čtvrtek 4. prosince 2008

Futaba T7C





t7cfront.jpg
"Futaba T7C pohledem středně náročného vrtulníkáře"

Futaba T7C (někdy též nesprávně FF7) se obvzláště ve verzi 2,4GHz velmi rychle stala oblíbeným a pro středně náročné modeláře cenově přístupným vysílačem. Pojďme se tedy podívat jaká tedy je a co může nabídnout především vrtulníkovému modeláři.



T7C je modernější sestrou vysílačů série T7x, které byly stavěny pro provoz ve frekvencích 35/40 MHz. Některé prameny zmiňují mírné softwarové odlišnosti od původních verzí pracujících na 35/40 MHz, ty však nemohu potvrdit ani vyvrátit neboť jsem je nikdy podrobněji nezkoumal. 

V nabídce Futaby zaujímá T7C druhou nejnižší příčku. Zároveň je však první skutečně použitelnou soupravou, která však středně náročnému modeláři může vydržet relativně dlouhou dobu, než začne být softwarově příliš chudá. Oproti lacinější T6EX tvoří rozumnou volbu i pro začátečníky (T6 disponuje mizerným displejem, osekaným softwarem a úzkou nabídkou pamětí na modely), na druhou stranu nabídky je pak možno volit skutečně povedenou T10C (subjektivní názor). Ta je softwarově neporovnatelně širší, ale také si za ní připlatíte více jak 100% ceny T7C.


T7C je vysílačem palcové konstrukce, z výroby dodávaný plně osazený přepínači, distribuovaný nejčastěji v setu s přijímačem R607, případně novějším R617. S obsluhou vysílač komunikuje pomocí displeje s rozlišením 72x32 bodů, se stavitelným kontrastem. Vysílač je proveden v kombinaci černého a stříbrného plastu, o kterém si troufám říct, že „neurazí, nenadchne“ (např. skříň Spektrum DX7 je dle mého názoru hodnotnější). Součástí skříně je také přenášecí madélko.  Vysílací modul je plně integrován a nelze vyjmout. Šasi je původní z verze 35/40, patrné je to např. na šachtě pro krystal, která je zasklena a pod kterou jsou umístěny stavové LED modulu 2.4 GHz

Ovládání vysílače pak probíhá pomocí čtyř tlačítek a rolovacího kolečka, jež zároveň slouží jako tlačítko. Jako bývalý majitel FX18 4 ovládací tlačítka kvituji s povděkem, oproti rádiu s dvěma tlačítky se ovládá znatelně lépe. Přispívá tomu samozřejmě i větší displej, který zobrazí většinu toho, co potřebujete, na druhou stranu jsou dnes již i v této cenové třídě běžné displeje značně jemnější a s větším rozlišením. Tady je bohužel T7C svázaná dnes již starší deskou plošných spojů, na které je osazen původní displej.

Kromě prvků pro programování a samotných křížových ovladačů (kniply je možno uživatelsky přestavit do módů 1-4), je T7C vybavena jedním třípolohovým přepínačem, čtyřmi dvoupolohovými přepínači, otočným potenciometrem a mžikovým spínačem sloužícím nejčastěji pro funkci trainer či jako „chcípák“ motoru.

Softwarová výbava

Krátce k obecným nastavením a k modelům plošníků. Vysílač dovoluje zvolit program pro modely plošníků nebo vrtulníků (oproti např. FX18 je poněkud omezeno nastavení větroňů, stejně tak jako 2 serva výškovky u modelů bez V ocasních ploch). T7C disponuje 10ti paměťmi pro jednotlivé modely které, ač některé prameny uvádí opak, není dále možno rozšířit pomocí CAMPAC modulů. Menu je možno provozovat v jazyce anglickém, německém, holandském a tuším že ještě nějakém (popravdě nastavil jsem „anglinu“ a dále neřešil). Štvavé je však provedení návodu s obrázky menu v německém jazyce neboť většinu zkratek z ovládání Tx mám prostě zakořeněnou anglickou. Na druhou stranu ti co rádi soft německý to uvítají.

Protože T7C je Futaba, tak zvládá ovládání stopek víceméně libovolným vypínačem (s možností softwarové volby kde je zapnut) nebo kniplem plynu (s možností offsetu).

Oproti stařičké FX18 však vynechává kousek menu pro větroně, neumožňuje jednoduše nastavit rozdílné natrimování křidélek pro „pseudo“ letové režimy a u akrobata nenastavíte 2 serva na výškovku. Respektive nastavíte, ale jednu půlku výškovky netrimujete. Tohle je mrzuté.

Softwarová výbava pro heli

T7C nabízí pětibodové křivky plynu i kolektivu, 3 letové režimy (normal, idle 1 a idle 2), samozřejmě autorotaci, speciální menu pro governor a pro nastavení gyroskopu.

Nastavení heli trochu trpí absencí serovomonitoru, který by zobrazil stav jednotlivých kanálů a také nemožností zobrazit graficky jednotlivé křivky (tady prostě např. DX7 vyhrává). Navíc, ač některé prameny uvádí opak, není možno nastavit zpoždění plynu při přepnutí jednotlivých letových režimů, jež zpomaluje změnu otáček motoru a šetří mechaniku stroje. Dále vás – ve své cenové třídě T7C spíše potěší.

Křivka plynu a kolektivu je pevně spřažená s třípolohovým přepínačem, kterým volíte režimy normal id1 a id2. Tomu je nadřazen 2 polohový přepínač ovládající autorotaci. Ta samozřejmě letové režimy svojí prioritou „přebíjí“. Ač T7C umožňuje velmi variabilní nastavení všech přepínačů, je přepínač autorotace bohužel pevně definován a co hůře, není možno volit smysl, kde je zapnutý. Uživatelsky je toto mrzuté neboť autorotace se zapíná přepnutím přepínače na čele rádia a to směrem vzhůru. Jeho místo mi nevadí, avšak velmi mě obtěžuje, že aktivace autorotace probíhá při zvednutí přepínače vzhůru. Vhodnější by bylo aktivovat jí ťuknutím do přepínače svrchu. Je to rychlejší a navíc při autorotaci jde kolikrát o setinky vteřiny. (přepínač je v tištěném spoji a bohužel se nedá snadno otočit mechanicky).

Menu pro governor umožňuje přehledné nastavení signálu na 7mém kanálu, pro jednotlivé polohy libovolně zvoleného přepínače. (podle jeho volby se jedná o 2 nebo 3 hodnoty). Tím je možno dálkově ovládat otáčky, které udržuje governor spalovacího motoru (samozřejmě pokud máte vrtulník vybaven governorem který toto umožňuje).

Menu pro gyro umožňuje přehledné nastavení signálu na 6tém kanálu, pro jednotlivé polohy libovolně zvoleného přepínače. (podle jeho volby se jedná o 2 nebo 3 hodnoty). Tím je možno dálkově ovládat zisk gyra (samozřejmě pokud máte vrtulník vybaven gyroskopem, který toto umožňuje).

Menu EXP/DR pak slouží pro nastavení rozdílných výchylek (dual rate) a exponenciálních průběhů funkcí. Každé z funkcí na kanálech 1 2 4 můžete přiřadit dvoje různé maximální výchylky a dvoje různá expa (v případě použití třípolohového přepínače jsou hodnoty dokonce trojí, v praxi se tak jedná o triple rate ). Pro každou z funkcí volíte samostatně přepínač a smysl jeho zapnutí. Můžete tak hodnoty pro všechny kanály přepínat naráz či zcela separátně. Pozor však, pokud chcete využít exponenciální průběhy a netoužíte po jejich přepínání. Software v tomto menu neumožňuje nepoužít žádný přepínač. V praxi tak tedy musíte, pokud hodláte užívat stejná expa vybrat některý z přepínačů, na ten navěsit expa všech funkcí a hlavně na obě jeho polohy nastavit stejnou hodnotu. Tím se jistíte při nechtěném přepnutí. Nastavení s výběrem volby „bez přepínače“ by bylo o mnoho elegantnější.

Při použití desky cykliky H3 (nastavení hlavy vzniká mixováním 3 serv určených pro ovládání hlavy) jsou funkcemi dual rate ovlivňovány již mixované výstupy Nick a Roll (výškovka křidélka).

Dual rates se však u helikoptér příliš nepoužívají a toto menu tak využijete spíše pro nastavení exponenciálů.

Z dalších mixů můžete užít například mix cykliky do plynu a pokud nejste spokojeni je možno pomocí 3 volných mixů vytvořit mix vlastní.

S využitím trimovacích programů je pak možno doladit nastavení trimů pro jednotlivé letové předvolby (to je vhodné obzvláště pokud používáte hodně rozdílné otáčky), nebo pomocí trimu PIT-HOV trimovat úhel náběhu v okolí neutrálu knyplu kolektivu (umožňuje lehce doladit náběh listů, tak aby vrtulník visel s pákou kolektivu lehce nad středem), případně trim GAS-HOV. Tím lze lehce trimovat přípusť plynu v oblasti neutrálu páky kolektivu (nelze použít, pokud používáte governor). GAS-HOV nebo PIT-HOV je možno ovládat otočným potenciometrem VR6 – vždy pouze jeden z trimů. (jejich využitelnost v praxi je však diskutabilní).

Přepínač H

T7C umožňuje na třípolohový přepínač H navěsit libovolné množství funkcí najednou. Tato užitečná pomůcka najde uplatnění v nejenom v přepínání křivek plynu a kolektivu (letových předvoleb), ale zvládne také navíc přepínat další parametry, které s letovými režimy souvisí. V extrémní podobě je tak možné naráz přepnout:

- křivku plynu (otáčky governoru)
- křivku kolektivu 
- exponenciální průběhy jednotlivých funkcí
- předvolbu zisku gyroskopu
- dvojí výchylky

Hromadné přepnutí je daleko příjemnější než „lovit“ přepínače na 2-3 separátní funkce a zjišťovat v jaké poloze jsou (pro zálet je naopak vhodné ovládat jednotlivé funkce separátně).

I: proč měnit parametry tolika funkcí při změně letové předvolby? Rozsahem kolektivu a otáčkami pilot přizpůsobí stroj pro start/přistání (normal), let po obloze (lehkou akrobacii)(idle2), nebo pro ostrou akrobacii (idle3). Čím větší otáčky a výchylky kolektivu tím je vrtulník živější, ostřejší a v neposlední řadě také citlivější na poryvy větru. Protože však se vzrůstajícími otáčkami roste účinnost celého systému a také ocasního rotoru bývá někdy záhodno při vyšších otáčkách snížit zisk gyroskopu, případně se vzrůstajícími otáčkami zvětšit exponenciální průběhy ovládání (zamaskujete tak klepající se ruce na kniplech :-))


Má to i své neduhy

T7C je rádio za 7000,- Kč. Jsme sice zvyklí na fakt, že spotřební elektronika a „elektronické hračky“ dnes zlevňují, nicméně je dobré mít stále na paměti, že tomu není tak dávno co bylo za tyto peníze možno pořídit rádio, které toho umělo sotva polovic a tak je také nutné k této Futabě přistupovat. T7C stačí na bezproblémové a plnohodnotné ovládání standardně mechanizovaných motorových modelů, větroňů a také vrtulníků. Disponuje funkcemi, které potěší (viz zmiňované nastavení předvoleb), zároveň však v dnešní době citelně chybí displej s větším rozlišením, grafické znázornění křivkových průběhů a servomonitor.

Dílenské zpracování lze označit jako solidní, rozhodně nelze říci, že by po rozebrání šasi byl člověk nemile rozladěn. Na druhou stranu na mém kuse se projevila závada na jednom z přepínačů, kdy tento ne vždy přepne korektně (zřejmě vadná pružinka uvnitř těla přepínače), a bude muset být vyměněn (reklamace).

t7crear.jpg

Futaba T7C je dle mého názoru rádiem, na které díky příjemné ceně dosáhnou například i „začátečníci“, myslící to s modelařinou na rekreační úrovni vážně. Zároveň se však jedná o vysílač, který díky své funkční výbavě nebude muset během jedné sezony opustit hangár. Je to zkrátka rádio, se kterým v daném segmentu rozhodně nešlápnete vedle.


Na webových stránkách RC Universe jsou nafoceny displeje jednotlivých menu vysílače společně s popisem.

Žádné komentáře:

Okomentovat