středa 20. února 2008

Piper Cub



Poté, co jsem s modelem Liberty praštil o matičku Zemi a nechtělo se mi jej opravovat, jsem přemýšlel, který model bude další. (na létání ne na rozbíjení :-)) Před časem jsem se přestěhoval do letňanského bytu a tak jsem stavěl a létal pouze "elektrická voňavá" éra a na čuďáky tak na dva roky zapomněl.
Nyní se mi ale naskytla možnost skladování letadel v ďáblické garáži, takže další úvahy se ubíraly spalovacím směrem. Na Pipera mě upozornil kamarád Jakub, jednak konkrétním typem Pipera od firmy Airlines, rozpětí 1720 mm a také velice příznivou cenou kolem 2800,- Kč za ARF éro. Viděl ho prý i v akci na letňanském letišti, jak si proprdává na půlku plynu čtyřtaktní "desítky" vzduchem. Navíc mě Jakub dokázal, že spotřební ASP motor lze naladit k dokonalosti. Zde časem doplním zkušenosti s dokončením modelu, záběhu motoru a záletu. 

Objednal jsem Pipera u Pecky ve Zlatnické, do týdne se mi ozvali, že ho mají, ať si přijedu. Vzal jsem do auta kamaráda Tomáše, jednak proto, že ve Zlatnické není kde zaparkovat a také proto, že má u Pecky 10% slevu :-). Akce proběhla hladce, Tomáš po chvíli přiběhl s rozměrnou krabicí a jelo se domů, já tedy ještě na chvíli do práce. Odpoledne jsem prozkoumával obsah krabice. První zděšení mi přinesl samotný obal, na kterém nebylo ani stopy po logu výrobce Airlines, ale nějaký SF (Super Flying Model, www.mth.com.tw). Nejprve jsem chtěl stavebnici vrátit, ale podle údajů na krabici a následném porovnání obsahu balení s informacemi na netu jsem zjistil, že se jedná o stejného "Dudáka" jako od Airlines. Model nebyl v krabici nijak chráněn proti pohybu, takže výsledkem byla u trupu zlomená packa nad kabinou, ta která má tvar náběžky křídla. Model si při transportu určitě užil svoje....Jako další nešvary bych uvedl skoro všude povolený potah, anglický návod bez obrázků, nekompletnost "bižuterie" a tradičně špatný epoxid, kterým se v asii evidentně šetří. Jedno žebro v křídle je navíc prasklé. Zatím toto neřeším, křídlo se zdá stejně jako celá stavebnice dostatečně robustní.

Dokončení modelu tedy spočívalo ve vyfoukání potahu, prolití trupu epoxidem, instalace podvozku, táhel k servům, "zasklení kabiny" atd. O podpěrách křídel, tolik typických pro tento letoun, nenajdete v návodu ani zmínku. Vybavení modelu RC: 1 x standardní HITEC 422 na křidýlka, 2 x Graupner C577 (výškovka + směrovka) a HS 81 na plyn. Palubní baterie jsou koupené hotové u Franty Houšky, 2 x pack 1100 mAh Shark. S tímto modelem jsem se definitivně rozhodl skoncovat se stále častějším rušením signálu, zjišťováním kanálů na letišti a jiných libůstek. Objednal jsem si u Štěpána Škorpila Spektrum DX7 2,4 GHz se zkušenostmi s jeho provozováním zde budu v budoucnu informovat.

Motor jsem zvolil desítku ASP FS61 čtyřtakt, protože výrobcem doporučovaný dvoutakt sedmapůle mi přijde v případě Pipera jako zvrhlost. Obnáší to pouze převrtání motorového lože cca o 3 cm níž. Původní polohu lože by šlo zachovat, ale nemám rád motory hlavou dolů. Jinak motorové lože je kvalitní, duralové s roztečí 35mm. Motorový prostor je již výrobcem natřen barvou odolávající účinkům paliva. Spolu s posunutím motoru dolu již samozřejmě nesedí předlisované otvory v motorovém krytu, ale co, život je plný kompromisů. I tak se mi Pipérek po dokončení líbí. 

16.02.2008 Záběh motoru, zálet
Všechno zpět, zpátky na stromy! Asi tak jsem po týdnu přehodnotil úpravu instalace motoru, lože vrátil zpět nahoru a motor namontoval hlavou dolů. Problém s horší přístupností ke svíčce vyřeším vnitřním žhavením na jednu tužkovku 2500 mAh. "Fajfku" na svíčku prodává Pelikán za cca 150,- Kč. Mám ji doma, po záletu namontuju. Bohužel jsem předchozím zákrokem zničil motorový kryt, ale vzal jsem si z toho to lepší, pokusím se poprvé v životě něco vylaminovat sám :-)

Takže motor je namontovaný, zbývala instalace přijímače. Ten je Spektrum AR7000 (dvoukrabičkový). V době, kdy píšu tento článek, mám odlítáno se Spektrem tak 2 hodiny, takže teprve sbírám zkušenosti, které poté popíšu v samostatném článku. Zatím prozradím jen zajímavost, že každý přijímač se před prvním použitím musí spárovat s vysílačem za pomoci malého pinu, něco jako propojka na vstupu přijímače. V praxi to pak znamená, že když zapomenete přepnout na správný model na vysílači, letadlo nereaguje na povely a neodstartuje.

Se záběhem motoru mi pomohl ASP specialista Jakub, opět odvedl skvělou práci a tímto mu moc děkuji. Motor byl po dvou nádržích připraven k letu. Objevila se pouze jedna záludnost. V nádrži byla jedna z přírub na nasazení hadičky pro tlakování/tankování ucpaná, takže motor po již neúnosném podtlaku v nádži chcípl. Malý vrtáček vše vyřešil a šlo se do vzduchu!

Po pár uskutečněných letech konstatuji, že Piper dostává pověsti klidného letounu, starty a přistání jsou snadné. Pouze musím nasadit menší vrtuli. Se současnou Masterkou 12/8 totiž letí Piper i na volnoběh rovně a obtížně se přistáva. Vše jsem samozřejmě zdokumentoval.

Žádné komentáře:

Okomentovat