neděle 28. prosince 2008

Stavba modelu Katana 2m (Martin Hubený)



O letošních vánočních svátcích jsem odmítl pozřít pravidelnou dávku TV emocí a cholesterolu a rozhodl se raději zalézt do dílny a postavit si letadlo na sezónu 2009.
Po čtrnácti dnech googlování bylo rozhodnuto. Bude to Katana od tuzemského výrobce Martina Hubeného.
Katanu vyrábí ve třech stupních předpřipravenosti.  Nabídka čítá potažený model ARF, slepenou kostru modelu ARC a variantu, kterou jsem objednal já - provedení Kit, tedy vyřezané překližkové díly a smrkové lišty. Ke všem modelům jsou přidány kvalitní laminátové díly (kryt motoru, bačkory, pouzdra pro spojku křídel), duralový podvozek (bez kol), kabina a duralová trubka pro spojení polovin křídla.

Cenová politika výrobce je zřejmě nastavena tak, aby motivovala kupující buď pro "ekonomickou" variantu Kit nebo pro hotové ARFko, které je oproti ARC dražší zhruba o 1200,-Kč, což zdaleka není částka, která pokryje náklady na materiál a čas potřebný k potažení modelu. 
Ještě dovysvětlím ty uvozovky u slova "ekonomická varianta Kit". Ve chvíli, kdy píšu tento článek, mám za sebou běhání po modelářských prodejnách a shánění materiálu potřebného k dokončení modelu. V závěru článku zveřejním veškeré náklady spojené s dostavbou verze Kit. Již v tuto chvíli se domnívám, že nejekonomičtější z trojice Katek, je verze ARF. Ale uvidíme, nechme se překvapit! Nutno ještě dodat, že v každém případě jsou to peníze utracené za osvědčený a létavý model, který je v kategorii akrobatických dvoumetrovek stále ve velmi přijatelné cenové hladině.
Co vše je nutné dokoupit k variantě Katana Kit:

Balsa 10 mm ... 2ks
Balsa 8 mm ...1ks
Balsa 5 mm ... 2ks
Balsa 3mm ... 2ks
Balsa 2mm ... 15 ks
+ dalších X věcí podle vybavení dílny.
V textu níže budu popisovat stavbu modelu po dnech, spolu s fotografiemi a komentářem:


Úterý 23.12.2008 -  Stavba trupu 
Začal jsem v osm ráno v kopírce, kde po mě žena za pultem chtěla za dvojité okopírování čtyřmetrového stavebního plánu 942,-Kč. Mělo mě varovat předchozí sakrování z útrob Copy General typu : "kterej magooor kreslííí takovýhle plachtyyyýý". Nicméně protáhl jsem svoji ošoupanou kartu jejich terminálem a opatrně přes slzami zamžený výhled z auta se rozjel kutit do dílny, mačkaje přitom půlhodinový parkovací lístek za 40,- Kč.
Výkres jsem rozpůlil (mohl jsem to možná udělat dřív :-)) a na ponku přikryl igelitem půlku s trupem a směrovkou, kterými jsem se rozhodl stavbu začít. K verzi Kit není žádný návod. Máte pouze vyřezané překližkové díly a smrkové lišty. Před každým lepením je velmi vhodné si postup prací promyslet nejlépe hlavou a předně pochopit konstrukci modelu, namísto bezhlavého cákání lepidlem. Překližkové díly jsou vyřezány velmi přesně a čistě, takže pro sestavení a pochopení není třeba lepidla.

Zahájení stavby, prohlídka kompletnosti stavebnice a kvality dílů - bez chyby. Jako rozcvičku jsem si naordinoval, sestavení krytu trupu. Po slepení lišt a žeber jsem ještě stihnul slepit bočnice trupu. Ty jsou celkem ze tří částí, obvykle jsou od výrobce slepeny, já je v předvánočním shonu vyfasoval rozsypané :-) Práce šla pěkně od ruky, pouze při potahování krytu balzou tl. 2mm jsem nechtěl páskovat balsou, ale rozhodl jsem se vyrobit tuhý potah z jednoho kusu balsy. Poloměr přepážek bohužel neumožňuje balsu ohnout za studena a tak bylo potřeba rozdělat oheň a nad vroucí vodou naohýbat balsová prkénka. Běžná pracovní kuchyňská deska má v řezu totožný tvar jako trojice přepážek Katany, takže nevím co k tomu napsat, prostě to bodne. Mimo jiné pára nad hrncem odstranila i razítko firmy Pelikán. Po dokončení krytu jsem ve zbytku dne ještě vlepil přepážky do bočnic trupu, zafixoval a nechal schnout 30 min epoxid do druhého dne. Veškeré překližkové díly jsou z lipové překližky tl. 3 mm, namáhané díly jako např motorová přepážka a domek je řešen slepením 2 ks stejných dílů na výslednou tl. 6mm.

Úterý 23.12.2008 - Stavba trupu

Středa 24.12.2008 - Směrovka
Materiál na ocasní plochy je potřeba dokoupit zvlášť. Výškovka i směrovka jsou z balsy tl. 10mm. Stačí dvě prkénka raději tvrdší balsy, z nichž je třeba nařezat lišty šířky 9, 12 a 25 mm. Diagonální výztuhy jsou z balsy tl. 5mm, trojúhelníkové výkližky jsou ze zbytků tl. 10mm. Dnes ve sváteční den jsem jen nahrubo slepil kostru směrovky, broušení a dlabání pantů nechám na jindy a jdu na kapra :-)

Středa 25.12.2008 - Trup
Pokračují práce na stavbě trupu. Dnes jsem slepil domek motoru, přidal vrchní lišty do přepážek a celek shora zaklopil překližkovým výřezem. Okamžikem propojení konstrukce motorové přepážky spolu s domkem s konstrukcí trupu v místě spojovací trubky vznikné velmi tuhý a přitom velmi lehký celek, který nepřipouští žádné vůle. Docela už začínám věřit, že to bude s padesátkou ZDZ fungovat :-)
Domek a vrstvené překližkové díly jsou lepeny 30 min epoxidem, ostatní spoje překližka/smrk 5min, balsa/balsa vteřiňákem.

Pátek 26.12.2008 - Stavba křídla
Dnes jsem té práci zrovna "neurval drápy". Pouze jsem vyměnil výkres trupu za výkres křídla a výškovky, přikryl ponk novým igelitem a jen tak pro potěchu oka naskládal vyřezaná žebra na spodní nosník křídla. Pak mě definitivně přemohl Pracus nechcus a šel jsem na pivo :-)

Sobota 27.12.08 - Výškovka
Začal jsem stavět výškovku. Je z tvrdé balsy tl. 10mm. Lišty už jsem měl nařezané, takže práce šla celkem rychle od ruky. Za dopoledne jsem ji skoro dokončil.

Pondělí 29.12.2008 - Dokončení ocasních ploch
Dokončil jsem konstrukci výškovky. Ocasní plochy jsem zabrousil a pomocí jednoduchého přípravku zaoblil náběžné a odtokové hrany. Nakonec jsem navrtal šterbiny pro panty a ocasní plochy přilepil k trupu.

Úterý 30.12.2008 - Podvozek, horní tuhý potah trupu
Vlepil jsem podvozkové lože do trupu. Přemýšlím, jestli budou stačit tři polyamidové šrouby M6. Chtěl bych docílit pevnostního kompromisu, který by znamenal, že se při tvrdším přistání zlomí šrouby, ale nepoškodí konstrukce trupu. No ale uvidíme v praxi. Pokud by měl někdo k tomuto uchycení nějaké vlastní poznatky budu za ně rád.
Dále jsem navrtal ostruhové kolečko, doplnil spodní pásnice trupu a zalepil průchozí laminátové pouzdro pro spojovací trubku křídla. Odpoledne jsem potáhl hřbet trupu balsou tl. 2mm, kterou jsem v místě ohybu opět trochu "povařil" v páře.

Středa 31.12.2008 - Dokončování trupu
Podvozkové lože jsem oblepil 2mm. balsou a dokončil tuhý potah hřbetu trupu - přechod mezi kýlovkou a stabilizátorem. Už to pomalu začíná vypadat jako kus letadla :-)

Pátek 2.1.2009 - Stavba křídla
Začal jsem stavět křídlo. Zafixoval jsem spodní nosník a přilepil na něj žebra - kromě kořenového. To je stejně jako domek motoru zesíleno na dvojnásobnou tloušťku slepením dvou žeber k sobě. Zároveň je potřeba do něj přilepit aretační kolík a šroub pro přitažení k trupu. Prvními čtyřmi žebry prochází laminátové pouzdro pro spojovací trubku křídla. Poslední žebro je opět zesíleno přilepením půlžebra. Velice praktické jsou výstupky na spodní straně žeber. Ty zajišťují jejich správnou polohu. Stačí tedy jen konstrukci držet přimáčklou k pracovní desce a křídlo by se mělo podařit postavit nezkroucené. Dále jsem vlepil horní nosník a nakonec si připravil lišty na další průběh stavby.

Sobota 3.1.2009 - Pokračování stavby křídla (horní tuhý potah)
Pokračuji ve stavbě křídla. Vlepil jsem z dvojky balsy výztuhu nosníků a zbytek dne si hrál s horním tuhým potahem z balsy tl. 2mm. Po dnešních cca 8 hodinách v dílně jsem chtěl večer v pizzerii zabrousit i špatně spasovaný rám obrazu, asi už mi hrabe :-) Prostě jsem na něj musel pořád koukat...

Pondělí 5.1.2009 - Stavba křidélek
Stavba křidélek jde rychle od ruky. Trojúhelníkové překližkové výřezy jsou od výrobce vyřezány. Důležité je pracovat na rovné pracovní desce. Křidélka jsem za odpoledne slepil, zbývá dolepit překližkové lože pro páky, navrtat štěrbinu pro panty a zbrousit nosník do klínu.

Úterý 6.1.2009 - sestavení draku, kontrola lepených spojů
Model jsem zkusmo sestavil. Duralová spojovací trubka křídla šla dost natěsno. Pomohlo jemné přebroušení jemným smirkem. Chvilku jsem se kochal a pak celou konstrukci prošel a kritická místa ještě prokapal vteřiňákem nebo epoxidem. Zvláště pak křídlo, než jej "zavřu" spodním balsovým potahem.

Čtvrtek 8.1.2009 - Montáž motoru
Dnes se mi nechtělo moc patlat s lepidlem a balsou, tak jsem se vrhl na instalaci motoru. Je to benzínový ZDZ RV o obsahu 50 ccm, koupený v bazaru SCZ v Uhříněvsi. Začal jsem vyfrézováním krytu motoru v místě prostupu hřídele. Poté jsem nasadil kryt na trup a osově srovnal. Vyřezaným otvorem jsem prostrčil pomocnou trubku o průměru 40 mm a tužkou opsal kruh na přepážce. Ten jsem pak vyřízl vykružovačkou na vrtačce. Frézkou jsem otvor rozšířil v místech pohybu páček sytiče a "plynu" karburátoru. Mezi motorem a přepážkou jsou silentbloky 6mm od Kavana. Nakonec jsem v krytu vyřízl otvor pro válec motoru. Díky Jakube za pomoc při sesazování součástí.

Pátek 9.1.2009 - Zajištění víka trupu, překryt kabiny
Pokračuji v práci na trupu. Dnes jsem dokončil a zabrousil kryt trupu a vyrobil zajišťovací zámek ze dvou polyamidových šroubů M4, které procházejí skrz bočnice trupu do překližkových patek přilepených zespoda ke krytu. V patkách jsou zalepeny duralové matky s přírubou z produkce firmy MP Jet. Zde jsem objednal i ostatní potřebnou bižuterii na dokončení stavby. Musím pochválit rychlost dodávky. Od potvrzení košíku na eshopu po zaplacení dobírky na poště uplynuly pouhé dva dny. Dobrá práce! Dále jsem vystřihl kabinu a použil černý akrylový lak na vytvoření efektu "kouřového skla". Sprej mi doporučili kluci na Rcdiskuzi (thx Majk), koupil jsem jej v Bauhausu mezi ostatními spreji, jmenuje se Tuning transparent sprej, stojí cca 150,- Kč. Zde byl k mání ještě v barvě červené a žluté. Na poslední fotce je zatmavení kabiny po třech vrstvách laku.

Sobota 10.1.2009 Dokončení víka trupu, potah
Kryt jsem ještě naposled přebrousil jemným smirkovým papírem a potáhl folií Oracover. Žehličku nastavuji oproti návodu rovnou na 130°C, práce jde rychleji od ruky a výsledek je stejný. Konečné vypnutí potahu popř. ostré varhánky jsou velmi dobře vypnout horkovzdušnou pistolí. Na práci s Oracoverem se člověk těší, kompenzuje to pořizovací cenu......  Nakonec jsem přilepil kryt kabiny. Konečně mám kus letadla hotového :-)
Dále jsem začal potahovat trup, resp. levou bočnici. Předtím jsem přemýšlel, jak vyřešit vedení servokabelů trupem tak, aby nebyly vystaveny vibracím a aby s nimi šlo i posouvat (měnit serva bez kuchání potahu). Nakonec jsem na přepážky přilepil dva obdélníky z pěnové hmoty, které jsem podélně naříznul. S řešením jsem spokojený. Pěna, kterou jsem použil, je velmi lehká a je opatřena na bocích lepící vrstvou, která tak akorát brání kabelům v samovolném posunu.

Neděle 11.1.2009 - Potahování trupu a směrovky, lakování podvozku
Potáhl jsem pravou stranu a hřbet trupu. Nastříkal podvozkové nohy (hlavní + ostruhovou) bílým rychleschnoucím akrylovým lakem. Přebrousil jsem směrovku a přes růžek, kde bude umístěna páka kormidla jsem zalepil uhlíkový pásek.

Pondělí 12.1.2009 - Potah výškovky
Pokračuji v potahování výškovky. Chci dokončit trup i s ocasními plochami a pak dolepit a potáhnout křídla. Katana bude bílá, nahoře s černými doplňky, vespod s červenými. Grafické doplňky mi vyřeže kamarád ze samolepící folie, jako inspirace mi posloužila americká parta Slipknot, tak uvidíme, jak to dopadne.
Úterý 13.1.2009 - Hmotnosti hotových dílů
Dnes jsem jen klábosil s Kubou v dílně a zvážil jednotlivé díly. Díky za půjčení váhy. Křídlo ještě nemám hotové, v závěru článku bude ještě jedno finální vážení hotového letadla, připraveného k letu. Konstrukční části jsou váženy již potažené bílým Oracoverem, bez nainstalované elektroniky.

Výškovka 2ks   104 g
Směrovka 50 g
Trup včetně kýlovky, stabilizátoru,překrytu kabiny, prodlužovacích servokabelů a ostruhového kolečka 1216 g
Kryt motoru 107 g
Botičky 2ks 64 g
Duralový podvozek s namontovanými hřídelemi kol (průměr 5 mm), nalakovaný 291 g
Nádrž včetně šroubení (500 ml) 69 g
Podvozková kola 2ks (průměr 100 mm, lítám na trávě, kterou provrtávají chránění syslové, potvory) 141 g
Serva HS 645 MG 1ks bez páky 56 g
Zvážil jsem i rozpracovanou polovinu křídla, kde ještě chybí spodní tuhý potah a náběžná hrana (cca) 480 g

Středa 14.1.2009 - Instalace serv, zalepení kormidel, výroba táhel
Do ocasní části jsem přišrouboval trojici serv HS 645. Otazníkem pro mě zatím zůstává servo směrovky, a to jak z důvodu dostatku výkonu, tak i kvůli těžišti. Na diskuzích se probírá i varianta umístění směrovkového serva blíže k těžišti s lankovým náhonem. Uvidím po dokončení modelu, jak na tom budu s rozložením hmotnosti. Výškovková serva jsou na V-kabelu, namontována vzájemně otočena o 180°. Propojené konektory servokabelů jsem pojistil smršťovačkou. Zalepil jsem ocasní kormidla a vyrobil táhla. Sestávají z ocelové vidličky, duralové koncovky M2/4 a uhlíkové tyčky 4mm, kterou je potřeba v místě lepení zdrsnit jemným smirkem. Do duralové trubky je zalepena vteřiňákem. Po naměření správné délky jsem na volné závity navlékl bužírku, aby táhlo vlivem vibrací necestovalo.

Pátek 16.1.2009 - Drobné práce na trupu, křídle a podvozku
Vykružovačkou na vrtačce jsem vyřízl z překližky tl. 2mm 4ks zesílení trupu v místě kolíku křídla a stahovacího šroubu křídla. Do laminátových trubek v křídle jsem vlepil "dna", aby spojovací trubka byla vždy vycentrovaná. Přilepil jsem náběžky křídel z balsy tl. 10mm. Nakonec jsem zkompletoval podvozek. Použil jsem kola o průměru 10 mm, kvůli provozu na travnatém letišti. Botičky jsem musel dost vyřezat. Uvidím, jak dlouho budou odolávat v provozu.

Sobota 17.1.2009 - Spodní tuhý potah křídel, instalace přijímače
Pustil jsem se do dokončování spodního balsového potahu křídel. Konstrukci jsem doslova "okolíčkoval", zatížil a nechal proschnout epoxid do druhého dne. Mezitím jsem namontoval do trupu přijímač Spektrum AR7000, použil jsem překližku tl. 2mm, kterou jsem trochu navrtal a některé z otvorů, kudy procházejí servokabely, jsem opatřil gumovými průchodkami. Přijímač je na pěnové podložce tl. 5mm, přitažený dvěma stahovacími pásky.

Neděle 18.1.2009 - Pravá polovina křídla, dokončovací práce
Dolepil jsem spodní balsový potah u kořene křídla, ze smrkových lišt jsem vlepil lože pro servo a dodělal spodní tuhý potah mezi žebry 5 a 6. Dále jsem se věnoval zbroušení náběžné lišty tl. 10mm do tvaru. Rašplí jsem nejdříve slícoval přechod mezi balsovým potahem a náběžkou, úhel jsem terfoval od oka, "pohrál" jsem si s tím, nikam jsem nespěchal, ostatně nedělní maminčin oběd v břiše jakýkoli rychlejší pohyb znemožňoval :-) Poté jsem si na vzniklých 3 plochách náběžky nakreslil tužkou podélné osy a rašplí opět vytvořil další dvě plochy. Pak už jsem jen smirkem na prkýnku srazil hrany dokulata a s výsledkem jsem spokojen. Na fotografiích hotových Katan se mi moc nelíbí jak potah "přiznává" odlehčovací otvory koncových žeber a tak jsem tyto polepil ještě balsou tl. 2mm. Následovalo broušení, broušení a broušení... Pravé křídlo ještě vyztužím špalky z balsy tl. 10mm v místě pantů a můžu potahovat.

Pondělí 19.1.2009 - Levá polovina křídla
Dnes jen telegraficky. Dal jsem si takové "opáčko" včerejší činnosti, připravil jsem levou polovinu křídla na instalaci servokabelu a následné potahování. Zase to nekonečné broušení, ještě že jsem nešel do dvouplošníka nebo nedej bůh Red Barona...... :-)



Úterý 20.1.2009 - Začínám potahovat křídlo
Velké broušení už mám za sebou, tak jsem v dílně trochu uklízel. Z červeného Oracoveru (Ferrari) jsem přižehlil spodní pruhy na křídle.

Středa 21.1.2009 - Dokončení spodního potahu křídla, kapsle na příčné dovážení
Pokračuju v potahu křídla. Z jedné role Oracoveru (2bm) lze potáhnout polovina křídla. Předpokládám, že při montáži motoru naplocho bude problém s příčným vyvážením modelu. Připravil jsem si tedy z kousku laminátové trubky o průměru 10 mm a balsy tl.10 mm jednoduchou kapsli na konci levé poloviny křídla, kam budu moci případnou zátěž vložit.

Čtvrtek 22.1.2009 - Zkušební polep směrovky, instalace serv do křídla
Kamarád mi vyřízl se samolepící folie (tzv. osmiletky) zkušební vzorek, kterým jsem polepil směrovku. Lepil jsem na suchý povrch, ale samolepku jsem měl na přenosné folii, která samolepku značně vyztuží, takže nemá tendenci se krčit, tudíž nevznikají bublinky pod povrchem. S výsledkem jsem spokojený, práce s přenoskou je rychlá, snadná, samolepka je velmi tenká a drží jak čert.
Dále jsem připravil poloviny křídla na potahování horní strany. To obnášelo instalaci serv HS645MG, servokabely jsem fixoval opět do pěnových obdélníků, které jsem přilepil na žebra. Na kořenové žebro jsem zevnitř vlepil překližku tl. 2mm s gumovou průchodkou. Z vnitřní strany trupu, kde budou procházet servokabely křídel, plánuji nalepit opět pěnovou destičku, která průchozí kabel ideálně "utáhne" a zamezí klepání kabelu o kci modelu. Nakonec jsem zesílil 5mm balsou místa, kudy procházejí panty křidélek (4ks/půlka křídla) a odvrtal štěrbiny.

Pátek 23.1.2009 - Potah horní plochy křídel, polep křídel, dokončování křidélek
Potáhnul jsem horní plochu křídla bílým Oracoverem a opět na přenosce nalepil červenou samolepku. Poté jsem se věnoval dokončování konstrukce křidélek. Nejpracnější je zbroušení nosníku do přesného klínu i menší "boule" má velký vliv na pracovní rozsah křidélka. Tuto činnost doporučuji nepodcenit a ještě před potahem křidélka raději vyzkoušet rozsah výchylky, který jsme na klínu křidélka vybrousili.

Pondělí 26.1.2009 - Křidélko (nebo stehýnko)
Času mám nyní nějak málo, tak jsem to dnes pouze "pošolíchal" a večer dopotáhl křidélko, namontoval páku a zalepil panty. Táhlo musím vymyslet jinak než u ocasních kormidel. Rozteč mezi pákou serva a kormidla je menší, než minimální délka sestavy vidlička/dural koncovka/uhlí trubka/dural koncovka/vidlička. Asi zruším duralové koncovky a uhl. tyčku a nahradím je závitovou tyčkou 2mm, kterou pak zajistím smršťovačkou.

Pondělí 2.2.2009 - Elektronické vypínače
Konstrukci letadla mám již hotovou a potaženou, takže si začínám hrát s osazováním elektroniky a pohonu.
Pro zapínání palubního napájení a elektronického zapalování jsem si objednal 2ks vypínače od firmy Vlach Electronic, ve variantě pro napájení čtyřmi nebo pěti články baterií NiMH (Cd). Výrobce nabízí ještě variantu pro napájení dvoučlánkem typu Lixx/LiFe, zde je upravena indikace napětí. K oběma variantám si lze připlatit 20,- Kč za provedení se silikonovými kabely a konektory (goldy) o průměru 2mm. Cena přijímače je 699,- Kč včetně DPH. Přijímač má dva paralelní výstupy, oba je možné zasunout do přijímače a ulevit tak zatížení jediného konektoru přijímače při větším počtu serv. Dále je zde přepínač pro počet článku packu (4/5), indikační diody - zelená OK, červená se rozsvítí při poloviční kapacitě zdroje. Uprostřed je nabíjecí konektor. Nebyl jsem si jistý v jaké poloze se nabíjecí konektor má zasunout, po telefonickém dotaze mi bylo sděleno, že je to jedno, protože plusový pól je uprostřed a po stranách vždy mínus. Vypínače se vyrábí v bílém nebo černém provedení.

Úterý 3.2.2009 - Instalace vypínačů
Namontoval jsem do trupu dvojici elektronických vypínačů Vlach Electronic. Zkusil jsem připojit vybitý pack, červená dioda svítí opravdu velmi intenzivně, indikace bude dobře viditelná i na větší vzdálenost.

Sobota 7.2.2009 - Instalace motoru, úpravy trupu
Vlepil jsem do trupu dva smrkové nosníky jako základ pro uložení nádrže a překližkové lože tl.2mm se servem HS-422 pro ovládání plynu. Táhlo plynu je z 2mm kloubků, uhlíkové tyčky 4mm a duralových koncovek M2/4mm. Musím vyztužit domek oblepením překližkou tl. 4mm. Při vyřezávání otvoru v přepážce pro karburátor jsem se dostal docela dost do strany a tak pro klid duše raději toto místo zesílím, možná i přelaminuju.

Pondělí 9.2.2009 - Nádrž
Postupně oblepuju domek překližkou a ve zbytku času sestavuju nádrž. Nevím, jestli nechat na bimbátku ten filc nebo ne. Na Diablotinovi není a funguje to dobře, tak nevím. Nádrž má objem 0,5l.

Středa 11.2.2009 - Laminování domku motoru
Dokončil jsem zesílení uložení motoru a celek přelaminoval jednou vrstvou tkaniny + epoxy L285.

Čtvrtek 12.2.2009 - Finanční náklady, rozbor
Stavba se blíží ke konci, tak přináším slíbenou tabulku s položkami a cenami. Tabulka není úplným seznamem dílů potřebných k dokončení verze kit, ale nemám bohatě předzásobenu dílnu materiálem, takže jsem musel dost věcí dokoupit (lepidla, fólii). Kromě rádia a baterek zapalování je tam snad vše. Rozhoduju se ještě pro silnější servo na směrovku, celková cena bude tedy ještě asi o 1000,- Kč vyšší.

Položka/Cena/Kč,-
Katana verze kit (rozsyp) 4 300 Kč
Balsa (10-2ks, 8-1ks, 5-2ks, 3-2ks, 2-15ks) 850 Kč
Oracover (bílý 4ks, červený 1ks, černý 1ks) 2 160 Kč
Lepidla (epoxy 30 min 3ks, 5min 2ks, CA řídké 3ks, husté 1ks + activ.) 1 400 Kč
Epoxydová pryskyřice L285 (1bal) 270 Kč
Motor ZDZ 50 RV, bazar, včetně výfuku a zapalování + vrtule 22/8 7 000 Kč
Nádrž 500 ml 341 Kč
Benzinová hadička žlutá Tygon (1m) 170 Kč
Serva 5xHS-645 1xHS-422 4 614 Kč
Elektronické vypínače Vlach Electronic (2ks) 1 398 Kč
Sanyo SCE 6V 1800 mAh rx, 500 Kč
Servokabel prodlužovací (5ks 60cm, 1ks V kabel) 304 Kč
Podvozková kola polopneumatická 10mm (2ks) ostruha střední (1ks) 478 Kč
Kužel 80mm 250 Kč
Bižuterie (páky,vidličky, táhla, panty, kloubky, průchodky, šrouby, matky, smršťovačka) 1 000 Kč
Sprej Akryl bílý, Tuning Transparent black 340 Kč
Samolepky 800 Kč
Celková cena 26 175 Kč

Moje úvahy při prvotním nakupování materiálu o tom, že verze kit vyjde ve výsledku dražší se nepotvrdily. Součet prvních čtyř položek v tabulce reprezentují materiál, který dostanete ve verzi ARF. Pokud máte nějaké zásoby potahové folie, lepidla apod, lze verzi Kit postavit přibližně o 1500,- Kč levněji oproti variantě ARF. Hlavním důvodem pro pořízení varianty Kit se mi jeví tedy touha "zastavět si". Přidanou hodnotou Kit verze je pak vlastní práce a bližší vztah k modelu. Postavit se dá zhruba za měsíc, v hodinách to odhaduju tak 120 - 150, ale to je už velmi relativní hodnota.


Sobota 14.2.2009 - Instalace motoru, zapalování, baterií
Namontoval jsem benzínový motor ZDZ 50RV a zapalování Ignition. Nastavení předstihu udělám později. Baterie přijímače a serv (Sanyo SCE 5S 1800mAh) i baterie zapalování (Eneloop 5S 2000mAh tužky) jsem obalil 5mm pěnovou samolepkou a stahovacími pásky připevnil co nejvíc dopředu na domek. Vypadá to, že nebude potřeba nic dovažovat. Nyní je trup těžký na předek, při sestavení s křídly a kabinou se přesune rozložení hmotnosti více dozadu, takže zatím předpokládám minimální dovažování. Na klapku sytiče připevním táhlo a vyvedu ho dolů pod domek. Sytič budu ovládat ručně. Nakonec jsem přemístnil na protější stranu druhou krabičku přijímače, aby se nepletla se servokabely. V příští aktualizaci přinesu tabulku s hmotnostmi hotových dílů připravených k letu.

Pátek 3.4.2009 Zálet
Konečně jsem se dokázal přinutit k dokončení Katany. Původně rychlá stavba přes vánoční svátky se zvrhla v příručku lenošení. Možná to znáte: Máte hotové letadlo, v němž chybí připáskovat nádrž a dovážit = problém na měsíc :-) Anebo třeba v bytě chybí přimontovat upadlé madlo od šuplíku = problém na půl roku. Z letargie a pracovní neschopnosti mě probralo až krásné jarní počasí těchto dnů. Předletovou přípravu jsem zahájil návštěvou u Milana Holečka, který mi vždy poradí, co mám kde špatně, ale hlavně perfektně seřídí karburátor a motor naladí k mé plné spokojenosti. Milane, díky!
Takže motor šlape, nádrž jsem během pěti minut připáskoval včetně dovážení - bylo potřeba 35g na ocas a šlo se na věc.
Motor ZDZ50RV poskytuje dostatek výkonu pro 6,7 kg těžkou Katanu, takže byla po cca 20 metrech ve vzduchu a plynule stoupala. První let byl krátký a po asi 8 okruzích jsem sedal, křidýlka byla moc jedovatá. Na zemi jsem upravil výchylky, napípal 30% expa na ocas a pak už to bylo příjemné zalétávání. Po dnešních 6 seznamovacích letech mohu říci, že kam Katanu namíříte, tam letí. Nikam nepada, netrhá se, poslouchá. Je to letadlo, na které se těšíte. Má potenciál o jehož využití rozhodujete pouze vy sami svojí dovedností. Díky Kubovi Minosovi za pořízený záznam.

Pátek 3.4.2009 Zálet


Žádné komentáře:

Okomentovat