sobota 28. února 2009

Výroba přesné repliky letounu Zlín XIII - 4.část


Čtvrtá návštěva v dílně Historické letky. Od poslední návštěvy pokročily práce na trupu. Začíná potahování překližkou, instalace sedadla a přístrojové desky. V souběhu se připravují kování a komponenty řízení, nádrž, kopyto na tvarování krytu motoru, vrtulový kužel je již hotový, přístroje jsou připraveny. Ocasní plochy jsou v hrubé konstrukci hotovy, po dokončení kování můžou být z obou stran uzavřeny tuhým překližkovým potahem.



Vznikla pomocná ocelová konstrukce se stejnou motorovou přepážkou jako na letadle. Zde se motor testuje, montují veškeré instalace a ovládání. Jde i o to, že zde si můžete do přepážky vrtat dle libosti a zkoušet různá řešení a na přepážku letounu pak již přenést finálovou verzi. Blíží se také termín konzervace motoru, do kterého musí být již provozován. Konstrukce je na kolečkách, lze tedy s motorem pohodlně vyjet ven (samozřejmě mě napadlo, že by na té konstrukci bylo i docela adrenalinové svezení.. :-))





























































Vrtulový kužel a zatím neopracované kopyto, na kterém  lisováním vznikne motorový kryt z plechu 1,5 mm.


































































Knipl, všechny důležité sváry musí na defektoskopii. Zámeček kabiny.






























































Ladění odstínu letounu. Záměrem konstruktéra p. Sezemského je docílit mírné patiny letounu. Pod kapotáží jsou zavěšeny dva vzorky laku. Ten vpravo je původní odstín letounu, stejný jako má exponát v technickém muzeu. Nalevo je stříbrná barva, pododstín barev Daimler Benz. Zlín XIII by měl být kombinací těchto odstínů v poměru 40:60 (původní lak : stříbrnému DB). Finálový povrch bude lakován.


































































Šablona pro výrobu rámu krytu kabiny.



































































Pilotní prostor.





























































Polotovar nádrže (odhad 70l) a polystyrenové kopyto, které poslouží jako dno při páskování tuhého překližkového potahu trupu.
Zlín XIII, pokračování stavby - 4. část

Další články o stavbě letounu Zlín XIII:

Žádné komentáře:

Okomentovat