pátek 12. září 2008

Spitfire Mk - IA

Jako milovník a obdivovatel strojů z I. a II. světové války, jsem měl již delší dobu políčeno na větší maketu letounu Spitfire MK-IA. Po dosti dlouhé době, po kterou jsem poptával tento stroj prostřednictvím inzerátů na modelbazaru apod., se mi ozval Vladimír Pochmat, člen rakovnického klubu R.A.F, stejný zarputilec a blázen do maket z II.W.W. Se svým miláčkem se opravdu nerad loučil, ale potřeboval nutně profinancovat  nějaké své vedlejší aktivity. Slovo dalo slovo a už jsem si pro model s kolegou Martym šupajdil po dálnici.



Cestou jsem v duchu přemýšlel, co mě čeká a jak bude model vypadat ve skutečnosti. Po příjezdu na místo jsem byl velmi mile překvapen. To je přesně to, o čem jsem snil ! Pořádná maketa v plný náloži a jako bonus umí i střílet !

Spitfire má rozpětí 2005 mm, délku 1752 mm, benzínový motor MVVS 35 ccm a letovou hmotnost 8.555 g. Dále je opatřen funkčními klapkami a funkční střelbou - a to je to o co mi šlo! Vláďa doladil motor, proběhlo pár instrukcí a já jen a jen poslouchal, jak a na co se mám připravit. Bylo toho docela dost, ale neodradilo mě to. Spit je náchylný na přistání, je to dané vahou modelu a tudíž velkým plošným zatížením. Takzvaná letící cihla. Tím pádem dost trpí i podvozek. Ačkoliv je od pohledu proveden velmi bytelně a podvozkové nohy teleskopicky pruží, nezřídka se ocelový drát o průměru 6 mm ohne jak papír. Tím hůře, že nebudu startovat z asfaltu, ale z trávy, kde není o kolize s nerovnostmi nouze. Vláďa pokračoval: "Na všech akcích, co jsme jezdili, furt rovnání podvozku. Co se týče střelby, tak dva balíky rozbušek ti stačí na jeden den předváděčky a mezi pauzou stačíš dobíjet. Motor máš naladěn a zbytek je už na tobě."  S tímto seznamem v mysli a vysněným strojem v autě, jsem odjížděl nadšený a natěšený na to, jak ho ještě doladím a poprvé zalítnu.





Den "D" byl stanoven na 12.9.2008. Vyrazil jsem na naše letiště, kde na mě čekal Tomáš s foťákem, kamerou a plnou pusou dotazů :-). No a já se dal do kompletace. Mezitím Tomáš nafotil hodně snímků, ptal se mě na informace a já montoval a odpovídal. Postupně při dokončování jsem byl nervózní, jak se blížil onen zálet a první seznámení s modelem.Tak jsem se nadechnul, nastartoval a naroloval na ranvej a dal se do toho. Spit se vznesl s patřičnými problémy víceméně způsobené mojí nervózní pilotáží a velkým respektem z velkého modelu. Konečně byl nahoře! Dotrimovat a vychytat mouchy, sledovat model, pamatovat si co bude chtít po přistání doladit, co pozměnit. První přistání jakž takž na dráhu, cigáro pauza seřízení, napípání MX22ky a opět do nebes. Při druhém a pro tento den posledním přistání došlo plně na Vládíkova slova. Spit je opravdu cihla a na přistání je mrška. Ale postupně přemýšlím co líp naladit, abych se s modelem lépe sžil a aby mi padl do rukou. Chce to jen trpělivost. Po tvrdším druhém přistání  to odnesl jen ráfek na podvozkovém kole. Slušné skóre je také spotřeba dvou vrtulí na dvě přistání :-). Musím říct, že stavba je opravdu poctivá!!! Vladíku klobouk dolů.




Krátké představení předlohy:

První sériový Spitfire Mk.I čísla K9787 byl zalétán 15.května 1938. Krátce po něm následoval K9788; oba pak sloužily k operačním zkouškám a k zapracování nových modifikací.
Přesto legenda jménem Spitfire mohla pohasnout ještě dříve, než dostala možnost vzplát. Původní výroba postupovala tak pomalu, že velení vážně uvažovalo o zrušení typu. Uvažovalo se o tom, že kapacity firmy Supermarine budou využity pro výrobu jiného typu, např. Beaufighteru. Problém paradoxně způsoboval moderní design Spitfiru, zvláště jeho eliptické křídlo, které si vynutilo nové technologické postupy u nezkušených subdodavatelů.

rezspit.jpg

V březnu 1939 byly dodány a po nezbytných testech došlo v červnu 1939 k záletu. Při svém pokusném bojovém nasazení u 72. perutě v Dremu se 13.ledna 1940 podařilo P/O Proudmanovi sestřelit Heinkel 111 při spotřebě 41 nábojů. Poté zbraně vypověděly službu. Zaseknutí kanonů bylo poměrně častou závadou této varianty a nepodařilo se ji odstranit ani po zavedení letounu do služby. U letounu P9504 bylo dodatečně vedle kanonů instalováno po dvou kulometech Browning do každé poloviny křídla. Ukázalo se, že nové zbrojní schéma je mnohem výhodnější. Původní křídlo s osmi kulomety bylo označeno jako verze A (letoun pak Mk.IA), verze s dvěma kulomety a jedním 20mm kanónem v každém křídle byla označována jako B. Verze Mk.IB vzniklo pouze 30 kusů

Takže zbývá jen dodat, že Spit je mazlík se vším všudy a snad ho brzo naladím tak, aby létal jako plnohodnotná maketa. Jinak ve vzduchu vypadá úctyhodně. Posuď te sami na odkazech níže.

Pro tomasrc.cz napsal Tomajda

Spitfire Mk - IA

Žádné komentáře:

Okomentovat