neděle 14. září 2008

Nálet na vlak, Kolešovice 2008


V sobotu 13. září jsem  vyrazil směr Rakovník na akci se slibným názvem Nálet na vlak. Přijal jsem pozvání od Rendy Černého, který je náčelníkem klubu s možná nejdelším názvem v republice a sice Skupiny historie vojenského a policejního letectva Kolešovice. Po zhruba hodinové jízdě autem krásnou již podzimní krajinou jsem dorazil na místo, kde se schylovalo k prvnímu bodu programu - Náletu německých stíhačů na vlak českých povstalců.

Celá akce se odehrávala v blízkosti železniční trati Kolešovka, kde bylo připraveno provizorní letiště. No, letiště je možná trochu silné slovo. Byl to spíše pruh nahrubo uválcovaného pole, kde ještě nedávno rostl mák, takže o tuhé zbytky stonků nebyla nouze. Zde se poprvé pokloním pilotům, protože všechny jejich modely tyto bojové podmínky a silný nárazový vítr přežily beze šrámů. Ostatně na fotografiích se můžete přesvědčit, že modely jsou zvyklé na ledacos. Jejich "olétanost" není dílem maketáře se štětečkem a hadrem v ruce, ale tvrdým tréninkem a častým provozem. Filozofií party SHVPL je především předvádět show a názorně připomínat leteckou historii ve vzduchu, takže u jejich polomaket je jedno kolik páček a hejblátek je v kokpitu nebo jestli má pilot snubní prstýnek. Modely jsou většinou v měřítku 1:6 nebo 1:7, poháněny dvoutaktními žhavíky 10 - 15 ccm, některé mají pneumaticky zatahovatelný podvozek. Trupy jsou laminátové, křídla sendvič polystyren/dýha Abachi. Dvorním dodavatelem a výrobcem většiny modelů je pan Igor Vyznal.

Sobotní akce Nálet na vlak vznikla spoluprací s další zájmovou skupinou, která má pravděpodobně druhý nejdelší název. Říkají si Klub historie kolejové dopravy Praha. KHKD byl založen v roce 1981. Zabývá se záchranou a opravami historických kolejových vozidel. Prvním počinem byla záchrana a renovace parní lokomotivy 354.7152 z roku 1917 do vystavovatelného stavu. Sběratelskou činností byla vytvořena vlastní sbírka historických vozidel, kterou v současné době tvoří jedenáct parních lokomotiv, tři motorové lokomotivy, tři motorové vozy a více než 70 osobních a nákladních vozů. Mimo vlastní sbírku Klub udržuje parní lokomotivu 464.102 NTM. Vozidla KHKD a NTM jsou využívána při historických jízdách, k jízdám pro cestovní kanceláře, pro potřeby filmových štábů a výstavy. Sobotní datum bylo pro KHKD významné z důvodu 125. výročí železniční trati číslo 125 Kolešovice - Krupá.

A do třetice všeho dobrého zde byl přítomný i Klub vojenské historie Odolov, který zdejší přehlídku doplnil o statickou ukázku zbraní a vojenských vozidel. Tato skupina se také zabývá rekonstrukcí pěchotního srubu T-S26. Inu, jak můj děda říkával, proti gustu žádný dišputát...

Vystoupení kolešovických bylo složeno ze dvou zhruba dvacetiminutových ukázek náletů na vlak. V 11.10 hod přijel parní vlak na místo a začala bitva doprovázená pyrotechnickými efekty. Jednalo se o Nálet německých stíhačů na vlak českých povstalců. Jako druhou poklonu pilotům skládám za to, že se v množství kouře v oblacích vždy orientovali a řídili vždy každý svůj model :-) Poté nasledovala polední pauza a volné létání. Nálet na vlak se opakoval v 15.10 hod, kdy předchozí Messerschmitty a Fockewulfy vystřídaly na nebi Mustangy a Spitfirey a začalo peklo s názvem Nálet amerických "Kotlářů" na vlak Wehrmachtu. Tentokrát hoši trochu přitlačili na pilu, takže náramná akce měla bonus v podobě ukázky hašení pole v blízkosti kolejiště.



A byl čas odjezdu. Cestou domů jsem vypnul rádio plné zpráv o počtu katastrof a předvolební špíny a v duchu jsem složil třetí a pro tento den poslední poklonu členům Skupiny historie za to, jak umějí žít a užít. Dobrá nálada a nadšení ze sdíleného koníčku z nich prostě sálá a je příjemně nakažlivá. Jen tak dál, pánové !


Z historie SHVPL:

Skupina vznikla v roce 1999 jako jedna ze dvou nástupnických skupin bývalého předváděcího týmu LMK Rakovník, ve kterém převážná většina členů skupiny působila již od roku 1995.Skupina ročně absolvuje 12 - 15 vystoupení na akcích, které navštěvuje široká veřejnost. Počet lidí, kteří ročně shlédnou vystoupení Skupiny historie vojenského a policejního letectva Kolešovice je odhadován na 80 000. Činnost skupiny tak představuje veřejnosti a především pak dětem a mládeži málo známé stránky historie letectví a historie obecně. Předkládá mladé generaci vzory, kterými odvážní a odhodlaní letci v boji za svobodu a spravedlivou věc bezesporu jsou. V neposlední řadě je činnost skupiny velmi dobrým návodem pro jednu z možností, jak lze hodnotně trávit volný čas a jak velkým koníčkem se pospolu historie s leteckým modelářstvím mohou stát.
Členové skupiny se v minulosti účastnili s radiem řízenými maketami i natáčení celovečerních hraných filmů. V roce 1997 to byla válečná komedie "Stůj nebo se netrefím" režiséra Jiřího Chlumského. Zde byla nasazena maketa amerického stíhacího letounu P-51 Mustang. V roce 1999 to bylo natáčení filmu "Pramen života" režiséra Milana Cieslara, kde byla nasazena maketa letounu Fieseler 156 Storch o rozpětí 3 m.V roce 2000 to bylo natáčení leteckých bitevních scén ve filmu "Tmavomodrý svět" režiséra Jana Svěráka, kde Skupina zabezpečovala stavbu a létání dvou obřích maket letounu Messerschmitt 109. Skupina je garantem akce Military show. Akce je setkáním vojensko a policejně historických skupin, které zde prezentují převážně scénické bitvy z období 2. sv. války či události, které 2. sv. válce předcházely. Skupina uskutečnila seriál rekonstrukcí leteckých bitev nad rakovnickým regionem u příležitosti 55. výročí ukončení 2. sv. války pod názvem "Cesty nebeských jezdců 1945 - 2000". Vrcholem a závěrem celého seriálu byl nálet na rakovnické nádraží v historický datum i čas přesně po 55. letech dne 4.5.2000. Samozřejmě v kolejišti nechyběla ani historická lokomotiva a dobový vlak. Pro plzeňské oslavy osvobození v roce 2000, připravila Skupina scénický program letecké bitvy doplněný o zvukový doprovod, pyrotechnické efekty pod názvem "Letecká válka v Čechách 1945". Jednalo se o simulovaný vzdušný boj mezi americkým a německým letectvem v závěru války nad naším územím. S tímto programem skupina vystupovala až do první poloviny roku 2001 na nejrůznějších leteckých dnech. Od roku 2001 do roku 2003 skupina prezentovala program "Kříž proti hvězdě", což byla volná rekonstrukce letecké bitvy na východní frontě v roce 1943, která byla věnována osobě letce mjr. Sultana Amet - Chana. V letech 2001 - 2004 byl realizován též program "Policejní letka Kobra zasahuje", což byla připomínka činnosti poválečného policejního letectva, jehož stěžejním číslem byl letecký útok na pozice "Banderovských tlup" kdesi na Slovensku v r. 1947. V roce 2004 na podzim mohli příznivci skupiny shlédnout v Novém Strašecí premiéru programu "Armádní křídla", což je program, který je věnován především poválečnému Československému vojenskému letectvu . Jde o simulace výcviku i ochrany vzdušného prostoru od konce 2. sv. války až do nedávné minulosti. Kromě útoku na balonovou baráž a dílčích akcí je stěžejním číslem programu útok na pozemní cíl nebo vzdušný přepad reálného protiletadlového raketometu, který simuluje i vlastní obranu. Na jaře 2005 do programu "Armádní křídla" přibyly tři modely L-29 Delfín. Rovněž v ten čas byl nastartován program "Sundejte Hartmanna". Zde se po pěti letech skupina vrací k tématu střetu amerických a německých letců. Skupina je součástí zájmového sdružení občanů Muzejní spolek královského města Rakovník, jehož činnost zastřešuje Muzeum T.G.M. Rakovník.

(převzato z www.shvpl.info/)

Nálet na vlak, Kolešovice 2008

Žádné komentáře:

Okomentovat