pátek 24. dubna 2009

Vrtulník Robinson R22


V Letňanech přistál vrtulníček Robinson R22 v zajímavé kamufláži. Neváhal jsem a po domluvě s personálem letňanského letiště vyrazil na plochu zdokumentovat tento zajímavý stroj. Když jsme s Kubou teprve přicházeli ke stroji, bylo všechno OK. Ale když už jsme u vrtulníčku stáli, oba jsme svorně řekli: "Sakra, to není o moc větší, než Standova Lama "!

Po zdokumentování Robinsona jsme ještě prošmejdili letňanský hangár, takže jsme nakonec páteční větrné odpoledne, kdy nešlo létat s modely, strávili příjemně letecky. Na konci článku jsou tedy fotogalerie dvě, Robinson a Hangár Letňany

Co píší o vrtulníku Robinson na serverech www.nisaair.cz :

Robinson R22 je dvoumístný vrtulník, který je nejmenším certifikovaným vrtulníkem na světě. Vysoká úroveň provedení a spolehlivosti, spolu s účelností, jednoduchou údržbou a nízkými provozními náklady, z něj činí vrtulník vhodný pro soukromé i komerční využití. U R22 se spojuje moderní technologie s nejnovějšími konstrukčními prvky optimalizovanými tak, aby byla zajištěna vysoká spolehlivost, malá potřeba údržby a spotřeba paliva nižší než 34 l na hodinu letu. Díky těmto skutečnostem je R22 nejekonomičtějším vrtulníkem na světě. Od počátku výroby v roce 1979 si R22 díky široké škále využití získal celosvětovou přízeň. Je používán v oblasti sportovního i komerčního vrtulníkového létání, pro dopravu osob, pro různé druhy kontrolní činnosti (policie, kontroly vedení...), pro filmování a fotografování a často jako výcvikový vrtulník.

VYSOKÁ SPOLEHLIVOST A SNADNÁ ÚDRŽBA

R22 je znám díky své spolehlivosti a jednoduché a minimální nutné údržbě.
Patentovaná konstrukce rotoru. Zavěšení rotoru na třech vodorovných čepech vylučuje potřebu svislých čepů a hydraulických tlumičů. Silnostěnná náběžná hrana listů nosného rotoru z antikorozní oceli je odolná proti opotřebení.
Vysoký rezurz do GO. U R22 je schváleno nalétat do generální revize 2200 letových hodin na motoru i draku. Všechny díly mají životnost v provozu schválenu ne nižší než 2200 letových hodin.
Mazání. Jelikož jsou použita pružná spojení, teflonová pouzdra a ložiska s utěsněným mazadlem, nejsou na vrtulníku žádná mazací místa.
Palivový systém. Samospádový palivový systém zvýšil spolehlivost a vyloučil potřebu palivového čerpadla.
Spojení hřídelů. V místech přenosu pohonu na nosný rotor a ocasní vrtulku jsou na kloubových spojeních hřídelí použita bezúdržbová pružná spojení.
Řízení. Vlastní řízení sestává z bezúdržbových lomených pák a táhel bez použití lanek a kladek.

INOVACE A MODERNIZACE

Nízká cena není na úkor kvality. R22 spojuje vysokou ekonomiku se širokým standardním vybavením, které přispívá k zajištění bezpečnosti a pohodlí.
Brzda rotoru. Dovoluje pilotovi urychlit zastavení rotoru, výrazně zkrátit dobu dotáčení rotoru, a tím omezit možnost zranění pozemní obsluhy.
Moderní varovná zařízení. Standardní vybavení zahrnuje výstražné kontrolky zbytkového množství paliva, vysoké teploty a kovových třísek v hlavním reduktoru, kovových třísek v ocasním reduktoru, kontrolku nízkého tlaku oleje, nízkého napětí alternátoru, kontrolku nízkých otáček s houkačkou a kontrolku zatažení brzdy.
Automatické spojení pohonu. Zjednodušuje a zkracuje postup roztáčení rotoru a omezuje možnost přetočení motoru.
Vyvážené síly řízení. Vylučují potřebu komplikovaného elektrického vyvážení.
Souvztah přípusti. Zjednodušuje řízení otáček a snižuje pracovní zatížení pilota.
Pružné spodní dorazy. Při větrném počasí omezují kmitání listů během roztáčení a zastavování rotoru.
Řídící páka ve tvaru T. Patentovaná řídící páka cykliky nahrazuje nepohodlnou řídící páku mezi koleny a umožňuje snadný vstup i výstup z kabiny.

KOMFORT A POHODLÍ

Dva zavazadlové prostory. Pod každou sedačkou se skrývá zavazadlový prostor.
Nízká hlučnost. Vysoce účinný tlumič a nízká obvodová rychlost ocasní vrtulky činí z R22 nejtišší vyráběný vrtulník. Použití silné akustické pěny zajišt'uje nízkou úroveň hluku i v kabině.
Snadná pozemní manipulace a hangárování. Nízká prázdná hmotnost umožňuje manipulaci po zemi pouze jedné osobě. Díky dvoulistému rotoru potřebuje R22 ve srovnání s vícelistými vrtulníky méně než jednu třetinu hangárovacího prostoru.
Přistávání mimo letiště. Vysoko posazená ocasní vrtulka a tlumič výfuku s dlouhou životností a se zvýšeným výstupem dovolují bezpečné přistávání mimo letiště (menší nebezpečí zapálení trávy).
Zvětšení tahu ocasní vrtulky. Značně prohnutý profil umožňuje ve srovnání s jinými lehkými vrtulníky vyšší účinnost ocasní vrtulky.
Výhled. Z obou sedaček je široký a ničím nezakrytý výhled. Stropní průhled umožňuje pilotovi výhled i v prudké zatáčce.

R22 MARINER

R22 Mariner má, stejně jako R22 Beta, působivé vlastnosti, vysokou úroveň provedení a nízké provozní náklady. Je vybaven plováky, které Marineru umožňují lety nad vodou a přistání na odlehlých vodních plochách. Mariner sedí na vodě nízko, to proto, aby měl dobrou stabilitu i na neklidné hladině. Kompletní instalace plováků zvýší prázdnou hmotnost přibližně o 15 kg a mírně sníží cestovní a maximální rychlost.
Verze Mariner zahrnuje plováky, antikorozní ochranu celého povrchu, speciální pozemní manipulační kolečka a tlakoměr pro kontrolu tlaku v plovácích.

VERZE PRO VÝCVIK LÉTÁNÍ DLE IFR

K dispozici je R22 se speciálním vybavením pro výcvik létání podle přístrojů.
R22 pro IFR výcvik má rozšířenou přístrojovou desku s deseti otvory, která je vybavena všemi přístroji a avionikou nutnou pro výcvik IFR. Nízké provozní náklady umožňují studentům provádět kompletní přístrojový výcvik na R22 a pouze zlomek výcviku provést na větších a mnohem dražších vrtulnících se stejným, vysoce kvalitním vybavením.

Provedení pro IFR výcvik obsahuje následující přístroje a avioniku:
- umělý horizont     - kódovací výškoměr
- zatáčkoměr     - gyrokompas
- ADF     - VOR
- radiostanice     - odpovídač
- marker     - digitální hodiny
 DME (dálkoměr) jako dodatečné vybavení a další volitelné vybavení.

Přestože je R22 pro IFR výcvik vybaven pro přístrojové létání, není pro skutečný IFR provoz schválen. Proto při výcviku létání podle přístrojů musí být podmínky pro let za vidu, aby instruktor mohl zajistit bezpečnost letu.

POLICEJNÍ VERZE

Policie a bezpečnostní jednotky mohou využít nabídky R22 ve speciální úpravě. Tato verze obsahuje standadní i doplňkové vybavení jako každý Robinson R22 a navíc zahnuje speciální zařízení pro policejní práci. Dvojitý vyhledávací světlomet s výkonem 1,5 milionů kandel, který zajišt'uje vynikající osvětlení, může být ovládán pilotem nebo pozorovatelem. Policejní siréna a reproduktor se 100 wattovým zesilovačem má velmi jednoduché ovládání.

Výroba výše uvedených typů Robinson R22 Beta a Robinson R22 Mariner byla ukončena výrobním číslem 2571. Lze však zakoupit již použité vrtulníky těchto verzí nebo vrtulníky, na kterých byla výrobním závodem provedena generální oprava a které mají stejné rezurzy jako nové vrtulníky.

TECHNICKÁ DATA

Hmotnosti:
Maximální vzletová hmotnost     622 kg
Prázdná hmotnost (s olejem)     380 kg
Palivo (72,7 l)     52 kg
Pilot, cestující a zavazadla     188 kg

Výkony:
Maximální rychlost     189 km/hod
Cestovní rychlost     177 km/hod
Maximální dolet (bez přídavné nádrže)     320 km
Maximální dolet (s přídavnou nádrží)     480 km
Spotřeba paliva     27 - 34 l/hod
Stoupavost     5 m/sec
Maximální dostup     4200 m

Vnější rozměry:
Celková výška     2,72 m
Výška kabiny     1,75 m
Průměr rotoru     7,67 m
Průměr ocasní vrtulky     1,07 m

ROBINSON R22 BETA II

Roku 1996 zahájila Robinson Helicopter Company výrobu inovovaného typu Robinson R22 - R22 Beta II a R22 Mariner II.
Výkonnější motor. Beta II je vybavena větším motorem O-360, který má téměř o 13 % vyšší výkon a který umožňuje využívat vzletový výkon až do 2257 m a zvyšuje výšku visení o více než 600 m.
Regulátor otáček. Regulátor otáček pokrokové konstrukce umožňuje mimořádně dobré ovládání otáček, a tím značně snižuje zatíženf pilota.
Ohřev karburátoru. Inovovaný ohřev karburátoru automaticky zvyšuje ohřev při snižování kolektivu a ubírá ohřev při jeho zvedání. To výrazně snižuje pilotovo zatížení při náročných manévrech jako je přiblížení na přistání a autorotace. Nové umístění čidla měření teploty v karburátoru poskytuje mnohem přesnější údaje a lépe upozorňuje na podmínky tvoření námrazy v karburátoru.
Nový olejový chladič. Nový větší olejový chladič usnadňuje provoz za vysokých teplot.
Novinky ve standardním vybavení. U všech nových vrtulniků je demontovatelné levé řízení. Skla kabiny a dveří jsou v kouřovém provedení.

NEJMODERNĚJŠÍ VÝROBA

V červnu 1994 se společnost Robinson Helicopter Company přestěhovala do nového výrobního závodu na letišti v Torrance.
Továrna byla speciálně postavena podle Robinsonových požadavků a je vybavena nejmodernějším vybavením včetně široce využívaného číslicově řízeného strojního vybavení (CNC). Robinson je mezi prvními společnostmi z oblasti leteckého průmyslu, která splnila přísné požadavky na kvalitu a které bylo uděleno osvědčení ISO 9001 týkající se designu, výroby a servisní činnosti vrtulníků. Kvalita je kontrolována na mnoha úrovních činnosti, včetně svařování, obrábění, montáže, nátěrů a zkušebních letů přímo v areálu výrobního závodu v Torrance. Provádí se stoprocentní kontrola všech kritických míst hlavních komponentů.
V administrativní části závodu jsou projekční kanceláře, služby zákazníkům a technické zázemí. Ve výdejním středisku se nachází také učebna, ve které se konají kurzy bezpečnosti a údržby.

TECHNICKÁ DATA (v závorce jsou uvedena data původní Bety)

Hmotnosti:
Maximální vzletová hmotnost     622 kg (622kg)
Prázdná hmotnost vybaveného vrtulníku (s olejem)     388 kg (380 kg)
Množství paliva - hlavní nádrž     73 l (73 l)
- přídavná nádrž     39,5 l (39,5 l)
Využitelné zatížení (pilot, cestující, zavazadla)      
- s naplněnou jen hlavní nádrží     181 kg (188 kg)
- s plnými nádržemi     129 kg (136 kg)

Pohon:

Motor Lycoming O-360, čtyřválec, vzduchem chlazený
Výkon 180 HP využíván maximálně na 131 HP při 2653 ot./min.

Výkony:
Dostup ve visu s vlivem země na max. hmotnosti     2830 m (2090 m)
Maximální operační výška     6355 m (4200 m)
Stoupavost ve 3000 m     přes 3 m/sec. (neudáno)
Stoupavost u hladiny moře     přes 5 m/sec. (neudáno)
Cestovní rychlost při 70% výkonu     177 km/hod. (177 km/hod.)
Maximální povolená rychlost     189 km/hod. (189 km/hod.)
Maximální dolet - bez přídavné nádrže     370 km (320 km)
- s přídavnou nádřží     555 km (480 km)
Průměrná spotřeba     34 l/hod. (30 l/hod.)
Vytrvalost     3,1 hod. (3,5 hod.)


VYBAVENÍ

Standardní vybavení:
regulátor otáček
přídavný ovladač ohřevu karburátoru
demontovatelné druhé řízení
brzda rotoru
samonavíjecí pásy
rychlovýpust' motorového oleje
variometr
rychloměr
otáčkoměr motoru a rotoru
citlivý výškoměr
boostmetr
teploměr vzduchu v karburátoru
palivoměr
teploměr hlav válců
teploměr a tlakoměr oleje
ampérmetr
radiostanice King KY 197
interkom
podlahový, cyklikový a trvalý spínač intekomu
hodiny (Quartz)
magnetický kompas digitální
teploměr vzduchu
počítadlo letových hodin
kontrolka startéru     výstražné světlo nízkého napětí
výstražné světlo nízkého tlaku oleje
výstražné světlo malého množství paliva
výstražné světlo vypnutí regulátoru otáček
výstražné světlo a klakson nízkých otáček
kontrolka teploty v hlavním reduktoru
kontrolka pro signalizaci třísek v hlavním reduktoru
kontrolka pro signalizaci třísek v ocasním reduktoru
polohová světla
osvětlení přístrojů
osvětlení mapy
zdvojený přistávací světlomet
protisrážkový maják
kouřová skla
anatomická sedadla
koberečky
tlumič hluku
prostor pro zavazadla
zámky dveří
kulový závěs pro pozemní manipulaci
kola pro pozemní manipulaci
úvazky pro ukotvení listů rotoru
kabinová plachta

VOLITELNÉ VYBAVENÍ:

přídavná nádrž
topení
nastřikovací pumpa
umělý hotizont
směrový setrvačník
vertikální kompas
digitální hodiny
milibarový výškoměr     odpovídač
kódovač výšky
GPS
NAV/COMM
sluchátka s mikrofony
hasící přístroj
luxusní kožená sedadla
závěs pro vnější náklad (podvěs)

Vrtulník R22 Beta II je k dispozici také ve verzi pro výcvik IFR a v policejní verzi. Vybavení těchto modifikací je obdobné jako u původního modelu Robinson R22 Beta.

FOTOGRAFIE Robinsona R22:

FOTOGRAFIE z letňanského hangáru:



Hangár v Letňanech 24.9.2009

Žádné komentáře:

Okomentovat