neděle 19. října 2008

Konec modelu Spitfire Mk IA

Život modeláře, zvláště pak leteckého, bývá kromě krásných zážitků z pohybu v prostoru kořeněn i zážitky smutnými. Letadla zkrátka padají každému, ať mistrovi, či začátečníkovi. Vždy to bolí, když hodiny a hodiny práce na modelu přijdou nazmar během pár vteřin, o finančních ztrátách nemluvě. Dnešní neděli jsem se těšil na zálet Tomajdova Spitfire s novým benzínovým motorem DL-50. Bohužel jsem si domu přinesl na paměťové kartě i fotky, které místo přistávajícího modelu, připomínají spíše exkurzi v kovošrotu.



Spitfire po odstartování normálně nastoupal, chod motoru byl poněkud nepravidelný ve středních otáčkách. Měl najeto asi 1 hodinu záběhu. Byl tedy stále seřízen "na bohato".
Typické tarokování tedy nebylo nic neobvyklého. Po 5 minutách letu po okruhu se najednou prudce sklonilo levé křídlo, další kopanec ve stejném směru a model po zádech zmizel za stromy v dálce. To vše se stalo zhruba ve 30 metrech výšky, času na korekci tedy moc nebylo. Bylo jasné, že Spitfire dolétal. Při této rychlosti a hmotnosti modelu, nárazu přímo na vrtulový kužel, z modelu nezbylo nic.
To, že tomuto smutnému příběhu věnuji článek, má dva důvody. Prvním, je pilotovo tvrzení, že v inkriminovanou dobu model neřídil. Radio prý vůbec nereagovalo na povely. Jasně, většina čtenářů si řekne: " ..kdyby radši přiznal, že schrastil na ruce, udělá líp ...." třeba ano, ale já se ptám: setkal se někdo s podobnými problémy u systému IFS?
Mým druhým důvodem pro napsání tohoto článku je apelovat na všechny modeláře, aby při každém startu pamatovali především na bezpečnost. Nikdy nic nepodceňujte, snažte si zažít startovní proceduru typu, mám nabito? mám zvolený správný model? mám volnou podélnou osu startu? nelétá někdo na stejném kanálu?
Všem těmto otazníkům by měl předcházet i na samotném počátku správně zvolený model. Není ostudou první dva roky seznamování s rc prolétat kubík EPP a kýbl vteřiňáku.



Postupovat po malých krůčcích a nic nevynechat. Jen to je podle mého názoru cesta ke spokojenému a hlavně bezpečnému provozování leteckých modelů. Přeju všem modelářům co nejméně podobných zážitků.
Konec modelu Spitfire

1 komentář:

  1. Dobrý den chtěl bych se zeptat jaký zatahovací podvozek jste použil a kde jste ho koupil.děkuji za odpověď Jakub Kleimod kolín.

    OdpovědětVymazat