pondělí 25. srpna 2008

Jihlava FunFly 2008

Další akci typu FunFly tentokráte pořádanou pod taktovkou jihlavského modelářského klubu v čele s hlavním organizátorem Zdeňkem Dráždilem, mohli fanoušci vrtulníkového létání shlédnout v sobotu 23.8.08. Oproti Kroměřížské, ale i Kladenské FunFly, byla tato o poznání menší, nicméně možná právě to jí přidalo na komorní a pohodové atmosféře.



Na aeroklubové letiště v Henčově nedaleko Jihlavy jsme dorazili v sobotu brzo ráno s plány vzbudit „spáče“, kteří přijeli již v pátek. Netrvalo dlouho a za asistence více či méně procitlých pilotů jsme měli možnost pozorovat zbytky posledního ranního sluníčka, které brzy vystřídaly mraky a neuvěřitelně nepříjemný studený vítr o síle kolem 7m/s.

Dopoledne se tak neslo ve znamení volného létání otrlých jedinců, kteří statečně bojovali s „nechutným“ počasím. Odpoledne se počasí naštěstí umoudřilo natolik, že odložená hlavní show mohla začít i když přibližně o dvě hodinky opožděná.

Diváci se tak dočkali špičkových ukázek předních českých ale i světových pilotů v čele s Petrem Novotným, Vítem Klabačkou, Luďkem Hulanem, Eugenem Sokolovským, Zdeňkem Dráždilem či Štěpánem „Krtkem“ Škorpilem. (omluva těm na které jsem zapomněl). Skvělé polétání předváděli též „junioři“ (dají-li se tak ještě nazvat) Duží, Laube, Kefurt. Můj extra obdiv pak patří Martinu „Madboxovi“ Bednářovi, který budiž etalonem toho, kam se lze prolétat za rok a půl poctivého a bezesporu náročného tréninku.

Přemožen počasím však akci opustil Pavel Kupilík a tak jsme byli připraveni o letovou ukázku turbínového Hughese.

Co se strojů a techniky týče, naprostou převahu zde měly stroje Align Trex ať ve velikosti 500, 600, našel se i exemplář sedmistovky. Stroje s bezpadlovými mechanikami pak byly reprezentovány především vrtulníkem MSH Protos, který disponuje netradičním dílenským i materiálovým zpracováním. Fanda bezpadlových gyrostabilizátorů Roman Pospíšil se nezalekl ani silného větru. Horší to však bylo s technikou, která několikrát zradila (zřejmě regulátor nebo přijímač) a vrtulník (Protos) se vždy tvrdě potkal se zemí.



K vidění byly i stroje Raptor, Titan, Hornet, Logo i nepříliš rozšířený X-cell Stratus, Hirobo Freya, či prototypový -  špičkově zpracovaný Duží R5 NOVA.

Rádiové vybavení pracující na frekvenci 35 (40) MHz, je ve vrtulníkovém létání téměř minulostí, ¾ účastníků mají vrtulníky vybaveny rádii s frekvencí 2,4 GHz.

Pokud snad někoho přepadl splín z dopoledních rozmarů počasí, byl podvečer – věnovaný volnému létání - ideální chvílí pro odstranění duševní nepohody. Mraky vystřídalo sluníčko, teplo a vítr se zklidnil do patřičných mezí (do 3 m/s). V podvečer si tak mohli spravit chuť všichni ti, kteří netoužili celý den bojovat s větrem. I když někteří účastníci vezli domů vrtulník v poněkud „skladnějším“ stavu než směrem k Jihlavě, troufám si tvrdit, že atmosféra podvečera byla vydařená. (Samotný závěr akce tedy noční létání a ohňostroj jsme z časových důvodů vynechali).

Za zajištění akce patří dík především Zdeňkovi Dráždilovi, ale i ostatním členům modelářského klubu Jihlava, kteří pomáhali s organizací či zdatně grilovali klobásky.

Jak již jsem podotkl na začátku, FunFly Jihlava patřila ke komornějším akcím. Pilotní ukázky hlavní show však „svojí velikostí“ dosáhly i na akce velké ba největší. Navíc kdo vydržel, dočkal se i příjemného počasí a proto hodnotím polétání na Henčově (mimochodem aeroklubové letiště je vybaveno moderním hangárem a na české poměry nadstandardní a velmi moderní věží ŘLP) jako vydařený podnik.

Jihlava FunFly 2008

Žádné komentáře:

Okomentovat