čtvrtek 31. července 2008

Stát se vrtulníkářem 3 aneb co je větší, to je hezčí



V minulých dílech jsem povyprávěl, jak jsem začínal s Mini Titanem a co to přibližně pro člověka obnáší. I když měl být tento díl o technice vrtulníků třídy 450, dovolím si trochu odskočit od tématu. Popovídám o tom, jak to vypadá, když si vrtulníkář umane, že se správným vrtulníkářem stane až v momentě, kdy má v hangáru „helinu“ třídy 50.
Znáte to. Stavíte svůj model a ještě než ho zalétnete, už máte v hlavě jasno, který stroj bude ten příští. I já to tak cítil. I když jsem si myslel, že mě to u helin nepotká (ono to bohužel vychází dost draho) prostě jsem to cítil. Měl to být T-rex 500 elektrický krasavec, který se během pár měsíců stal etalonem své třídy. Pravdou ale zůstává, že jsem cvičně spočítal, kolik by stálo uvést do provozu něco jako Raptora 50 nebo T-rex 600. Ale pohled na displej kalkulačky a na výpis z účtu hovořil docela jasně, takže jsem tuhle myšlenku rozpustil tak rychle jako politici předvolební sliby. Potichu jsem počítal „pětikuli“ a snil o padesátce.

To ráno bylo horko k padnutí. Klimatizace i poštovní server zdechly jak komár na biolitu, takže zbyla minutka na kontrolu nových inzerátů rcmanie. A hle ! Raptor na prodej, vše komplet, velmi slušně vybaven, digitální serva, governor, gyro, regulátor napětí se žhavením, komplet v kovu. Pravda bez motoru, ale ten bych stejně raději nový. Stáří inzerátu 3 minuty?! Cena, jako za holý drak „pětikule“. S tepem 500 volám…nebylo co řešit.

S tepem 250 se o pár dní později řítím ke Krtkovi, který nakonec prodej zprostředkoval. Vlítnu do krámu, tep letí jako raketa…Panebože, kam to dám, doma mě „zabijou“.

A tak byl Raptor doma. Dnes již poněkud zánovní konstrukce a technické řešení mistra Shgetada Taya. Stroj, který znají helináři na celém světě. Legenda dnes již v mainstreamové produkci zastíněná výrobky firmy Align ale slibovala, že má co nabídnout začátečníkovi i mírně pokročilému. Na zástavbu motoru a zprovoznění jsem nespěchal a v klidu trénoval s titanem, každý večer po očku sledujíce jeho velkého bráchu. Dokončení nastalo přibližně o dva měsíce později následováno konečným seřízením a záletem na letňanském letišti.

Pod Štěpánovou taktovkou šlo všechno jako po másle. Pokud shlédnete přiložené video, zjistíte, že v některých momentech je přístup k žákům poněkud svérázný (dodávám, že se pár dní známe). Tam na ploše mi bylo „ouzko“, ale později jsem tento přístup ocenil. Drsné zacházení prostě v téhle vypjaté chvíli fungovalo stejně jako „Pražské nastavení“. Neřešit, nekecat, v rádiu se zbytečně nehrabat a hlavně lítat protože trénink dělá mistry!



A jak hodnotím vstup mezi „opravdové“ vrtulníkáře?

Pokud máte s menším strojem něco nalétáno, spolehlivě zavisíte a trénujete polohovky, přijde vám přestup na větší helinu jako neuvěřitelná úleva. Visí to samo, poslouchá to, je to klidnější, hodnější a navíc „potrénujete“ si i ve větříku kdy se lehčí heliny dostávají mimo hru.

Na videu mě přistihnete, kterak říkám, že chápu lidi, jež vynechávají stroje velikosti Titana. Pokud nad tím přemýšlím s pár denním odstupem, stále musím stroje třídy 450 hodnotit jako na začátek ideální. Živější stroj vás naučí rychlejším reflexům, pokud zkrotíte tohle, zvládnete při rozumně voleném tréninku 100% i větší vrtulník. K větším strojům pak přistoupíte se znalostmi, které se budou rozhodně hodit. Je totiž třeba neustále myslet na fakt, že zatímco Titana v případě problému odkopnete „dopryč“, větší helinou sobě nebo svým kolegům snadno způsobíte zranění, která mohou mít fatální následky. Navíc náklady na provoz stroje velikosti 450 jsou nižší.

Jak je Raptor osazen ?

Mechanika Raptor 50 V2 doplněná o plný kovový tuning hlavy
Motor tunder Tiger Redline 53, výfuk Align kopie Hatori
Serva mechaniky Hitec HS6965-HB (včetně plynu)
Gyro Futaba 401 se servem Futaba 9254
Governor Throttle jockey
Napájení paluby 2S Lipo 2100mAh ve spojení s regulátorem Align 2v1 verze 1
Listy hlavního rotoru Torsion Blades



Osazení je velmi rozumné a je možné ho plně přemístit do modernější mechaniky. Například T-Rex 600 Nitro.

No a výcvik je třeba zakončit optimistickým pokřikem….

Podle prodejů Mini Titanů, T-rexů a jejich čínských napodobenin je jasné, že stát se vrtulníkářem je dnes prostě v módě. Bohužel podle prodejů na modelbazaru je patrné, že nechat v sobě vrtulníkáře umřít a vrtulníček prodat taky není zrovna okrajový jev. Ale pokud vám Titan přestává stačit, srdce vrtulníkáře ve vás pulzuje, neváhejte a pořiďte něco většího. Kromě vln totálního zmaru, které vás prostě v modelařině čas od času zachvátí (jsou nutné a pomohou vás vrátit do disciplíny) jsou chvíle s Raptorem asi nejsilnějšími okamžiky které mi doposud modelařina dokázala přinést.

Příště si přečtete o tématu, které ještě musím vymyslet, ale slibuji, že to bude konstruktivnější a věcnější než dnes.

Pro tomasrc.cz Jakub Minos Pařízek

Tyto články berte spíš jako blog úplně začínajícího vrtulníkáře. Neočekávejte zde složité technické postupy a snad ani obsáhlé návody. Tohle je prostě o tom co se vám honí hlavou, když „jdete do vrtulníku úplně poprvé“.


Vrtulníkář 3

Žádné komentáře:

Okomentovat