úterý 16. září 2008

Lark 70 - akrobat od CM Pro

Sepsal jsem pár zkušeností s modelem Lark z produkce čínské firmy CM Pro. Po prvotní prohlídce stavebnice jsme se mezi svátky pustili do sestavení a zde je několik postřehů a dojmů z této stavebnice.



Technické údaje:

Rozpětí:  1500 mm 
Délka:  1450 mm 
Hmotnost:  3000 g 
RC funkce:  5 serv (V,S,2xK,M) 
Výrobce:  CM Pro 
Běžná cena:  4500 Kč

Osazené vybavení:

Serva:  2x FS 100 křidélka, 2x SG 303 VOP a SOP,1x FS 100 motor 
Přijímač:  Futaba FP-R118F 
Motor:  HP gold 61 (10ccm) 
Vrtule:  APC 12 x 6 
Vysilač:  FC-16

Obsah krabice

Ve stavebnici je prakticky vše, co je potřebné k dokončení modelu. Veškerá "bižuterie", motorové lože i nádrž. Kužel motoru sice chybí, ale ani jsme jej neočekávali. Je to spíš příslušenství motoru. Díly pro podvozek jsou z bílého laminátu a překvapil nás průřez, který tvoří aerodynamicky vhodný souměrný profil. Vypadá to jako celek velmi hezky - včetně koleček, která jsou kryta hezkými botičkami. V naší stavebnici chyběla řiditelná ostruhová noha. Kolečko tam ale bylo, takže jde jen o drobný nedostatek, který rozhodně nemohl změnit náš dobrý dojem.




Model

Všechny díly jsou zpracovány velmi pečlivě a nad očekávání se mi po prozkoumání líbí i promyšlenost konstrukce. Prakticky vše lícuje tak jak má a sestavení jde velmi rychle od ruky. Jen folie byla místy zvlněná, ale nijak moc a přefouknutí fénem to hned napravilo.
Také návod s dostatečným množstvím obrázků by dokázal navést k dokončení i méně zkušeného modeláře. Dokonce jsou v něm řešeny i takové podrobnosti, jako třeba uchycení kabiny pomocí šroubů přes kousky nařezané silikonové hadičky apod.
Zaujaly mne také přiložené panty, kteréžto nebyly klasické, ale byla to jakási kolečka, která na první pohled ve mně nevzbuzovala vůbec důvěru. Provedl jsem ovšem na jednom doslova únavové a destrukční zkoušky a zjistil jsem, že pant je složen z drcených skleněných vláken obtažen jakousi textilií. Pant nemá žádný čep a v podstatě se ohýbá jen materiál. Toto je u nás sice nezvyklé řešení, ale po zkouškách jsme přesvědčeni, že panty se nemohou běžným používáním mechanicky poškodit.
Po dokončení hmotnost modelu narostla na 3000 g, což je spodní hranice udávaná výrobcem a to i přesto, že jsme použili větší motor. Myslím že 3000g není málo, protože námi postavený model stejné velikosti měl cca 2000 g.

Vlastní úpravy

Oproti návodu jsme však provedli několik změn. Tyto byly inspirovány našimi požadavky a zkušenostmi nebo spíše zvyklostmi. Jedná se o drobnosti nijak nemající vliv na funkčnost a spolehlivost původního řešení. Nejpodstatnější změnou proti návodu je to, že jsme neslepili ve stavebnici dělené křídlo. V obou polovinách je od výrobce zalepena laminátová trubka a jako spojka je přiložena duralová trubka odpovídajícího průměru. Návod doporučuje sestavit poloviny na trubku a zalepit k sobě. My jsme ale přidali do zadní části profilu středící kolík a křídlo neslepili. Po sestavení a přišroubování k trupu je, dle mého názoru, celek dostatečně tuhý a zachovali jsme tak výhodu větší skladnosti, což jistě oceníme později při přepravě.
Dále jsem nahradil dřevěné táhlo VOP s vidličkou pro obě poloviny výškovky z drátu bowdeny. Dva bowdeny vedou trupem až k servu, kde jsou každý samostatně připojeny k páce. Děláme to tak prakticky na všech modelech - jiný důvod to nemá. Navržené původní řešení je jistě dostačující. 
Největší změnou, která také zabrala při stavbě nejvíce času, bylo osazení modelu motorem HP GOLD 61 v jiné poloze, než navrhuje stavebnice. Původně zamýšlené řešení, kdy motor je hlavou dolů, je sice efektní, ale v tomto konkrétním případě nejde nádrž posunout kvůli přepážce a desce podvozku a tak by se osa nádrže dostala nad úroveň osy karburátoru. Důsledkem toho by bylo, že by samospádem z karburátoru neustále odkapávalo palivo. Také seřízení karburátoru je pak méně spolehlivé, protože v normální poloze je třeba mít jehlu více přivřenou a v letu na zádech nebo vertikále nahoru se pak paliva nedostává a motor má tendence kuckat. Jistě se mnou může někdo nesouhlasit a oponovat svojí vlastní zkušeností. Jsem přístupný k diskusi, ale až po prolétnutí s takto uloženým motorem několika obrácených přemetů z letu na zádech a nebo svislé osmy, kdy začíná taženým přemetem z letu na zádech. Opravdu se pak zásobování paliva v konečné fázi obratů hádá se zákony fyziky.

Uložení motoru

Motor jsme tedy uložili hlavou do strany a pro vhodnou polohu výfuku jsme jej vytočili lehce nahoru. Nejnáročnější bylo rozměřit osy tak, aby navazoval kryt motoru na kužel při správném vyosení. To se nám vcelku podařilo i když při zalétání možná budeme muset dělat úpravy vyosení, to je ale stejné u všech modelů. Nebylo to snadné, protože jsme do krytu nechtěli dělat zbytečně velké otvory. A přesto musí jít kryt sundat a tak to chce trošku cviku (je to takový ježek v kleci). Také jsme upustili od laděného výfuku, protože kanál pro něj je u této velikosti modelu krátký. Výfuk by se do něj bez větších úprav nevešel. I tak si myslím, že s botičkou bude mít desítka dostatečný výkon a někdy může být jednoduchost a spolehlivost výhodou. Tady ale ještě uvidíme po zalétání a naše rozhodnutí se může změnit na základě ověření letových vlastností.



Letový projev

Docela jsme se tešili na zalétávání, protože jsme byli zvědavi na vlastnosti profilu použitého na tomto modelu. Tento profil jsme neměli nijak odzkoušen, takže jsme byli vážně zvědavi na jeho vlastnosti při různých rychlostech a různé poloze modelu.
Naopak jsem předpokládali, že model díky uložení křídla ve středu trupu - jak je u novějších akrobatů zvykem - bude dobře držet v bodových výkrutech a nebude mít tendenci se překlápět. Taktéž vlastnosti v nožovém letu, které se díky použitému motoru, dostatečně velké boční ploše trupu a velké SOP, daly očekávat jako velmi dobré.
Naopak jsme očekávali, že díky velké vyvažovací ploše SOP bude model při vodorovném letu trochu "mávat" ocasem.
Nicméně jsme věřili, že tento model bude schopen zalétat kompletní sestavu RCA.
Tak to byly naše předpoklady. Bohužel při prvním záletu zjišťujeme, že jsme očekávali mnohem víc ! Nevzdávali jsme se a postupnými úpravami jsme se ho snažili vyladit. To sice částečně pomohlo, ale už na začátku sezóny je jasné, že s tímto modelem nebudeme moci absolvovat žádnou ze soutěží RCA. 
Model totiž ani s výkonnějším motorem, než doporučuje výrobce, není schopen zalétnout dlouhou vertikálu se stoupavým výkrutem, která je jedním z obratů RCA. Je to zřejmě hlavně způsobeno jeho poměrně vysokou hmotností. Myslím, že model této velikosti by mohl mít tak max. 2500 g. Pro běžné nesoutěžní létání je ale výkon motoru dostačující. Dle našeho očekávání model za přímého letu a ve výkrutech „tahal ocas“, což se nám podařilo lehce eliminovat odříznutím velké vyvažovací plochy SOP. I přes veškeré další vylaďování, jehož popisování by dalo na další článek, nepřineslo větší úspěch a tak jsme se museli smířit s tím, že model ve výkrutech nejde jako na šňůrce… Opět bych rád zdůraznil, že pro rekreační poletování to asi vůbec nevadí.
Očekávané kladné vlastnosti v nožovém letu se nedostavily. Model sice „nožák“ zaletí, ale pouze v rukou zkušeného pilota. Model se totiž výrazně překlápí zpět na břicho a docela hodně má snahu „utíkat za výškovkou“. Výkon motoru a ani boční plocha nejsou zdaleka takové, aby se model v nožovém letu udržel nějak výrazněji dlouho. A od toho se odvíjí veškeré další nedostatky - především a hlavně ve výkrutových částech… Čtyřbodové výkruty, osmibodové výkruty a pomalý výkrut model zvládne, ale je potřeba jistých zkušeností s těmito obraty. Pilot, který se tyto obraty naučí s tímto modelem a pak by případně přešel na některý ze speciálu RCA nebo F3A, bude překvapen, o kolik je to s těmito speciály jednodušší. Přemetové části zvládá model vcelku dobře - s přihlédnutím na výkon motoru.
Naopak mne model překvapil velmi dobrými vlastnostmi v autorotačních obratech jako je vývrtka - jak tažená tak tlačená. Velmi dobře se do vývrtky uvádí a taky velmi dobře zastavuje. Stejně tak v kopaných výkrutech. Naopak do ploché vývrtky se mi model (ani přes polohu těžiště dost vzadu) nepovedlo uvést.




Závěr

Lark je vcelku poslušné letadlo. Přístání s ním není ani na nižších rychlostech problém. Tento model bych asi doporučil pokročilejšímu pilotovi, který nemá zájem o nějaké přesnější létání. Takový člověk bude s modelem nadmíru spokojen. Ovšem z pohledu člověka, co měl možnost létat s modely F3A, je to model, který jej asi neosloví. Měl jsem možnost pilotovat velkou část akrobatů z čínské produkce a Lark přesně do této skupiny zapadá. Je to běžný spotřební akrobatický model vhodný pro rekreační poletování bez nějakých větších nároků na přesnost prováděných obratů… 
Řekl bych, že zpracování i letové vlastnosti odpovídají ceně stavebnice, která je v tuto chvíli kolem 4500 Kč.

Radim a Sváťa Hnilicovi

Lark 70 - akrobat od CM Pro

Žádné komentáře:

Okomentovat