sobota 13. června 2009

F - 16 FALCON s vektorováním tahu


Evžen nedávno rozštípal svoji dmychadlovou Mirage. Celkem chlapsky přiznal, že to bylo "na ruce, protože dělal kraviny". Sám tento kritický stav mysli znám. Při takto laškovných náladách živených různým hecováním ze stran kamarádů modelářů (v mém případě: " Tome, že netrefíš tááámhle ten balónek...), model většinou končí v igelitovém pytli a motor má plnej karbec hlíny. Schválně, zkuste někdy zavzpomínat při listování pamětmi modelů-nebožtíků ve vysílači, nad důvodem odchodu stroje do modelářského nebe!

Nicméně Mirage je již objednaná nová, se silnějším dmychadlem. Čas čekání na pošťáka si Evžen zkrátil pořízením stíhačky F-16 Falcon Gold edition od tuzemských specialistů na kompozity - firmy Savex GFK Modell. Vyrábí se ve dvou verzích podle použitého pohonu, tedy dmychadlová nebo turbínová varianta. Rozdíl je ve vyšším namáhání draku v turbínové variantě, proto je do materiálu přidán vyšší podíl uhlíkových tkanin ve spojeni s různými zesíleními. Částka potřebná na pořízení stroje (draku) se pohybuje v závislosti na hloubce profilu prkenice mezi 12.520,-Kč - 35.800,-Kč (včetně 19% DPH).
F-16 Falcon je vyráběn v měřítku 1:10. Rozpětí 1118 mm, délka 1500 mm, prázdný letoun váží přibližně 1350g. Použitá dmychadla mohou být průměru 90 - 120 mm. Evženův kousek bude mít pohon dmychadlem o průměru 90 mm od expertů z VASA model. Motor NeuMotors 1515/3D/S i regulátor 110A je od Castle Creations. Celek "papá" za provozu 75A a při otáčkách kolem 40 tis./min generuje statický tah 3,9 - 4kg (Mirage s tímto pohonem končila vis kolmicí do nebe). Baterie budou Zippy LiPolky 10S 4000mAh. Předpokládaná letová hmotnost F16ky vychází na 3,8 - 4kg. Použitá serva: 2ks Innolab HD251 (6kg tahu) na poloviny výškovky, 2ks klapky osazené programovatelnými servy HS5485. Všechna serva mají kovové převody. RC souprava Futaba Fasst 2,4 GHz.
A nakonec třešnička na dort. Stejně jako v modelu Mirage, tak i ve Falconu bude systém vektorování tahu. Vzhledem k tomu, že jde plně o Evženovo know-how, říkejme celému systému zkráceně třeba EKG :-) (iniciály pilota + verze generace). Takže verze EKG1 použitá v Mirage spočívala v trubce ovládané dvěma servy a dvojicí protilehlých kloubků - bylo popisováno dříve, současná verze EKG2 spočívá již v natáčení výstupní trysky za pomocí 4 mikroserv Vigor 12N (úžasný poměr 290,- Kč/9g váhy/1500g tah). Natáčení trubice je vždy na vypínatelném mixu výškovka/směrovka.
To je pro sobotní večer vše, zatímco píšu tyto řádky, tak Evžen kutí v dílně a chystá Falcona na zítřejší zálet. Tak uvidíme. Video se zde určitě objeví. Doufám, že nebude potřeba pytel.....



Aktualizace 15.6.2009
Nedělní zálet nedopadl dobře. Po vystřelení z katapultu, kdy už se zdálo, že model poletí, se ukázaly nedostatečné výchylky kormidel. Nešla více přitáhnout výškovka, a tak si model krátce po startu ustlal do trávy. Nestalo se skoro nic, poze se uvolnil nasávací otvor před dmychadlem a zálet nemohl pokračovat. Již při stavbě modelu se jevila nasávací roura před dmychadlem jako problematická. Velký sací výkon dmychadla ji prostě deformoval. Pri dopadu na břicho se výztuhy uvolnily a model musel do dílny. O dalších pokusech budu informovat.




F-16 po zvětšení doporučovaných výchylek na trojnásobek již létá. Ideální by byl ale čtyřnásobek výchylek, hlavně na výškovce, která je za křídlem dost v úplavu a reaguje až při větších výchylkách. Přistání na břicho do vyšší trávy končí zlomením táhla k polovině plovoucí výškovky a tak balíme a jedeme domů. Dost trpí také lem vstupního hrdla vzduchu. Po třech přistáních do trávy jsou již na lemu viditelné praskliny. Bude určitě potřeba toto místo pořádně zesílit.

F - 16 FALCON s vektorováním tahu

Žádné komentáře:

Okomentovat