úterý 23. června 2009

Katana Sebart 1460 mm


Přibližně před rokem jsem se začal opět věnovat více leteckému modelářství a přeorientoval jsem se z kategorie F3J, která byla mojí doménou a ve které jsem před lety dosahoval již určitých výsledků, na 3D akrobaty. Jelikož vím, co obnáší trénink, zůstal jsem při zemi a pořídil na „třískání“ Katanu od VA-Models. Po čase, kdy jsem si začínal být jistější a letadlo jsem řídil já, místo aby řídilo ono mě, jsem tátu nenápadně připravil o Diablotina 1550 mm rozpětí na spalovák 10ccm. Už v tu chvíli jsem ale toužil pořídit si nějaký „brus“ na desítku motor a po delším promýšlení a pročítání spousty webových stránek jsem usoudil, že investuji radši víc peněz do něčeho kvalitnějšího (snad to vyrovná moje neumětelství v pilotáži :-)). Volba padla na Katanu S50 od SebArta.

Abych pravdu řekl, nemám moc rád ty levné stavebnice z Číny typu „dodělej si sám“ a radši jsem chtěl něco, co bylo vyvíjeno za účelem dobrých letových vlastností a ne jen za účelem nejnižší ceny. Zde otevřeně přiznávám svoji averzi ke všemu čínskému (kromě jídel KungPao a smažené zmrzliny). Model jsem tedy objednal u Lindingera (mám jedno z bydlišť i v Rakousku, takže poslat něco v rámci Rakouska poštou není problém). Vyšlo to cca o 1000,- Kč levněji, než kdybych to koupil v ČR. 
Už jsem byl celý natěšený, když jsem čekal, až model přinese pracovník pošty z místnosti, kde mají balíky uloženy. Hned při prvním pohledu na krabici, kterou držel „pošťák“ v ruce, mě začalo mrazit. První co jsem uviděl, byly nápisy snad ze všech stran „MADE IN CHINA“. Hned doma jsem krabici rychle rozbalil a začal prohlížet jednotlivé díly modelu. Po asi 30 minutách důkladné kontroly jsem musel konstatovat, že Číňané nejsou zas takoví lemplové, a když si někdo hlídá kvalitu, může z toho být i dobrý produkt. Model je opravdu pečlivě sestaven, vše pasuje, lícuje a lepidla je všude akorát, stavba je lehká a pevná. Tady musím upozornit, že tento model je určen a připraven pro elektromotor. Každopádně lze dokoupit set pro spalovací motor. Tento set obsahuje díly z překližky k polepení domku motoru a nádrž s příslušenstvím. Já jsem si díly z překližky vyřezal sám, polepil s nimi domeček a nádrž použil z vlastních zásob. Domeček jsem ještě natřel epoxidovým lakem. Instaloval jsem motor 10ccm Hirtenberger HP GoldCup .61 (měl jsem ho doma a vyniká rychlými a spolehlivými přechody; původně rakouská firma, dnes ho snad vyrábějí v USA).




Dále bylo potřeba zalepit křidélka do závěsů, zalepit ocasní plochy do trupu, nainstalovat podvozek, kryt motoru a komplet elektroniku. Zálet proběhl jednoho květnového dne, kdy už se motor zdál dostatečně vyladěn. S lehce se klepajícíma rukama jsem dal plnej knedlík a ono to kupodivu letělo. Musím říct, že jsem v životě již pár modelů zalétával, ale že bych nemusel vůbec trimovat, to se mi ještě nestalo. Na zálet jsem si nastavil poloviční výchylky, než jsou doporučované na 3D. Za letu jsem si je přepnul na doporučované a rychle opět přepnul zpět na poloviční – na můj vkus moc ostré. Po pár dalších letech jsem si zvyknul i na ty doporučované výchylky pro 3D a teď již s nimi normálně létám. U Katany mě překvapila velice nízká pádovka, kterou jsem měl možnost vyzkoušet při pár nouzových přistáních po mém laborování s motorem. Zřejmě je to dáno i přijatelnou váhou modelu. Byl jsem také zvědavý, jak se bude Katana chovat při plném prudkém natažení. Žádné padání po křídle nebo podobné věci se nekonaly. Celkový letový projev je velmi příjemný. Katana si drží neustále směr, nikam neuhýbá a v obratech reaguje přesně na jemné korekce řízení. Nejsem žádný superpilot, takže mé hodnocení je jen subjektivní, ale ten pozitivní pocit při letu tam prostě je. Ještě přidávám pár technických dat:

Rozpětí: 1460mm
Délka: 1460mm
Hmotnost: 2490g
Motor: Hirtenberger HP .61 (2,2 HP při 17000 otáčkách, 580g váha i s tlumičem)
Vrtule: 12x6 APC (potřebovalo by to větší vrtuli s menším stoupáním, s tím budu ještě laborovat a případně sem připíšu zkušenosti)
Serva: 4x HS 625 MG, ovládání motoru nějaká malá Futaba
Přijímač: Futaba PCM dvojí směšování, 9ti kanál
Přijímačové Aku: 5x Enelope 2000mAh
Výchylky: Křidélka - 45°, Expo: 80%
               Výškovka - 60°, Expo: 80%
               Směrovka - 50°, Expo: 60%
Těžiště:  120mm od náběžky


Pro tomasrc.cz Martin Kladenský

Katana Sebart 1460 mm

Žádné komentáře:

Okomentovat