úterý 1. července 2008

Dopravní letoun ala Airbus A 320 s vrtulovým pohonem

Náhodou jsem na Internetu narazil na video letadla Superairliner od E-flite. Krásný model dopravního letounu o rozpětí kolem 140cm, délky trupu 140cm, pohonem na dvě dmychadla. Byl jsem z něj naprosto unešen. Ať jsem pátral, jak jsem pátral, nikdo jej k nám (do ČR) v té době nedovážel.



Napadlo mě tedy zkusit štěstí a vyhledat nějaký plánek. A poštěstilo se! Objevil jsem plánek na konstrukční Airbus A320 podobných parametrů jako je ona již zmiňovaná stavebnice. Byl krásnej, ale konstrukční!
Na to si netroufám z jednoho prostého důvodu. Při představě, že bych se s ním stavěl několik měsíců a pak třeba při prvním letu zarušilo……..ani nedomýšlet. Navíc jsem příznivcem EPP, takže bylo rozhodnuto - bude to "Houbolet." Pohledal jsem ještě nějaké obrázky na diskusních fórech (angličtina je moje slabá stránka, proto čerpám z obrázků) o A 320 a objevil Airbuse dělaného konstrukčně z depronu 3mm. Stáhl jsem spoustu obrázků a bylo rozhodnuto.

Zapátral jsem po někom, kdo by vyřízl podle mých představ z EPP polotovary trupu, křídel, atd. Po několika e-mailech a asi čtrnácti dnech čekání jsem měl dva půlmetrové tubusy na trup a polotovar kabiny doma. Dík za to patří RCFly a zejména Honzovi Bínovi, se  kterým jsem jednal. Mimochodem chlapi dělají nádherné modely nákladních vojenských letounů jako je třeba Transall, Herkules, Spartan a další.

Během těch 14 dní, kdy jsem čekal na výřezy, jsem se  snažil sehnat někoho, kdo by mi vyřízl křídla a ocasní plochy - marně. Na někoho to bylo příliš velké, jiný zase nerad řeže EPP, další mi tvrdil, že by to vyšlo nesmyslně draho……….atp. Jelikož mám doma 20A zdroj, tak jsem dokoupil 2 metry lišty 1x2 cm, čtyři šrouby, dvě křídlové matky, tři metry vodiče, potenciometr, odporový drát a odporová pila byla během hodiny na světě!



Posbíral jsem rady jak vytvořit šablony, jak řezat……atd. Po prvních pokusech jsem zrovna nadšen nebyl, pořád mi chyběla jakási technologie. Martin Prokeš, náš zapřísáhlej, "svahouš"  jak jsem zjistil má odporovku taky, tak jsem se k němu vydal pobrat rozumy. A vyplatilo se. Druhý den jsem zkoušel cvičně řezat z fasádního polystyrénu a ono to dopadlo víc než dobře. Za pár dní jsem u ČEMECHa koupil dvě desky EPP 900/600/30mm. Podle plánků na onoho Airbuse jsem zhotovil šablony (použil profily, tvary a rozměry).

Na konci února 2008 proběhl zálet s katastrofálními následky. Vlastně byly celkem čtyři pokusy o zálet. Udělal jsem tehdy během těchto pokusů během následujících tří měsícu dost podstatné změny. Po zvětšení křidélek, dovyztužení křídla, předělání výškovky z plovoucí na klasickou "lopatu", revizi elektroinstalace s odstraněním prodlužováku serva smotaného do klubka a výměně přijímače za kvalitnější se nakonec dostavily výsledky a v pondělí 26.5.2008 proběhl první let zcela pod kontrolou. Na videu je  už asi 5. úspěšný let na letišti v Kařízku (AMG Mýto). Od té doby mám již spoustu úspěšných letů včetně jednoho na Amperfestu 2008 za sebou.



Technická data modelu:

Rozpětí: 1500 mm
Motor: 2x CF 2822 BEL
Délka: 1420 mm
Vrtule: E-flite 8/6, GWS 8/6 HD         
Hmotnost: 1200 g
Serva: 2x E-flite 75, 2xHS81, 1x GWS Park
Materiál:   EPP, EPS, Depron 
Elektronika:   REX7 MPD, Regly- PULSO 22A BEL 2x
Plošné zatížení:  Cca 30g/dm     
Baterie:  X-power 2200mAh 3čl (25/35C)

Odkazy na další videa včetně crash záletů:


Letu zdar přeje Leguan !   Domovská stránka:  www.ikarus.estranky.cz

Dopravní letoun ala Airbus A 320 s vrtulovým pohonem

Žádné komentáře:

Okomentovat