sobota 21. června 2008

Jeti Model Amperfest 2008


Nesvačilské setkání příznivců elektroletů všeho druhu je pro mě vždy příjemným zážitkem, nejinak tomu bylo i letos při konání již dvanáctého ročníku. Potkávám zde  víceméně známé tváře, ale vždy je zde k vidění nějaká zajímavá novinka, která posouvá možnosti elektroletu zase o stupínek výše.


Z modelů, které mě letos zaujaly, jsou to především:




Sopwith Pup
Model je celodřevěné konstrukce a je potažený Solartexem. Sopwith Pup je poháněn českým elektromotorem PJS 18000 3D. Zvuk obstarává zvukový generátor německé výroby, který generuje skutečný zvuk devítiválcového hvězdicového motoru Le Rhone, se kterým Pup létal.

Měřítko: 1:2,9
Rozpětí: 2800 mm
Délka: 2040 mm
Hmotnost: 17,5 kg
Motor: PJS 18000 3D 6kW
Regulátor: JETI SPIN 200A
Baterie: LiFe A123 16S2P 4600 mAh ( )
Ovládané prvky: S, V, K, M, generátor zvuku
Konstrukce: celodřevěná, vlastní
Pilot: Tomáš Vlček



Stinson Reliant SR-9
Maketa amerického letounu ze zlaté éry letectví, postavená ze stavebnice Top Flite. Celodřevěná konstrukce potažená nažehlovacím Solartexem. Model ovládá 8 serv + regulátor JETI Advance 90.

Serva: 1x každé křidélko, 1x každá vztlaková klapka, 1x směrovka, 2x výškovka a 1x reflektor.

Stavba modelu trvala 1,5 roku. Původně byl model osazen stejnosměrným motorem ULTRA 3450-7 a řemenovou převodovkou Kruse 1:2. pohon zajišťovalo 30 NC článků 1700 mAh. Současný pohon: Motor PJS 10000. Aku Konion 10S4P, vrtule PJS 22x12. Startovní odběr motoru je 74 Ampér.



T-34 Mentor
Maketa amerického letounu z poválečné doby, postavená ze stavebnice Top Flite. Mentor sloužil jako cvičný stroj pro výcvik pilotů až do nástupu proudových strojů.

Model má selodřevěnou konstrukci potaženou papírem a lakovanou nitroemaily. Model je vybaven 8mi servy a regulátorem JETI Master 90 + el. spínač osvětlení (spínač pozičních světel).

Serva: 1x každé křidélko, 1x každá vztlaková klapka, 1x směrovka, 1x výškovka, 1x příďové koilo a 1x mikroservo pro ventil podvozku. Motor odebírá při startu 60 A.

Stavba modelu trvala 1 rok.Mentor má pneumatický zatahovací podvozek ROBART s odpružením. Na jeho instalaci bylo potřeba 7,5 metrů tlakové hadičky. Na RC instalaci a poziční světla padlo skoro 30 metrů kablíků. Světla napájí 3 Li-Ion články 1,1 Ah, RC soupravu 5 Ni-Mh článků 1,9 Ah.

Motor AXI 5320/28, aku Konion 10S4P 1100mAh, vrtule APC 18x12.




Staggerwing Beechcraft model 17
Rozpětí: 1840 mm
Délka: 1590 mm
Hmotnost: 10060 g
Motor: ROTON 3000
Aku: Konion, vrtule APC-E 22x12 Zoll, Regulátor JETI SPIN 99. Příkon motoru při startu je 52 A.

Beech model 17 byl navržen jako velký a rychlý dvouplošník pro obchodní zástupce v USA. poprvé letěl v prosinci 1932. Jméno mu dalo nezvyklé stupnění (Stagger) křídel (Wing), která jsou uspořádána opačně, než bylo zvykem. Zároveň toto letadlo nastavilo standard vybavení interiéru obchodních letadel na mnoho let dopředu.

Model je postaven ze stavebnice Top Flite původně navržené pro pohon spalovacím motorem OS 1.60 (25 ccm). Trup a kryt motoru je laminátový, křídla a ocasní plochy jsou klasické celobalsové konstrukce potažené fólií MonoKote. Pneumatický zatahovací podvozek je zn. Robart, stejně jako servem zatahovaná ostruha. Model ovládá 8 serv a regulátor JETI. 10. kanál přijímače ovládá jednotku Night-Fly, která napájí funkční osvětlení a poziční světla z LED diod.



PT-17 Stearman
Rozpětí: 1815 mm
Délka: 1450 mm
Hmotnost: 7190 g
Motor: PJS 8000 3D

Accu Konion 8S4P, vrtule APC-E 22x12, régl JETI SPIN 99. Max. příkon motoru při startu je 59 A. Doba letu cca 10 min.

Model amerického letadla z období mezi dvěma světovými válkami. Předloha se proslavila jako cvičný stroj pro výuku stíhacích pilotů v době II. světové války. Oproti originálu byl model postaven v roce 2006 ze stavebnice Great Planes - USA.

Model je celodřevěné konstrukce a je potažen nažehlovací fólií Monokote. RC souprava Futaba PCM ovládá 5 serv. 1x servo pro každé křidélko, 2x pro výškovku, 1x směrovka + JETI Spin 99 regulátor.

Původně je stavebnice určena pro pohon spalovacím motorem o obsahu 25 ccm. V tom případě je třeba model výrazně dovážit v přední části. Při přestavbě na elektropohon bylo toto závaží nahrazeno pohonným akumulátorem, takže je elektroverze o 170 g těžší, než verze se spalovacím motorem.

Na Ampérfestu a vůbec na všech akcích v Nesvačilech mám rád pohodu, která sálá ze všech účastníků, v čele se skvělým komentářem pana Vladimíra Hadače. Děkuji tedy všem pánům z Nesvačil, že ani letošní ročník nebyl vyjímkou.

Jeti Model Amperfest 2008

Žádné komentáře:

Okomentovat