pátek 25. července 2008

Turbínová Lama SA 315B



Standa dnes přivezl na letiště opravdového "drobečka". Jedná se o obří maketu vrtulníku poháněného turbínou s typovým označením Lama SA 315B. je to přesná, pouze šestkrát zmenšená maketa originálu, který létá ve švýcarském Zermattu coby záchranný vrtulník. Pojďme si tuto lahůdku blíže představit.

Helikoptéra váží včetně lyží 18 kg, dlouhá je 2,45 m a průměr třílistého rotoru je 2,5 metru. Když jsem Standovi pomáhal se sestavením, které trvá zhruba 15 min. a tahal jsem listy rotoru z přepravního pouzdra, připadal jsem si jako samuraj tasící katanu . Z těchto "lístků" už jde fakt respekt. Pro transport lze vrtulník rozpůlit na kabinu s rotorem a žebřiňák s vrtulkou. Náhon na vrtulku je řešen kardankou. Takto lze Lamu převážet v Oktavii Combi včetně volného místa pro spolujezdce.

Kromě rozměrů a perfektního dílenského zpracování je velkou lahůdkou pohon vrtulníku turbínou Jakadofsky. Její výkon je 4,7 kW, převedeno na koníky něco kolem 6,3 ks. Start turbíny probíhá následovně. Rotor turbíny je roztáčen a zároveň je sem vháněn propan-butan z palubní tlakové lahve. O zažehnutí plynu se postará klasická žhavící svíčka (8) z modelářských dvoutaktů. Při teplotě 200°C řídící jednotka uzavře přívod plynu a začíná vstříkávat kerosin Jet A1, který je ředěný turbínovým olejem Shell 560 v poměru cca 1:17. Na 50l kerosinu dává Standa 3 litry oleje. Turbínka papá 2,5 litru kerosinu na 15 minut letu.



Když už turbína "jede" na kerosin, tak se během cca 15 s roztočí na 30 tis. ot./min., což představuje volnoběh. Poté již lze otočným ovladačem na vysílači pomalu zvyšovat otáčky na maximální výkon 94 tis. ot./min. Od otáček nad 30 tis. začíná zabírat odstředivá spojka. Do roztočení turbíny na plný výkon se nesmí naklápět listy hlavního rotoru, musejí být v nule - jinak hrozí poškození turbíny. O otáčkách turbíny vás informuje dioda v zadní části vrtulníku.

Po zapnutí palubních zdrojů LED svítí - turbína je OK
Po vstřiku kerosinu a dosažení volnoběhu 30 tis. bliká
Po dosažení +30 tis. otáček LED trvale svítí a můžete turbíně naložit až na 94 tis. otáček, kdy LEDka zhasne a můžete odstartovat.
Provozní otáčky hlavního rotoru jsou konstantně kolem 950 za minutu, otáčky ocasní třílisté vrtulky jsou 4.000/min. Převodový poměr Jakadofsky je 1:100. Při startu turbíny je nutné pohlídat, aby nad podélnou osou turbíny nebyl náhodou list rotoru, protože hrozí jeho poškození teplem z turbíny, které má na výstupu až 1000 °C.

Palubní akumulátory sestávají z 2 x čtyřčlánek 2400 mAh pro přijímač a 1 x šestičlánek pro turbínu. RC souprava Futaba 14MZ -  2,4 GHz.

Turbínová Lama SA 315 B

Žádné komentáře:

Okomentovat