pátek 15. května 2009

Výroba přesné repliky letounu Zlín XIII - 5.část


V pořadí již pátá fotoreportáž z návštěvy dílny Historické letky, kde se snažím dokumentovat postup prací při stavbě přesné repliky Baťovy stíhačky - letounu Zlín XIII. Nejviditelnější stavební pokroky jsou v potahování trupu překližkou, na trup je již připevněna kýlovka, lícuje se poměrně složitý tvar rámu krytu kokpitu a probíhá postupná instalace veškerých komponent řízení a kování. Následují krátké popisy jednotlivých fotografií.



Nesmírně pracné je zhotovení přesného tvaru rámu kabiny tak, aby dokonale lícoval s trupem. Rozpěrka na prostředním žebru je pouze pomocná. Zámeček kabiny vysouvá boční čepy do pouzder v trupu.



Zámek kabiny asi dostatečně demonstruje pracnost a časovou náročnost stavby repliky. Páka otáčí duralovou kostkou, která je aretována v polohách po 90° hned ze dvou stran. Tím je zajištěno bezpečné uzavření kokpitu i při prasknutí jedné z pružin.



Trojice ovládacích pák. Popis zleva. První páka ovládá přípusť plynu motoru, kolečkem uprostřed se poloha pák utáhne a zajistí. Fotografie je z Technického muzea a zobrazuje provedení na prototypu letounu. Prostřední páka je trimovací a ovládá malou plošku na výškovce - trimuje se horizontální let. Poslední páka bude ovládat žaluzie v chladícím otvoru v kapotáži motoru a regulovat tak teplotu motoru.



Kování, kterým bude procházet ovládání motoru.



Pod anténou musí být tento plech kvůli odstínění, jinak by rádiové spojení nepracovalo spolehlivě. Pod plechem je vidět uchycení pro přepákování táhla k výškovce.



Opěradlo sedadla s prostorem pro padák. Na spodním podélníku je vidět uchycení bočních pásů. Za kabinou pokračuje tuhý překližkový potah. Vrstvy musí být kladeny přes sebe s určitým přesahem, takže o broušení není nouze. Lepení probíhá na polystyrenových kopytech.



Za opěradlem se nachází nákladní prostor (prostůrek). Dále je vidět dvojice kování pro bezpečnostní pásy. Neopracovaná příčka je pouze pomocná.



Kladky pro lanka směrovky.



Instalace kniplu.



Nosníky stabilizátoru a výškovky.



Téměř kompletní přístrojovka. Budíky za bezmála 100 tis.



Polotovar kopyta, na kterém budou tvarovány bačkory podvozku. Budou děleny ve svislé ose v rovině podvozkové nohy. Přední část bude napevno přimontovaná k noze, zadní část vysouvací, demontovatelná.
Výroba přesné repliky letounu Zlín XIII - 5.část

Další články o stavbě letounu Zlín XIII:

Žádné komentáře:

Okomentovat