neděle 7. června 2009

32. Velká cena Mělníka F3D


Modelklub Mělník pořádal na letišti v Hoříně ve dnech 5. – 7. června 2009 již 32. ročník Grand Prix F3D – FAI, závod speciálních modelů okolo pylonů, který je zařazen do Evropského poháru. To, že má akce tak dlouhou historii jsem vůbec netušil, ani o kategorii F3D jsem toho moc nevěděl, ale když jsem přijížděl k letišti a viděl množství zaparkovaných aut, spoustu lidí, stánků a vlajky mnoha zemí, řekl jsem si: „ To není samo sebou, tak dlouhá historie závodu, takový zájem lidí – musím tomu přijít na kloub.“

Soutěž jsem navštívil v sobotu. Vstupné 60,- Kč, všude množství stánků s modelářským zbožím, novým či použitým prodávaným rovnou z kufru aut. Občerstvení velmi dobré, klobásky skvělé, párek v rohlíku krátký, ale dobrý. Při pojídání jsem si vzpomněl na Honzu Čecha a jeho popis výroby hot-dogů na Pitotových trubicích, doporučuji přečíst . Na letové ploše se zatím nic moc nedělo, ale pořadatelé a traťoví komisaři byli na svých místech a dodávka přivážela na asfaltovou dráhu trojici pilotů s jejich mechaniky – za chvíli to asi vypukne!
Nyní něco málo k pravidlům závodění a modelům samotným. Závody modelů kolem pylonů mají prapůvod v závodech skutečných speciálů v USA. Každé soutěžní kolo začíná již zmiňovaným převozem na start. Zde se vyhlásí tzv. „ pracovní čas“, kdy mají piloti, ale hlavně mechanici 60 vteřin na nastartování a seřízení motoru, zkrátka přípravy ke startu. Odpočítávání času je vidět na obřím displeji nedaleko startoviště. Jednotlivé pylony tvoří trojúhelník, součet délek stran je roven 400 metrům. Létá se 10 okruhů na čas, s pevným startem, po dolétnutí desátého kola má pilot 5 vteřin na zhasnutí motoru. Závod není jen o rychlosti, ale i o vytrvalosti a spolehlivosti letounů. Soutěžních kol je celkem 6, nejhorší (nejdelší) čas se maže. Světový rekord je 56,4 vteřiny, naši piloti se pohybují v rozmezí od 60 do 65 vteřin.




Pro informace o letadlech jsem se prodral depem až k české vlajce, kde jsem narazil na ochotného Jiřího Kleina – týmového manažera České reprezentace F3D. Tímto mu velice děkuji za trpělivost a moji osvětu v této zajímavé disciplíně. Model se pohybuje rychlostí od 300 do 350 km/hod, motor s laděným výfukem má předepsaný objem 6,5 ccm a jeho otáčky se pohybují na zemi kolem 31 tis./min a ve vzduchu se zvyšují až na 35 tis./min. Pro představu, při otáčkách okolo 30 tis. /min se píst ve válci zvedne 500x za vteřinu….. Palivo pro F3D - FAI je míseno v poměru 80% metylalkoholu a 20% ricinového oleje. Palivo na mezinárodní závody dodává pořadatel. Model je standardně vybaven třemi servy, která ovládají křidélka, výškovku a směrovku. Ta se používá pouze při startu, kdy při vychýlení doprava kompenzuje kroutící moment vrtule. Při výchylce směrovky na opačnou stranu se přiškrcuje hadička přivádějící palivo do karburátoru a motor se tímto způsobem po odlétání 10 kol zastavuje. Samotný soutěžní let pak vypadá jako jeden „nožák“v neuvěřitelné rychlosti a opravdu působivého jekotu motoru. Předepsané rozměry trupu letounu jsou tyto: v nejvyšším místě trupu musí být průřez trupu min. 100 cm2, minimální šířka trupu 85 mm, výška 175 mm, předepsaný je průměr podvozkových koleček, výška profilu křídla u kořene 22 mm, předepsaná nosná plocha 34 dm2 a celková hmotnost 2,25 kg. Plošné zatížení vychází okolo 65g/dm2. Za zmínku stojí také řešení tlakování nádrže. Představte si klasickou nádrž, ve které je vložen vyfouklý balónek. Při tankování se plní palivem pouze balónek, přičemž tlakování nádrže z výfuku je pouze do vnější plastové nádrže. Tím je zajištěn rovnoměrný tlak na celý balónek, nikde není vzduch a je zamezeno průniku nečistot do paliva. Chytré, japonské….
V RC soupravách dominují JR a Futaby, většinou FM, PCM. V F3D nepřevládá 2,4 GHz, protože tato technologie je v některých státech EU zakázána. Nevím proč.
Pořízení holého draku modelu přijde na 800 Euro, motory se pohybují okolo 450 Euro. Životnost motoru je při slušném zacházení půl sezóny.
Při cestě domů jsem přemýšlel o spoustě nových informacích o této mistrovské kategorii. Většina pilotů i mechaniků je středního věku, chlapi se spoustou zkušeností. Celý úspěch je dán komplexní kvalitou celého týmu, souhrou pilota a mechanika. K F3D létání se člověk prostě musí léty a mnoha lety dopracovat, žádné rychlokvašky. Myslím, že i po krátké návštěvě vrcholné soutěže F3D jsem přeci jen věci na kloub přišel. Piloti i diváci jsou dlouhodobě přitahováni prestiží a náročností celého tohoto lidského počínání, kdy přesnost pilotáže jde ruku v ruce s perfektní mechanickou kondicí celého letounu, závodění, kde rozhodují zlomky vteřin. F3D = kvalita a prestiž.
Na odkazech níže můžete shlédnout pár fotografií z letiště Hořín a videoklip obsahující celý rozhovor s panem Jiřím Kleinem, kde na konci je v rámci možností nafilmován jeden soutěžní rozlet. Letové fotografie nečekejte, tyto upalující brusy nelze fotit, nelze, nelze a basta :-)

32. Velká cena Mělníka F3D

Zdroj 32. Velká cena Mělníka F3D

Žádné komentáře:

Okomentovat