pondělí 14. července 2008

Let letounů Avia BH-5 a BH-1 do Bruselu

Dne 14.7.2008 na letňanském letišti proběhla zajímavá tisková konference, na které byl představen a předveden jeden z dvojice historických letounů Avia BH-5, který se zúčastní propagačního letu do Bruselu. Jedná se o letouny typu Avia BH-5 a BH-1.

Let letounů Avia do Bruselu

Před devadesáti lety vzniklo samostatné Československo, před devadesáti lety vzniklo československé letectvo i československý průmysl. Na toto vše navazuje současná Česká republika.



V první polovině dvacátých let dvacátého století byl v Evropě velice populární Závod o cenu Belgického krále.
Samotný král Albert I. byl velký sportovec a nadšený letec a české letce dobře znal, jednoho z nich, pilota Jana Štorka, který v průběhu 1. světové války bojoval nad Němci okupovanou částí Belgie, osobně jmenoval Rytířem belgického řádu Leopolda II. Pro všechny letecké výrobce bylo prestižní záležitostí se těchto závodů zúčastnit a hlavně v nich obstát.

Letecká továrna Avia byla jednou z nich. Jejich první a mimořádně úspěšný letoun Avia BH 1 se měl závodu zúčastnit již v roce 1922, bohužel příležitost zúčastnit se závodu nakonec nedostal. O rok později do Bruselu ke startu doletěl JUDr. Zdeněk Lhota s letounem Avia BH 5 a neúčast z předchozícho roku si bohatě vynahradil, zvítězil a získal Cenu belgického krále a Cenu pro turistiku Belgického aeroklubu. Výjimečnost celého závodu pak podtrhl i král Albert I., který našemu letci osobně předal vítězný pohár. V letošním roce je to osmdesát pět let, kdy poprvé české letadlo s českým pilotem zvítězilo na mezinárodních závodech.



Samotný let JUDr. Lhoty do a z Bruselu byl výjimečným sportovním výkonem. S mezipřistáním v Mohuči prolétl celou trasu průměrnou rychlostí 138 kh/h, což byl v roce 1923 zajímavý výkon nejenom v kategorii sportovních, ale i jakýchkoliv letounů. Navíc, vzhledem k průtahům s vydáním povolení pro přelet německého území, absolvoval Lhota celý let bez tohoto povolení.

S jistou nadsázkou lze říci, že při nynějším letu Avia BH 5 poprvé poletí nad územím Německa legálně, a také, že letem Avie BH 1 bude současně dodatečně splněn sen konstruktérů, majitelů a dělníků továrny Avia.

Trasa letu

Let v maximální možné míře kopíruje trasu původního letu z roku 1923. Jediný rozdíl bude v počtu mezipřistání, kvůli současným předpisům je let rozdělen celkem do šesti etap. Na obrázku níže je velkými letadly značena trasa, malá letadla jsou varianty letišť k přistání.



Datum

Vzhledem k tomu, že i v dnešních podmínkách je let s letadly z dvacátých let minulého století náročným sportovním výkonem, který může být výrazně ovlivněn počasím je nynější let naplánován s dostatečnou časovou rezervou tak, aby piloti i jejich stroje byli v cíli cesty v každém případě 29. července. Odlet z Prahy Letňan tak proběhne v sobotu 26. července.

Historie letounu Avia BH 5

Konstrukce letounu vycházela přímo z první úspěšné konstrukce továrny Avia, typu BH-1. Jednalo se o celodřevěný dvoumístný cvičný sportovní a kurýrní letoun, který byl oproti typu BH 1 zvětšený, zpevněný, aerodynamicky a technologicky lépe propracovaný. Byl dimenzovaný pro létání základní akrobacie. První československý letoun, který zvítězil v mezinárodních závodech a získal tak Cenu belgického krále a Cenu pro turistiku belgického aeroklubu pro rok 1923. V roce 1923 vítězí BH 5 ještě v kategorii D v závodě o Cenu prezidenta republiky a získal tak cenu 5.000,- Kč. Na letoun BH 5 byl poprvé nainstalován hvězdicový pětiválcový motor Walter NZ-60, první a úspěšný motor československé produkce.



























































Na základě vojenských zkoušek typu BH 5 pak objednalo MNO sérii nepatrně vylepšených Avií BH 9, BH 10 a později ještě BH 11, které byly úspěšné v mnoha domácích i mezinárodních závodech a při rekordních a propagačních letech. Letoun Avia BH 5 byl imatrikulován L-BOSA, podle této značky se této velice úspěšné typové řadě těchto letounů přezdívalo "bosky".

Majitelem a provozovatelem letounu je Historická letka RČS.

Historická letka RČS

Občanské sdružení HLRČS spoluzakládal v roce 2000 generál František Peřina, stíhací pilot a legenda našeho letectví. Hlavní činností HLRČS je provozování skutečných historických letounů, popřípadě jejich replik, které reprezentují historii českého a československého letectví ve všech jeho obdobích. V dalších oblastech se snaží o propagaci a popularizaci letectví, včetně ochrany, shromažďování a zpřístupňování dokladů o letecké činnosti na území bývalého Československa a současné České republiky. V rámci HLRČS je v současné době provozováno šest plně letuschopných letounů. Ve čtyřech případech se jedná o původní historické exempláře a dvě repliky.

U všech provozovaných letounů je hlavním kritériem jejich autenticita, a to jak u původních letounů, tak i nově postavených replik. Při rekonstrukcích i novostavbách jsou vždy použity původní stavební materiály a technologické postupy. Mezi letouny jsou jak stroje v přímém vlastnictví HLRČS, tak i letouny jiných majitelů, kteří se ztotožňují se záměry organizace.

Více informací na



Jak již bylo zmíněno, start letounů Avia BH-1 a Avia BH-5 je naplánován na sobotu 26. července z letňanského letiště. Po celou dobu letu bude těmto letounům dělat doprovod a zajišťovat radiové spojení letoun Cessna, který bude také jako jediný z trojice "viditelný" na radarech letišť :-)
Let letounů Avia BH-5 a BH-1 do Bruselu

1 komentář: