čtvrtek 28. května 2009

Dvouplošník Gemini - Multiplex


Už nějakou dobu jsem hledal model, který by svými rozměry pasoval přesně do kufru mého auta, aniž by se musel rozebírat a model, který bude finančně nenáročný, abych se nemusel bát případné nehody při tréninku akrobacie a mohl létat uvolněně a bez starostí. Protože jsem měl doma motor AXI 2808/24, 3čl LiPol s regulátorem a serva HS-55, byl výběr tím jednodušší. Po předchozích výborných zkušenostech s německým výrobcem MULTIPLEX jsem navštívil stránky tohoto výrobce a přesně podle mých kritérií vyšel model GEMINI.
Protože mám poslední dobou „úchylku“ na dvouplošníky, udělalo mi velkou radost, že i v této kategorii mohu něco s více křídly pořídit.

Model byl dodán v krabici z tvrdého papíru, ve které byl vložen výlisek z EPP, do kterého přesně jednotlivé díly zapadly tak, aby se během přepravy nemohlo nic poškodit. Jak je zvykem, byla přiložena kompletní bižuterie, sada samolepek, originální návod a český překlad.
Jediné co mě trochu zamrzelo, bylo to, že výrobce sice myslel na uložení sestavených křídel v krabici pro budoucí bezpečnou přepravu, ale sestavený trup už v krabici přepravovat nelze. 
Sestavení modelu bylo jednoduché, pro modeláře snad až příliš. Jednotlivé díly do sebe s pro mě až neuvěřitelnou přesností zapadly, nebylo potřeba vůbec nic měřit ani přibrušovat.  Úhly byly pravé, osy souměrné – prostě stačilo jen potřít CA lepidlem a vložit do připraveného otvoru a pevně přitisknout. Výlisek z EPP byl tak přesný, že model bylo možné zkušebně kompletně sestavit i bez lepidla a komplet držel pohromadě.





Drobný problém byl s připevněním motoru AXI2808/24 k motorovému loži (lože je od výrobce připraveno pro jiný motor). Protože lože má stavitelný úhel vychýlení motoru nechtěl jsem o tuto výhodu přijít a dávat do modelu jiné lože. Hledal jsem cestu, jak motor připevnit ke stávajícímu loži, vyvrtat nové otvory do motorového lože dle otvorů na motoru nešlo, protože 2 otvory vycházely do centrálního otvoru v motorovém loži a motor by držel nedostatečně. Pak jsem si ale všiml, že mám doma sadu AXI pro obrácenou montáž motoru, použil jsem tedy duralový kříž z této sady a kříž s připevněným motorem jsem přišrouboval k motorovému loži a problém byl vyřešen.

Další problém byl s vrtulí, protože jsem zakoupil zbrusu nový model vrtule fy. Graupner z řady G-SONIC 10x5. Bohužel se ukázalo, že vrtule má příliš velký otvor, ale tak jak je zvykem u APC přikládat vložky různých průměrů, zde vložky chyběly. Problém jsem tedy vyřešil navléknutím smršťovací bužírky na unášeč vrtule. Vzhledem k malému rozměru vrtule mi řešení přišlo dostatečné a stejně jsem zvažoval výměnu vrtule za APC, což jak dále uvedu, přišlo velmi záhy. 
Celá stavba modelu mi včetně vyvážení a seřízení RC soupravy trvala cca 4h plus další 2h „patlání“ se s nálepkami a jarovou vodou, protože model je pokrytý nálepkami „od hlavy až k patě“.
  
Po sestavení a vyvážení jsem hned běžel model zalétat. První, co mě překvapilo, byla opravdu až neuvěřitelná citlivost na křidélka, aby se model dal „rozumně“ řídit, musel jsem nastavit exponenciálu křidélek až na 55%. Jinak model létal perfektně bez většího trimování a na třetí start už jsme byli kamarádi. Problémovou se při záletu ukázala vrtule, ač je vrtule G-SONIC z „nejnovějších materiálů“ tak při druhém startu stačilo „ťuknout“ o jakési delší stéblo strávy na jinak vzorně posekaném trávníku a vrtule praskla. Hned jsem ji vyměnil za APC 10x5E a mohu konstatovat, že výkonem mi obě vrtule přišly zcela srovnatelné, ale APC je poněkud odolnější vůči létání na trávě. Další drobný problém nastal, když jsem zapomněl zašroubovat jistící šroubek do otvoru v loži podvozku a během prvního letu mi model při lopingu odhodil podvozek, ale díky tomu jsem zjistil, že GEMINI zvládne hravě i přistání bez podvozku :-)

S modelem jsem velmi spokojen, nevím kam až sahají jeho akrobatické schopnosti, protože moje schopnosti nesahají tak daleko, abych to mohl posoudit.  Vystačím si s lopingy, výkruty, letem na zádech a vzdálenou napodobeninou nožového letu a to vše model zvládne perfektně. Rychlostí letu a „živostí“ GEMINI svádí k akrobacii, ať chcete nebo nechcete a dík své malé váze vám odpustí i úplně zkažený manévr, kdy po stažení plynu ihned zpomalí a máte čas v klidu si srovnat horizont, model vyrovnat a pak hurá do dalšího děsivého obratu :-) 

Motor AXI 2808/24 je dostačující i pro visení, kdy model dokáže z visu dále stoupat i když pro hodně agresivní 3D by možná nějaký ten watt navíc neuškodil. S baterií KOKAM 3S1P 2100mAh létal model 10min, teď létám s baterií 3S1P RAY GOLD 2200 mAh, na kterou model létá 7-8min, je zde znát, že baterie RAY na konci kapacity ztrácí mnohem rychleji napětí (je "měkká") než baterie KOKAM. Serva HS-55 jsou v GEMINI opravdu na hraně svých parametrů a kdybych neměl tato serva již doma, po současných zkušenostech bych pro tento model volil spíše výkonnější serva HS-65.

Za cca 20 letů jsem zpozoroval jen drobné problémy, které k modelu této kategorie patří. Při létání na trávě je třeba čas od času narovnat drát od podvozku a botičky z EPP se holt na trávě nenosí :-)
S modelem jsem absolvoval i několik nehod a lze konstatovat, že model je skutečně velmi odolný a pokud model nenarazí v plné rychlosti do betonové zdi, stačí mít při ruce novou vrtuli s lahvičkou CA a za chvíli znovu létáte.


Pro tomasrc.cz Přemek Kadlec

Dvouplošník Gemini - Multiplex

Žádné komentáře:

Okomentovat