pátek 10. října 2008

Fokker DR. I. Red baron 1525mm

Koncem minulého měsíce jsem se rozhodl podívat na letecký den do Liberce na makety letadel z dob druhé světové války. Týden před  touto akcí jsem našel na Modelbazaru nabídku na prodej Fokkera DR.I o rozpětí 1525 mm za velmi příznivou cenu. 



Inzerát upozorňoval na nutnost drobných oprav, zejména  koncových oblouků křídel. Na fotkách sice bylo pár detailů, ale patřičné ohledání jsem nechal až na místě liberecké akce, kde jsem si dohodnul setkání s majitelem modelu.

Když jsme dorazili s Mártym na místní letiště, ihned jsem kontaktoval pana Minaříka, který krasavce vlastnil a zároveň byl i pořadatelem zmíněné akce. Zhruba v půlce dění jsme se svolali a šli jsme se na Redbarona  podívat. Otevřel auto a já žasnul. V té chvíli mě nezajímaly opravy, kterých bude asi potřeba více. Pan Minařík (dnes už „Mára“) mi podrobně povyprávěl, co vše s modelem  zažil a proč jej dává pryč. Dreideckera jsem si tedy důkladně prohlédl,  vše co bylo na stránkách sedělo. Tak jsem zaplatil, odnesl do auta, vrátil se k panu Minaříkovi, prohodili pár slov o modelařině a pokračovali dál, věnovat se místnímu dění. Ale myšlenkami už jsem byl natolik pohroužený do budoucích oprav, že jsem přestal  vnímat i letecký den.


Druhý den jsem nakoupil materiál, přinesl model ze sklepa a chvíli na něj civěl. Po hodině přemýšlení jsem se rozhoupal a řekl si, že když už, tak už. Rozhodl jsem se pro kompletní repasi modelu. Začal jsem strhávat starý Oracover, někde byly dvě vrstvy, někde tři  a zbytek klasika s jednou vrstvou. Po kompletním strhnutí potahu byl z modelu naháč. Ze zmiňovaných dvou oblouků na opravu, byly rázem všechny, což je u trojplošníku docela štreka. Odneslo to dále pár žeber na všech křídlech, ale nejhůř na tom byla půlka trupu směrem k motorové přepážce. Až jsem se chvilkami divil, jak to mohlo létat.


Opravu jsem tedy začal trupem. Operace trvala dva dny, po které jsem odstraňoval následky provozu v bojových podmínkách a možná také důsledky otřesů, které zkrátka čtyřtaktní 13ka přináší. Pak přišly na řadu oblouky, opatrně jsem odřezal jeden oblouk a podle něj zhotovil kopie. Pak to samé s jedním žebrem. Opravou křídla jsem strávil další 3 dny. Vrátil jsem se částečně do dob, kdy jsem stavěl. Po opravě snad čtvrtky letadla jsem narazil na velký problém. Horní křídlo bylo po hvězdicovitém pádu zlomeno na jedné straně v délce 20cm. Jak jsem si toho nemohl všimnout! No a další dva dny oprava ze zásob balsy co jsem měl a smrkové nosníky.Opraveno. Do toho jsem uskutečnil pár telefonátu s Pepou Kadeřábkem a Pavlem Stoklasou. Potřeboval jsem rady, kterých je u těchto dvou mazáků vždy zásoba. Měl jsem problém s motorovým krytem, který byl pro mnou zvolený motor OS Max 4T 15ccm malý. Z Pepy jsem tahal rozumy o postupech laminování, jak to řešil on na svém krasavci L200 Moravě a na Pavla jsem se obracel s dotazy na potahování Oracoverem. Zatím mám zkušenosti jen s plátnem. Chlapci poradili, díky!

S Pavlem jsem byl dohodnutý na čtvrtek. Model jsem měl již opravený, vytmelený a přebroušený, tak co do čtvrtka? Zkusím to sám! Zhruba po hodině přede mnou stál potažený trup. To není špatné, přicházím potahování na chuť a zkouším křídlo. První potah, musí dolu. Druhý potah, taky na h…… Nervy pracují, ale třetí potah je už obstojný, opět po hodině práce. Ve čtvrtek dorazil Pavlik, koukl na mojí práci, zavelel "uvař turka" a jal se dodělávat zbylá křídla. Nevím proč stále mumlal něco jako „no těbuch“. Nakonec naši společnou práci přefoukl horkovzduškou, řekl PIC a zmizel. Šlo to jak po másle, takže potaženo! Díky Pavle!

Pavel v akci.



Středová křídla.



Potahování křídla.


Trup Fokkera.



Výškovka v novém.



Moje pokusy.



Nastavení překrytu. Potřebné věci mám, poměr namíchán a jde se na to. Hrozná piplačka. Nechávám ztvrdnout, brousím , stříkám plničem, tmelím, všude bordel, ještě že jsem na balkoně, jinak ta moje mě vyhodí, konečný doladění a hotovo.
Proběhla i repase podvozku, u kterého bylo prasklé kolo. Stačilo jej slepit 12 min. epoxy. Nátěr podvozku a hotovo.Teď už jen instalace RC vybavení, nový závěsy na křidýlka, výškovku, směrovku, motor atd. Ten postup každý zná.
Do toho mi volá pan Eminger z PAIS modelu: “máte tady to plátno  a potřebuju záložku na Dreideckra z tý Anglie…“. V tu chvíli mě polil pot a říkám si, to snad není pravda, to se mi snad jenom zdá. Tak jednoho sotva dodělávám a druhej už je na cestě?  A navíc taková kráva (rozsyp,rozpětí 2050 mm, motor benzín 26cmm). No co na plat, svět se zmenšuje, objednat zboží kdekoli po světě bez dlouhých čekacích lhůt je dnes již realitou, takže zima je dlouhá, po večerech budu lepit a lepit. Už se těším, jak budu stavět a oživím si stavební modelařinu. Potažen bude už bude maketovějším plátnem. No a teď přijde na řadu zálet ze skoro novým modelem a pak přijde na řadu repase Cesny Skylane 182 (2100mm rozpětí). Už jsem jí měl a vím jak létá. Je toho moc :-)

Pro tomasrc.cz napsal Tomajda

Fokker DR. I. Red baron 15

Žádné komentáře:

Okomentovat