sobota 14. června 2008

Kladno FunFly 2008

„Slezina“ pro přátele hozených „motyk“ na nejvyšší úrovni. I tak by se dala nazvat vrtulníková akce Kladno Funfly Show 2008, konaná ve dnech 13 - 15.6 2008 nedaleko letiště Velká Dobrá na Kladensku. Naprosto excelentní obsazení domácími i světovými piloty a skvělý Krtkův komentář hlavního sobotního programu prostě „stály za to“.



Po zprávách meteorologů optimistických asi jako vývoj ceny ropy, jsem konec pracovního týdne strávil v neklidu. Vrtulníková akce na Kladně totiž slibovala netradiční zážitek, který jsem si prostě odmítal nechat vzít, a proto jsem s povděkem kvitoval sluníčko rozlepující mé ospalky za časného sobotního rána.
Na mé radosti nic nezměnil ani fakt, že k překonání ukrutné bolesti zad a „nalámání“ se do auta bylo třeba větší než velké množství Ibalginu. A tak jsme vyrazili v klasické sestavě - tedy já a Tomáš směr Kladno. Úlohy rozděleny klasicky. Já si dělám poznámky, abych mohl později psát a Tomáš fotí a natáčí, aby strávil u střihu videa bezesnou noc. Jediné co sdílíme nerozdílně a naprosto společně je pálení žáhy po klobáse.

Nedaleko sportovního letiště Velká dobrá lehce skryta za horizontem, avšak v ose jeho dráhy se pak nachází plocha, která pro účely této akce slouží jako parkoviště, letová plocha i plocha pro diváky. Tedy nelze na ní hledat nic, co by připomínalo klasické modelářské letiště, neboť jím prostě není. Na této louce pak zůstalo loženo velké množství pokosených avšak neshrabaných lučních travin, ve kterých bylo nutno se brodit a trošičku kazily dojem z celého provedení, stejně jako velmi pomalé odbavování na „klobásovém“ stánku a katastrofální nedostatek odpadkových košů.



Navíc nebyl problém setkat se s velkým množstvím organizátorů s nápisem security na mikinách. Někteří byli naprosto v pohodě, jiní svým chováním bohužel připomínali typický model „security“ pracovníka. (A to fakt není lichotka).

Plocha pro vlastní provoz strojů byla rozdělena na 4 stanoviště určené pro volné létání, v depu pak byl k vidění na české akce poněkud ojedinělý prvek a sice pojišťovací agent Kooperativy neúnavně vypisující pojištění, jež bylo podmínkou pro létání.

Z českých pilotů je nutno jmenovat Petra Novotného Zdeňka Dráždila, Lukáše Dužího, Pavla Kefurta a Pepu Berana. Všichni zúčastnění v hlavním programu předváděli dech beroucí kreace a je třeba jim všem sklonit poklonu. Tohle už je létání na úrovni, která vyžaduje extrémní porci času, drilu, odříkání i peněz. Létá se neuvěřitelně nízko – od země stroj často dělí centimetry a agresivně tak, že všichni světoví fyzikové mohou spálit část svých vědeckých děl. Nároky na pilota i technické provedení strojů jsou neuvěřitelné.

Kromě špičkových českých pilotů byla jedním z hlavních taháků akce početná německá výprava obsahující ty nejlepší evropské a zároveň světové piloty, kteří jsou firemním týmem společnosti Mikado. Své 3D evoluce pak všichni tito piloti předváděli s elektrami Mikado LOGO (400, 500, 600).



Specialitkou všech strojů LOGO pak byl stabilizační systém VBar obsahující 3 gyroskopy. Aplikace této elektronické berličky umožňuje odstranění Bellova stabilizátoru (padel), přičemž stabilizace dvoulisté mechaniky je pak prováděna elektronicky. Systém má ostřejší reakce, pro provoz je potřeba méně elektrické energie (míň to žere) a konfigurace dovolí razantnější létání. Nicméně k jeho nastavení potřebujete někoho, kdo to opravdu umí a stroj má navíc poněkud odlišný letový projev oproti klasickému uspořádání -  ne každému vyhovující.



Dále byly v hlavním programu k vidění Trexy 600 Nitro, Trexy 500, Raptor 90, nepříliš běžný Fury 90 a špičkový „kusový“ výrobek firmy Duží Model ve velikosti řady 450. Trošičku mě zamrzela absence horké novinky T-rex 700, kterou testuje Petr Novotný. Nicméně stroj ještě není úplně doladěn a tak se v hlavním programu neobjevil.

Řazení pilotů a strojů hlavního programu sobota 13:00 až 14:45:

1. Pavel Kefurt Raptor 90 
2. Lukáš Duží prototypový stroj velikosti 450
3. Andy Rummer Mikado Logo 
4. Josef Berry Beran T-rex 600 Nitro
5. Thomas Kreuzberger Mikado Logo
6. Zdeněk Dráždil T-rex 600 Nitro
7. Markus Kreuzberger Mikado Logo
8. Petr Novotný
9. Alex Bauch Mikado Logo
10. Lukáš Duží Fury 90
11. Speciální vložka Jiří Jarolímek a RC obr EXTRA 330 s rozpětím bezmála 3m
12. Létání ve dvojici Bauch M. Kreuzberger oba Mikado Logo 
13. Létání ve dvojici  Dráždil Novotný oba T rex 500
14. Létání ve dvojici Rummer T. Kreuzberger oba Mikado Logo

Na akci bohužel chyběl velmi očekávaný Lukas Riva s novinkou T-rex 700, jelikož ho vyřadila dopravní nehoda cestou na akci. (Lukas je naštěstí OK)

Speciální vložkou pak byla ukázka Jirky Jarolímka vodícího 3 metrovou Extru se 160tkovým boxerem s takovým ledovým klidem, který musí připravit pár bezesných nocí i hodně ostříleným harcovníkům. Jirkovi je 17 a určitě o něm ještě hodně uslyšíme. Na poli freestyle létání má nakročeno nejenom mezi českou, ale i světovou špičku. Vrcholem je pak frajeřinka, kdy Houdini – Jarolímek visí s obříkem půl metru nad zemí, halí ho do husté mlhy (podle čichu jahodový kouřový olej Sullivan). A magicky mává rukou divákům. To vše však při figuře kdy k řízení stroje zkrátka potřebujete každou desetinku vteřiny a obě ruce! Neuvěřitelné!



Létání (hlavní program) v celém průběhu moderoval Štěpán Škorpil (Krtek), jehož osobitý styl, který byl do jisté míry takovou malou show uprostřed show tomu dával opravdu šťávu. Krtkovi pak patří díky za získání místa na focení v depu (před diváckou linií) a za důvěru, kterou mi projevil při svěření hlídání jeho živnosti (Šel si zalítat (Trex 600 Gasserman)). Obsluha stánku mi dala se slzou oku vzpomenut na mé první zaměstnání - tentokráte oblečené v modelářském hávu. 



Kladno Funflyshow 2008 bylo ukázkou létání s vrtulníky na té nejvyšší úrovni, bylo místem k setkání modelářských přátel a snad i místem, které k létání přitáhne nové piloty. Nezbývá než se těšit na další ročník a hlavně celý rok poctivě trénovat neboť trénink dělá mistry.
Pro tomasrc.cz Kuba Minos Pařízek

Kladno FunFly 2008

Kladno FunFly 2008

Žádné komentáře:

Okomentovat