neděle 16. listopadu 2008

Motory COX


Vážení přátelé a kolegové modeláři. Byl sem požádán, abych napsal něco o motorech COX, jenže ve chvíli, kdy tento text píšu, je to právě dva měsíce, co jsem si zakoupil první tento motor, takže jsem teprve ve fázi poznávání. Jak začít? Předem upozorňuju, že COX je velice návykový, stačí to jednou zkusit a už nelze přestat. Po prvním nastartování mého prvního COXíka, jsem byl naprosto ohromen a hned mi bylo jasné, kam se budou mé další zájmy ubírat.
 
Není divu, že v USA, odkud tyto miniaturní žhavíky pochází, se v krátké době staly hitem a poháněly všemožné i nemožné, létající, plovoucí či jezdící stroje. Například formule s tlačnou vrtulí, lodě, helikoptéry, volňásky, upoutance, ale i rádiem řízené modely. 

Trocha techniky
COXík s nejnižším obsahem, který zatím nevlastním a asi vůbec nejmenší sériově vyráběný žhavík je bezesporu COX Tee Tee o obsahu 0.16 cm³. Hned za ním je COX Pee Wee který má 0.33 cm³. Nejrozšířenější kubatura byla 0.8 cm³.  S tímto obsahem bylo vyrobeno velice mnoho různých COX-modifikací - třeba známý COX Babe Bee nebo COX Black Widow, COX Sure Start, COX Killer Bee, Queen Bee, Golden Bee a takhle bych mohl pokračovat ještě na další A4ku. A nakonec nesmím zapomenout na COX Tee Dee .051 o obsahu 1.5 cm³.

Moje motory: 




Babe Bee




COX Babe Bee




COX Pee Wee




COX vs. CO2




Náhradní díly




Vrtule



Za svůj krátký život jsem se zatím s mnoha spalováky nesetkal, ale rád bych sem napsal pár věcí, kterými se motory COX liší od běžných motorů. Je to například dávkování paliva do klikové skříně (dále jen KS). U běžného motoru jde směs z karburátoru skrz kanálek v klikové hřídeli do KS, jenže u COXe nic podobného nenaleznete, palivo je přiváděno zezadu od difuzéru přes jakousi membránu nebo klapku, která umožní pouze jednostranný pohyb směsi do KS. Pokud se píst pohybuje nahoru, vzniká v KS podtlak a membrána se odklopí, směs se do ní nasaje. Až píst dosáhne horní úvratě, je již tak vysoko, že odkryje výfukové otvory a těmi se vyrovná podtlak v KS a zároveň si tím nasaje trochu vzduchu. Pak jde píst dolů a v KS se začne tvořit přetlak, který uzavře membránu a palivo neunikne. Když píst dosáhne spodní úvratě, přetlak v klikovce nažene přepouštěcími kanálky směs paliva do válce. Z toho vyplývá, že časování motoru není nijak závislé na otáčení hřídele a tudíž je schopen chodu na obě strany. Může se stát i to, že v letu se vám náhle změní smysl otáčení  :-)
No nějak jsem se rozkecal, doufám, že to projde cenzurou, to abych se zase vrátil zpátky k tématu…

Další vychytávkou je pružinkový startér, který je standardně dodáván k většině motůrkům COX. Stačí natočit pérko, připojit žhavení a pustit. Pokud je vše v pořádku, motor se hned rozběhne. Většina COXů je vybavena i integrovanou palivovou nádrží se zabudovaným difuzérem. Odpadá tedy starost s palivovou soustavou, takto plně vybavený motůrek je naprosto samostatný, stačí natankovat, nažhavit a už si to mastí. Nastartoval jsem ho i ve vlaku, když jsem jel z práce, abych se pochlubil kolegům, samozřejmě jsem ho držel jen tak v ruce,  ono takových 0.33 cm³, to je jako MIG 280. Také je dobré vědět, že motory COX se nezabíhají, po prvním startu trvá záběh asi 10 sekund a pak už lze dosáhnout plného výkonu. A pokud se ptáte, jestli lze použít nitro do paliva, říkám ano, tyto motory jsou na nitro přímo stavěné, samozřejmě se to nesmí přešvihnout, ale slyšel jsem, že se lítalo i na 40% nitra v palivu, standardně pak 5 - 10 % nitra. Ale zdá se mi, že na obyčejné palivo s jen 20%oleje  to chodí bez problému, takže já nitro nepoužívám vůbec.


COXici dnes aneb COX vs. ELEKTRA
V roce 1996 firma COX zaniká a s ní i bezesporu skvělé motory, dodnes jsou sice k dostání  3 základní verze, které teď vyrábí Graupner, ale nástup elekter jim definitivně zatnul tipec. Vždy když mě někdo vidí létat s COXíkem tak neví, zda se má divit nebo smát a pak řekne: "takový šrot mám doma taky, jestli to chceš, tak ti jej dám" a já na to: ''ale zajisté, co bych nechtěl":-) 
No a tímto způsobem jsem získal většinu exemplářů. Vůbec nechápu, proč tyto motory ustoupily do pozadí, vždyť takové Babe Bee to s přehledem natře MIG 400 7.2V a jeho hmotnost i s plnou nádrží je zhruba 50g, tedy ideální na Slow/Parky nebo s 27gramovým Pee Wee létám i v hale, celková váha takového modelu je klidně do 140g, pochopitelně Penta přijímač, mikroserva a 1x 100mAh LiPo.
Závěrem
Pokud vás tyto motory zaujaly, tak vězte, že v dnešní době se stále ještě dají sehnat. Stačí jen hledat třeba na Aukro.cz nebo ModelBazar.cz. Pokud si takový motor namontujete třeba na známý akrobatický model z EPP  Blade od FreeAir, rozhodně budete mezi kolegy středem pozornosti. Doufám, že tímto článkem rozšířím řady vymírajících COXíkářů, takže přátelé COXu zdar :-).


Zvláštní poděkování za pomoc při hledání COXíku patří těmto lidem:

Otec a Syn Kadavý z Aše
Milen Havel z Hazlova
Jaromír Pipek
Jiří Linka
Martin Řehák

Pro tomasrc.cz Marek Boháč

1 komentář:

  1. Dobrý den, mám tady v pozůstalosti po modeláři asi deset motorů. Mezi nimi i motory Baby Bee a Pee Wee, máte o ně zájem? Nováček. 776 658 586

    OdpovědětVymazat