sobota 5. dubna 2008

Messerschmitt Bf 109


Tak jsem po dlouhém váhání šel do Mezka BF-109E 40 od KYOSHA. Jelikož mám dobré zkušenosti s modely od této firmy a hlavně jsem s nimi začínal a získal s nimi i úspěchy /rc autíčka/. Proto tedy Kyosho.



Jsem milovníkem stíhaček z dob 1. a 2. světové války. Po dlouhém hledání a rozhodování jsem zkusil od této firmy pořídit model Messerschmitt Bf 109. Měl jsem Mustanga od HANGÁRU-9, se kterým jsem byl nadmíru spokojen hlavně s jeho pevnou konstrukcí , Mezek mi přijde kapánek maketovější , konstrukční řešení také dokonalé.

Následovala úvaha, jaký zvolit motor. Dvoutakt či čtyřtakt. Padlo na čtyřtakt a jel jsem pro něj. ASP jsem původně chtěl, ale připlatil jsem si za kvalitu a šel jsem do SAITA, který jsem už jednou vlastnil, ale ve větší kubatuře. Pořídil jsem tedy 9,2 kubíků. Tento obsah i doporučuje výrobce.

No a pustil jsem se do stavby. Po otevření krabice jsem padal úžasem co jsem to vlastně pořídil. Perfektní a dokonalý zpracování všech částí modelu. Začal jsem opatrně rozbalovat a dával na stůl vše potřebné a kontroloval celý obsah. Po hodině jsem nevydržel a začal trupem. Mohu říct že stavební návod je bez chybičky jak je u Kyosha zvykem. Neměl jsem tedy strach, že mě něco překvapí a zarazí se stavba. Naopak. Vše šlo jak po másle. Vyndal jsem motor, chvíli se kochal, připravil lože a šlo se na věc. Původně jsem chtěl dát motor na 45 stupňů, ale to nebylo ono, škoda. Tak motor válcem dolů směrem ke spodní části trupu.



Já sice tuto variantu neuznávám, ale nebylo jiného řešení. Dát ho válcem směrem nahoru už by nebylo moc maketové. Takže, motor jsem usadil po cca 3hodinách práce, ale vyplatilo se. Krása. Pak přišla na řadu kapotáž. Zprvu jsem měl strach o výfuk, ale i to se ukázalo, že vyšlo na 1*. Dělat zbytečný díry do překrytu a ztratit úbytek na materiálu, však pak všichni víme jak to dopadá. No a po několika hodinách jsem se pustil do táhel na směrovku, výškovku a plyn. Poté jsem usadil nádrž, vyřízl a usadil rámeček na serva zalepil vše důkladně 5min Epoxidem. Nechal do druhého dne .

Následující den jsem se pustil do dokončení trupu. Připravil jsem si ocasní plochy, pomalu rozebral, upravil dle návodu směrovku a pak jsem si nakreslil voskovkou na závěsy čáry tak, aby vteřinové lepidlo steklo tam kam má čili do předřezaných otvorů na ně určené. Myslím si že každý tuto fintu zná pokud jsou závěsy z jiného materiálu než plastové. Po přilepení ocasních ploch epoxidem, jsem využil času a pustil se do kompletace podvozku. Podvozek jsem zatím udělal napevno, než mi přijde objednaný vzduchový do 3kg. Vše jsem přizpůsobil tak, aby se dal kdykoliv oddělat. Po podvozku jsem se mohl pustit s opatrností na doladění trupu o plastové výlisky na předek motoru: chladiče, výfuky, kabina, pilot ADOLF a přidělat páky na směrovku a výškovku. Na konec jsem si nechal kompletní přívody na palivo k motoru. No a přišly na řadu křídla. Opět přidělání křidélek stejným způsobem co jsem psal výše.



Poté jsem opatrně rozdělal kryty na serva pro křídýlka. A hle, byl jsem mile překvapen na co vše myslí výrobce. V šachtě na protažení kabelů jsem objevil už předem protažený provázek z režné nitě.Takže křídlo se může v klidu slepit a modelář nemusí mít obavy jak protáhnout kabely pokud na to zapomene!! Zalepil jsem patky epoxidem na krytky pro serva a zalepil do výřezu na vzepětí překližku předem vyřízlou do patřičného vzepětí. Pak přišlo na řadu slepit obě půlky křídla k sobě a zafixovat. Zkontrolovat těsnost mezi trupem a křídlem a opravdu i tady mysleli dopředu na 1*.
Technické údaje na závěr: rozpětí: 1442 mm délka: 1210 mm váha 2500g motor SAITO 9,2 ccm, měřítko 1:8, ovládané funkce kř, v, s, m, podv.




No a je hotovo. Teď už jen záběh, doladění a vzhůru do nebes. LETU ZDAR, Tomajda.

Pro tomasrc.cz Tomajda 

Messerschmitt Bf 109

Žádné komentáře:

Okomentovat