet probíhal za klidného počasí a bohužel také s neustále se otáčející vrtulí (návod pro zapnutí brzdy nebyl v tu chvíli k dispozici). Při prvních přistáních patrně vlivem vrtule byl model nepříjemně vratký v nízkých rychlostech -  toto chování po nastavení brzdy vymizelo. Během normálního provozu je Blizzard při optimálním seřízení stabilní i na rozumně nízkých rychlostech a v utaženějších zatáčkách. Při extrémně necitlivém zpomalení a stejně necitlivé práci především směrovky a výškovky je možno dosáhnout odtržení proudnic a uvést model do kymácivého stavu, který končí pádem. Tento stav je však nutno vyvolat cíleně, respektive dlouhodobou ignorací příznaků a špatnou prací s ocasními kormidly. Při zachování běžných zásad, které platí pro podobné modely s tenkým profilem křídla, se stroj chová naprosto nezáludně, netrhá se, samovolně nepadá do vývrtek. Pokud je dobře vyvážen v příčné i podélné ose, létá nad očekávání dobře a jeho vlastnosti jsou neutrální i v poloze na zádech. Elaporová „chlupatá“ konstrukce a turbulentní proudění na křídle však zužitkovává získanou energii o poznání méně hospodárně než model s hladkým, fólií potaženým křídlem. I při relativně vysoké váze a plošnému zatížení model ve vodorovném bezmotorovém letu výrazně brzdí a i po prudkém sestupu je veškerá takto získaná energie rychle ztracena. 
Použití křidélek jako flaperonů není nezbytně nutné. Naopak - vzhledem k jejich konstrukci se při větších výchylkách mají tendenci spíše kroutit a jejich užití je spíše „o hubu“. Výchylky na začátek volte klidně menší, než doporučuje návod – nic tím nezkazíte. 

Se strojem se vyřádíte i v čerstvém větříku, kdy sice let přestává být přehnaně elegantní, konstrukci však nevadí a bezpečné přistání při odpovídajícím řízení větřík také neohrozí. 

Zmíněný akumulátor vystačí na cca 7 minut motorového letu. Ustálený odběr je dle měření velmi podobně osazených pohonných jednotek (stejný motor, vrtule, srovnatelné accu) cca 37-40A. 

Subjektivně začne být stroj po několika letech spíše pomalý, rozhodně to však není lenoch a velmi ostré úhly stoupání zvládá s grácií. Uvedený motor by při používaných motorových časech snesl buď větší vrtuli, případně by mohla být použita baterie 4S. Nepříjemná by byla ovšem instalace většího regulátoru – není místo, stejně tak jako akumulátoru, kterému zhusta ubírá prostor konektor napájení serv v křídle. 

Během provozu a drobných provozních karambolů má celý stroj až nevídanou mechanickou odolnost. Pokud však řádně nezalepíte skleněné pásky, často se vlivem pružení trupu nebo křídla odlepí a vrzáním na sebe upozorní. Oprava je samozřejmě triviální. 

Po relativně krátké době – řádově desítky letů došlo k vymačkání elipsovitého otvoru v plastovém dílu, jímž prochází upevňovací šrouby křídla. Mohlo se tak stát při nedokonalém dotažení šroubů křídla. Avšak celkově by průchod šroubů křídlem snesl „nějaké to vylepšení“ například v podobě řádně zalepeného závitového pouzdra.

Hodnocení

Blizzard je konstrukčně skvěle navržený model, s přesvědčivými letovými výkony, který okouzlí nenáročným provozem, odpovídajícími letovými výkony, vysokou operabilitou a při ekonomickém avšak dostatečném osazení také příjemnou cenou. Má potenciál nabídnout adrenalin alespoň trochu vylétaným pilotům a příjemně odreagovat ty zkušené. I když by bylo možno dále zvyšovat jeho výkony nad konstrukční doporučení, je sympatický především tím, že létá kvalitně i při stavbě z krabice a při dodržení veškerých doporučení výrobce.


Pro tomasrc.cz Jakub Minos Pařízek

Multiplex Blizzard je rychlík za rozumné peníze

Žádné komentáře:

Okomentovat