čtvrtek 25. září 2008

Výroba přesné repliky letounu Zlín XIII - 2.část

Zde jsou další informace a fotografie z postupu stavby přesné repliky letounu Zlín XIII. Tento článek navazuje na úvodní část, která krátce popisuje historii této "Baťovy stíhačky" a také seznámení s jednou z činností Historické letky republiky Československé, kterou je výroba přesných replik letounů Československé letecké historie.



Od mé poslední návštěvy byly znát pokroky hlavně na konstrukci trupu. Podélníky jsou již zalepeny do přepážek, takže jak říká hlavní stavitel Marcel Sezemský: "nyní už to buď  poletí nebo to rozšlapu".
Když ale pozoruji, s jakou pečlivosti přistupuje ke každému i sebemenšímu detailu konstrukce, nelze jeho slova brát jinak, než jako žert. Ostatně kdo měl tu možnost a viděl v letu stroje Avia BH-1 a BH-5, tak ten se o letuschopnosti Zlína nebojí. U tohoto letounu, jenž byl vyroben pouze v jediném exempláři, je situace trochu složitější, jelikož dokumentace a podklady pro stavbu letounu se velice obtížně shání. Navíc na všechna i nepatrná kování, která je potřeba souměrně ohnout, si musíte připravit pomocná kopyta, přípravky na kterých např. tvarujete kabinu také zaberou spoustu času navíc. Tyto práce okolo jsou zatím dobrou polovinou úsilí, které bohužel není na letounu vidět.



Porovnání velikostí kořenového a koncového žebra křídla.



Hotová konstrukce směrovky. Bude potažena 1,5 mm
překližkou.



Směrovka z jiného úhlu.



Základ pro přístrojovou desku.



Konstrukční žebra křídla. Lichoběžníkovým otvorem bude procházet hlavní nosník.



Konstrukční žebra křídla.



Ocasní úzký a na pohled subtilní průřez bude po dokončení zesílen přesahující konstrukcí směrovky a výškovky.



Připravená žebra křídla.

Podlaha pilotního prostoru.

K dnešnímu jsou tedy zalepeny přepážky trupu s podélníky, budou následovat instalace ovládání kormidel a všelijakého kování, pro potřeby pasování byla zhotovena papírová palivová nádrž (viz. foto). Celý trup bude potažen leteckou překližkou o tloušťce 2,5 mm. Dále je hotová směrovka, ta spolu se všemi nosnými plochami bude potažena překližkou tl. 1,5 mm.



K lepení se používá dvousložkové lepidlo Aerodux 185.



Štítek lepidla s dobou zpracování.



Druhou složkou je prášek HRP 150. Lepidlo pro Zlín je mícháno do medovité konzistence. Doba zpracování je do 1 hodiny, je dost ovlivněna okolní teplotou. Začátek tuhnutí se projeví zrosolovatěním lepidla.

Po dokončení trupu začne na přelomu roku stavba křídla. Připravné práce již probíhají, v kolíčkovích šablonách se vyrábějí žebra. Na lepení hlavního nosníku a kompletaci konstrukce křídla, které bude mít rozpětí 7 metrů, je v malé vysočanské dílně zatím málo místa. Dokončení trupu je tedy v tuto chvíli prioritou.

O dalším postupu stavbu budete samozřejmě na tomasrc.cz informováni. Další návštěvu plánuji kolem Vánoc.



Do trupu je vložena nádrž, prozatím zhotovená z papíru. Plechová bude mít objem kolem 70 - 80 litrů.



Jednotlivá konstrukční žebra se připravují v kolíčkové šabloně.



Celek trupu vzniká na pomocné, přesně znivelované konstrukci.

Zlín XIII, pokračování stavby - 2. část

Další články o stavbě letounu Zlín XIII:



Žádné komentáře:

Okomentovat