čtvrtek 2. října 2008

Model Hobby 2008

Máme tu konec sezóny 2008 a s ní i tradiční modelářský veletrh Modelhobby. Již tradičně jsem patřil mezi jedny z prvních návštěvníků jeho prvního dne, a i když jsem čekal mírné rozčarování, to letošní začalo poněkud brzy a sice v momentě, kdy mi paní v okénku odmítla prodat lístek, pokud nezaplatím na korunu přesně.



A tak jsem po dialogu, který rozhodně není možno dále publikovat, přeci jenom dostal svůj lístek a prosmýkl se směrem k výstavním halám.
A je to tu, show začíná: tužkové baterky, koření, kurz angličtiny, jeden čínský vrtulník, druhý čínský vrtulník, hromada vrtulníků, pro jistotu s cenovkami v eurech. No jasně, jsem ve špatné hale, říkám si a otáčím se. Chyba. Obří stánek Pelikánův, Peckův a logo Hobbyteamu mě utvrzuje, že halu jsem zvolil správnou. Jen…jen je letos zkrátka všechno jinak.

Pomaličku nabírám svůj „pravý okruh“, míjím MZK, přibrzdím u Hořejšího, na jehož stánku obdivuji především nabíječe Cellpro a sebejistě pokračuji do míst, kde mívá stánek Reichard. Avšak…je pryč…prostě není…Ještě že na stejné cestě zbylo alespoň MGM compro, ruční nářadí Bosch, AC/DC – prodejce osvětlení pro makety. Pár letadel v této části haly naleznete na stánku Kostka modelcentrum. Přičemž ulička končí stánkem RCzona, tedy společností, která se zabývá především prodejem all-in one vrtulníčků.

Hlavní třída je tvořena velkými stánky Pecka Modelář, Pelikán, Hobbyteam, v jehož rohu se nachází koutek Helischool Petra Novotného. Druhá část uličky je tvořena stánky Robbe, Astry, MS Compositů, stánkem Jetimodelu a JR modelu.

Na většině z těchto stánků můžete shlédnout to, co běžně najdete po celý rok v prodejnách, výjimkou je snad vrtulník Innovator, se kterým přicházejí na trh Pelikáni.



Podle toho, co jsem pochopil, je Innovator  proprietárně řešený model vrtulníku. Nabízí vcelku zajímavé technické detaily, jakými jsou akumulátor s vlastní diagnostikou, která ví, kolikrát byl nabíjen, nastavování pomocí PC atp. Nicméně, když jsem viděl například speciální servobox, který v sobě sdružuje několik serv dohromady nebo provedení akumulátoru, který prakticky nenahradíte ničím neoriginálním, říkám si, „sakra jak se tohle bude opravovat po ráně ?“.

Co se týče Jetimodelu, řítil jsem se samozřejmě okouknout 2,4 GHz systém Jeti Duplex. Krabičky přijímačů však vypadají naživo skoro stejně jako na monitoru a diskuze některých zájemců o tento systém je nereprodukovatelná a v praxi obtížně vstřebatelná. Ostatně o Jeti Duplex toho bylo na českém webu napsáno mnoho, a tak není o informace nouze. Jeti nabízí modul vestavitelný do jakéhokoliv rádia a dále krabičky s VF dílem, které tvarově odpovídají výměnným modulům JR/Graupner nebo Futaba. Do letadla je pak možno osadit 4, 6 nebo 8mi kanálový přijímač. Systém je zajímavý především obousměrnou komunikací a možností online přenosu telemetrických dat z modelu.



Posílen informacemi posledních dní pátral jsem na stánku JR models po modelu Orion, který nedalo takovou práci nalézt. Podle některých informací se jedná o okopírovaný legendární model ION od firmy JP models. Dlužno dodat, že orION tak skutečně vypadá. Každý, kdo zná především originál Iona nechť si udělá názor sám, „konstruktér“ orIONA nechť zapátrá ve svém svědomí....



























Hlavní hala tentokrát hostila také panely s modely vláčků, bez kterých by především ve své pravé zadní části byla zoufale prázdná. Vláčky jsem vždycky miloval, a protože byly doby, kdy jsem se tomuto koníčku aktivně věnoval a něco o něm načetl, troufám si říci, že všechna vystavovaná kolejiště mají didaktickou hodnotu asi jako Fokker Dr1 potažený růžovým plátnem s panenkou Baribe v kokpitu. Na oko jsou sice moc hezká, ale reálnou krajinu a především reálný kolejový provoz příliš zobrazit nedovedou. (V hanlivém žargonu železničního modelářství se tomu říká „vlakodromy“).

Tak jako každý rok můžeme i letos spočítat tradiční vystavovatele, kteří už zkrátka na Modelhobby nevystavují. Letos je to především Reichard, Topmodel a přední český výrobce spalovacích motorů MVVS. Myslím, že stále více chybějících matadorů dává Modelhobby trošičku jiný ráz. Už to není o přehlídce novinek, zajímavých produktů a netradičních technických řešení. Už je to pouze o tom, kdo prodá co nejvíce krabic s nálepkou CE – rozuměj China export.

Ale "život je takovej a jinej nebude“ a je třeba koukat na to i z té lepší stránky. RC Factory pořídila oddělený stánek a tak mají Freeair i RC factory každá svůj vlastní (statistika si tak přijde po odlivu matadorů na své – nebude vypadat tak zle), pokochal jsem se partou, kterou baví nakládat hlínu na korbu a zase zpátky – RC modely trucků a stavební techniky a koupil si dvě krásné knížky o „dospělém“ létání.

Narychlo jsem pak výstavní areál opustil, vstupenku pro jistotu vyhodil, protože cena na ní uvedená (150 Kč), mě jaksi dráždila a po neprovedeném obligátním klobásovém testu mi nezbylo, než se pousmát nad včerejším listováním starými časopisy.

Když jsem totiž četl rok starou reportáž z Modelhobby v jednom z předních českých modelářských časopisů, autor se hned v úvodu opírá o účastníky webových diskuzí, kteří na loňské Modelhobby ještě v jeho průběhu nadávají, což je prý špatně protože návštěvností byla výstava rekordní. Věřím, že i letošní ročník bude návštěvností rekordní a věřím, že tatínkové s ratolestmi a maminky s dítky v kočárku budou nadšeni. Koupí „plyšáka“, okouknou éra. Ale modeláři, který se svému koníčku pravidelně věnuje, sleduje alespoň lehce trh a „vteřiňák“ a drobnosti objednává přímo v Číně, tomu nabízí Modelhobby rok od roku stále méně a méně.


Letu zdar přejí TomasRC & Minos

Model Hobby 2008

Žádné komentáře:

Okomentovat