čtvrtek 25. června 2009

Sopwith Pup 1:2,8 Tomáše Vlčka


Sopwith Pup byl velice uznávaný a u pilotů oblíbený letoun. Byl příjemný na pilotáž a také velice obratný. Například v porovnání s výkonnějším německým Albatrosem D.III byl schopen dvou otáček na prostoru, který Albatros potřeboval k jednomu otočení. Další zajímavostí je, že Sopwith Pup byl prvním letadlem, které odstartovalo a přistálo na letadlové lodi.
Z dnešního pohledu zajímavou skutečností bylo, že letoun při přistání na lodi brzdil holýma rukama palubní personál. Celkem bylo za 1.světové války vyrobeno 1770 kusů letounů Sopwith Pup s oficiálním  jménem Scout. Skutečný letoun měl rozpětí křídel 8,1m, délku 5,9m. Motor Le Rhone 9C měl výkon 80 kW nebo 100kW. Hmotnost prázdného letounu byla 388kg. Vzletová hmotnost byla 556kg. Letoun měl vytrvalost letu zhruba 3hod.

Model letounu je stavěn v měřítku 1:2,8. Má rozpětí 2830mm. Volba motoru je trochu nestandardní řešení. Jedná se o elektromotor PJS 18 000 3D s max. výkonem cca. 5-6 kW. Vzletová hmotnost včetně pohonných baterií je 17,8 kg. Letový čas se pohybuje mezi  5-7 minutami. Čas je závislý na stylu letu, což bude vysvětleno později. Na model neexistují stavební výkresy, vznikal podle monografie. Na stavbě kostry se podíleli dva lidé. Původně byl model stavěn na benzínový motor, ale nebyl dostavěn. Rozdělaná kostra ležela několik let v garáži. V tomto stavu jsem převzal model a kostru přestavěl na elektropohon. Původní  základ kostry byl velice hezky postaven, byl zbytečně konstrukčně hmotný. Kostra byla mírně poškozená a hlavně nedodělaná. Křídla jsem poopravil a dostavěl. Trup byl upraven podstatně více. Baldachýn byl z větší části postaven znovu, aby se více přiblížil maketové podobě. Byla vyřezána nová  žebra aby vznikl prosklený baldachýn dle typu letounu č. 9917.  Vlastní trup byl také poměrně značně přestavěn. Některé přepážky byly vyřezány a nahrazeny lehčími a ostatní odlehčeny. Pření část byla kompletně přestavěna pro uložení elektromotoru a zvukové jednotky. Kokpit byl tvarově upraven dle předlohy. Uložení podvozku je vyrobeno z duralu. Podvozek je drátový, polepený dřevěnými lištami a vše je vybroušeno do oválného tvaru. Je odpružen podobně jako  u skutečného letounu. Trup je příhradové konstrukce ze smrkových lišt, některé vzpěry trupu jsou z tvrdé balsy. Kryt motoru je laminován na pozitivní polystyrenovou formu. Nýty na krytu motoru jsou skutečné, ale pouze vlepené. Křídlo je bezkomorové dvounosníkové konstrukce. Tato konstrukce vychází velice lehká a je dle mého názoru vhodná pro dvouplošníky. Musí se pouze dodržet tyto zásady. Přední nosník je uložen 12-18%, zadní v 55-70% hloubky křídla. Na tyto nosníky jsou při sestavování  přímo šroubovány pomocí vhodného kování vzpěry křídel. Podmínkou tuhosti celé konstrukce jsou také funkční napínací lanka. Při dodržení těchto zásad nemusí ani potah zajišťovat pevnost křídla tak, jako je tomu u skutečného letadla. Žebra v místě vzpěr jsou vyztužena překližkou. U těchto dvouplošných konstrukcí jsou aerodynamická zatížení zachycena prostorovou příhradou velké stavební výšky, tvořené všemi nosníky křídel, vzpěrami a lanky. U modelu jsou lanka ve všech směrech, protože část lanek vyztužuje celou konstrukci za letu a část při prověšení křídel, např. při přistání nebo když letadlo stojí. Spojky křídel jsou zhotoveny z plochého duralu. Futra spojek jsou z tenkého ocelového plechu. Přední část trupu funguje jako motorové lože a zároveň jako reproduktorová skříň pro umístění reproduktorů zvukového modulu.





Pohonnou jednotku tvoří motor PJS 18 000 3D, jak jsem již zmínil, dále regulátor JETI SPIN 200A. Bateriový pack se skládá ze 32 článků Li-Fe A123 v sestavě 16S2P s kapacitou 4600 mAh. Maximální proudový odběr s vrtulí JAS 27/12- elektro  je 105 A. Vrtule je tvarově upravena výrobcem mírně do retro vzhledu. Zvukový modul, který simuluje zvuk skutečného motoru Le Rhone tvoří generátor od firmy Benedini. Dále ho tvoří zesilovač 2x50W a 120mm reproduktory. Zvukový modul reaguje na pohyb plynové páky. Při stažení plynu motor skutečně po čase chcípne. Generátor je napájen z palubní 5V sítě, zesilovač má zvláštní napájení z tříčlánku Li-Pol 2150 mAh.



Model je celý potažen Solartexem. Znaky a nápisy jsou nastříkány akrylátovými barvami a nakonec je vše přestříkáno matným akrylátovým lakem. Protože se jedná o elektromodel, není potřeba model chránit proti účinkům paliva a nástřik slouží pouze pro zvýšení maketovosti povrchu. Přední část je pokryta skutečným hliníkovým plechem tloušťky 0,3 mm. Dalším doplňkem je kulomet vlastní konstrukce podle dobových fotografií a náčrtů. Kování je vyrobeno z nerezového plechu 0,4 mm nebo hliníkového plechu 0.5 mm. Pouze závěsy vzpěr jsou vyrobeny z hliníkových L-profilů. Lankový výplet tvoří nerezové lanko 0,8 a 1mm. Ovládání kormidel směrového a výškového kormidla je také tvořeno lankovými převody. Křidélka ovládají každé samostatně jedno servo.
Model byl zalétán na jaře roku 2008. Je stejně jako předloha dobře ovladatelný jak při pojíždění na zemi, tak i za letu. Je jako každý dvouplošník náchylný při přistání na problémy při působení bočního větru. Od jara se model zúčastňuje vystoupení leteckého cirkusu 1. světové války. Výkonově plně stačí benzínovým soupeřům. Bohužel. díky kapacitě použité pohonné baterie, je schopen létat v simulovaném boji cca. 5,5 min. Když letoun létá pouze sám, bez toho, aby někoho stíhal, tak let trvá zhruba 7 min. Rozumnou korekcí plynu se dá mnoho energie ušetřit a na plynulosti letu to není vůbec znát. Kdyby se používaný bateriový pack nahradil baterii Li-Pol 14S2P o kapacitě cca 10 000 mAh, tak se stane plnohodnotným soupeřem modelům s benzínovým motorem s obsahem cca 100 ccm a s nádrží o obsahu přes 1 litr paliva. Letový čas se prodlouží na 10-11 min s dostatečnou rezervou kapacity baterie..

Pro tomasrc.cz Tomáš Vlček

Sopwith Pup Tomáše Vlčka

Žádné komentáře:

Okomentovat