sobota 6. prosince 2008

Výroba přesné repliky letounu Zlín XIII - 3.část

V pořadí třetí návštěva v dílně Historické letky republiky Československé v pražských Vysočanech, kde pod vedením Marcela Sezemského vzniká přesná replika letounu Zlín XIII.


Od poslední návštěvy z konce září 2008 se toho na první pohled moc nezměnilo, ale je to opět způsobeno pracností každého z konstrukčních celků, ke kterým většinou neexistují kvalitní dokumentace a tak veškeré práce (např. kabina, kryt motoru, kryt hlavního podvozku) začínají nejprve s papírem, pravítkem a tužkou v ruce při výrobě pracovního výkresu.
Následuje výroba kopyt, kování, lisování.......Tyto přípravné práce bohužel nejsou na výsledku tolik vidět, ačkoliv ukrojí podstatnou část z celkové doby potřebné k dokončení letounu.

Následuje popis postupu stavby ze dne 5. listopadu 2008.



Tvar kapotáže hlavního podvozku. Odpružena bude pouze vidlice s kolem, na pevné podvozkové noze bude navlečena jedna přepážka v nejužším místě profilu.



Kapotáž podvozkové nohy a bačkory bude z plechu.



Hotová, nepotažená konstrukce kýlovky. Potah bude z překližky tl. 1,5 mm, přechody trup - kýlovka budou balsové.





















































Směrovka, potah překližkou 1,5 mm.



























Rozpracované kopyto, na kterém bude tvarována kapotáž motoru. Oproti prototypu bude chladící otvor opatřen stavitelnými žaluziemi. Motor, který bude použit pro pohon Zlína je konstruován pro chlazení při rychlostech zhruba o 100km/h nižší, než je maximálka Zlínu XIII (až 300km/h). Mezi 3ks žaluzií budou mezery pro případ pilotova opomentí otevření vstupu chladícího vzduchu. Skokové otevření a prudké ochlazení by nemuselo svědčit motorové hlavě čtyřválce 322AK. Překryt motoru bude z plechu tl. 1,5 mm.



Z bloku polystrenu je odporovou pilou vyřezáno kopyto pro tvarování sedadla pilota. Bude překližkové, opěradlo bude mít oproti prototypu jinak tvarovaný prostor pro současný modernější padák.




























































Připravené díly zámku kabiny.



























Ocelová konstrukce bude sloužit pro testování pevnosti křídla. Na konstrukci budou přišroubovány půlpřepážky (nahrazující přepážky trupu 2 a 4). Křídlo je k trupu přichyceno 4mi šrouby o průměru 16mm, po dvou šroubech do každého nosníku. Šrouby procházejí osově v místě zesílení přepážky (kruhové přířezy).

Křídlo bude postupně zatěžováno pytli s pískem v celkové hmotnosti 7000 kg. Rozložení zátěže není náhodné, bude simulovat pro konstrukci křídla náročné letové režimy, jakým je třeba vybírání střemhlavého letu, kdy jsou enormně zatěžovány oba nosníky křídla. Při průhybové zkoušce musí bezvadně "chodit" veškerá mechanizace křídla.

Z dalších novinek je připraven k instalaci prozatím zakonzervovaný motor, probíhá výroba vrtulového kužele, kování, překrytu kabiny. Další návaznost prací bude zaměřena na dokončení trupu, instalaci řízení a dokud je trup fixován ve znivelované pomocné konstrukci bude v nejbližší době probíhat potahování kostry trupu překližkou tl. 2,5 mm. Připravují se pásnice pro lepení nosníků křídla, žebra jsou částečně hotova.

Zlín XIII, pokračování stavby - 3. část

Další články o stavbě letounu Zlín XIII:

Žádné komentáře:

Okomentovat